MyCashflow blogi

Ostoskorin jakaminen ja lähettäminen sähköpostiin

cartshare

Ostoskorilinkin avulla verkkokaupan asiakas voi jakaa ostoskorinsa helposti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Ostoskorin voi myös lähettää sähköpostiin.

Ostoskorin jakaminen ja korin sisällön lähettäminen sähköpostiin ovat hyviä keinoja useamman tuotteen sisältämän kokonaisuuden jakamiseen, esimerkiksi kun verkkokaupan asiakas haluaa lähettää itselleen muistutuksen verkkokaupan tuotevalikoimasta rakentamastaan asukokonaisuudesta tai vinkata kaverilleen useamman tuotteen sisältämästä ratkaisusta, joka sisältää sekä laitteen että asiakkaan siihen valitsemat lisävarusteet.

Huomaathan, että toiminto lisää ostoskoriin vain tuotteet ja tuotemäärät (pl. räätälöitävät tuotteet). Ostoskorilinkki ei siis huomioi asiakas-, maksu- tai toimitustapatietoja eikä alennuskuponkeja. Lisäksi, jos ostoskori sisältää jo valmiiksi tuotteita, lisätään lähetetystä korista vain uudet tuotteet. Tuotteita ei lisätä lainkaan, jos kaikki kyseiset tuotteet löytyvät jo ostoskorista.

Toiminto on valmiiksi toteutettu MyCashflow’n oletusteemaan, jolloin se on automaattisesti käytössä oletusteemaa käyttävissä verkkokaupoissa. Oletusteeman ostoskorisivulta löytyy linkin kopioimisen ja sähköpostiin lähettämisen lisäksi painike myös Facebookissa jakamiseen. Yksilöllisiä tai oletusteemasta muokattuja ulkoasuja käyttäviin verkkokauppoihin toiminnon käyttöönotto vaatii muutoksia ulkoasuteemaan.

Katso ohjeet Interface-dokumentaatiosta.

Pulse247 Oy myynyt Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokaupan

pakkaustarvikkeitafi

MyCashflow-verkkokauppapalvelua ylläpitävä ja kehittävä Pulse247 Oy on myynyt Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokaupan liiketoiminnan kotimaiselle pakkaustarvikkeita valmistavalle Pahula Oy:lle.

“Liiketoimintakaupan myötä voimme keskittyä entistä tiiviimmin ydinosaamiseemme – MyCashflow-verkkokauppapalvelun ja verkkokaupankäynnin kehittämiseen. Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokauppa perustettiin alun perin ohjelmistokehityksen tueksi ns. testikaupaksi, mutta verkkokaupan asiakas- ja tilausmäärät ovat kasvaneet vahvasti sen avaamisesta vuodesta 2010 saakka”, valottaa Ismo Ruotsalainen Pulse247 Oy:stä.

“Verkkokaupan kasvava liiketoiminta vaatii enenevissä määrin myös resursseja. Ongelma oli luonnollisesti positiivinen, mutta hallituksen oli arvioitava Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokauppaa osana Pulse247 Oy:n liiketoimintakokonaisuutta. Strategiamme mukaisesti päätimme luopua Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokaupan liiketoiminnasta ja ohjata vapautuneet resurssit MyCashflow-verkkokauppaohjelmiston ylläpitoon ja kehitykseen. Tavoitteenamme on edelleen vahvistaa asemaamme yhtenä johtavista kotimaisista verkkokauppapalveluista. Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokaupan liiketoiminnan myynti oli luonteva osa tätä jatkumoa”, Ruotsalainen toteaa.

Lisätietoja liiketoimintakaupasta voit lukea Pakkaustarvikkeita.fi-verkkokaupan tiedotteesta.

Pulse247 Oy:lle korkein AAA-luottoluokitus

Pulse247 Oy – AAA -luottoluokitus

Soliditet on myöntänyt MyCashflow-verkkokauppapalvelua ylläpitävälle ja kehittävälle Pulse247 Oy:lle AAA-luottoluokituksen. Korkeimpaan AAA-ratingluokkaan kuuluu ainoastaan 2,6 % kaikista suomalaisista yrityksistä.

Rating perustuu Bisnode Finlandin kehittämään automaattiseen luottoluokitusjärjestelmään. Järjestelmässä yrityksen luottokelpoisuutta arvioidaan analysoimalla yrityksen toimintaa, taustaa, taloutta ja maksutapaa. Talouden analyysissä keskitytään kannattavuuteen, maksuvalmiuteen ja vakavaraisuuteen.

Vaatimuksena korkeimpaan luottoluokkaan pääsemiselle on mm. erinomaiset talouden tunnusluvut, positiivinen tausta ja maksukäyttäytyminen sekä riittävä toiminnan volyymi. AAA-luokituksen saaneilla yrityksillä luottoriski on minimaalinen.

Lisätietoa luottoluokituksen myöntämisperusteista: www.soliditet.fi.

Paras sosiaalisen median palvelu verkkokaupallesi

Verkkokaupalle – tai ylipäänsä verkossa toimivalle yritykselle – yksi luontevimmista tavoista brändin kehittämiseen ja oman yleisön rakentamiseen on sosiaalisten medioiden hyödyntäminen. Tässä artikkelissa tehdään pikainen katsaus tärkeimpiin tarjolla oleviin sosiaalisen median palveluihin, ja pohditaan niiden sopivuutta erilaisille verkkokaupoille.


Kuva: Social Media Apps by Jason A. Howie (flickr)

Miksi ja miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää verkkokaupankäynnissä?

Sosiaalisen median filosofian omaksuminen  on verkossa toimivalle yritykselle kohta melkeinpä elinehto. Vuosia sitten sanottiin: “Jos et ole netissä, et ole olemassa”. Tällöin viitattiin yritysten nettisivuihin. Samaa voidaan sanoa edelleen – nyt vain puhuttaessa sosiaalisessa mediassa mukanaolosta.

Jopa 90 % kuluttajista luottaa muiden asiakkaiden tuotesuosituksiin, ja vain 14 % maksettuun mainontaan.*

Kokemuksia on jaettu keskustelupalstoilla, mutta sosiaalisen median kautta asiakkaasi voivat jakaa kokemuksiaan myymistäsi tuotteista ja tarjoamastasi asiakaspalvelusta aiempaa helpommin ja tehokkaammin. Yritys saa sosiaalisen median kautta välitöntä palautetta ja arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseen. Palaute voi tuntua rajulta, kuten monissa netissä leviävistä huonoista asiakaspalvelukokemuksista on nähty, mutta hyssyttely ei johda mihinkään.

Mainitsemisen arvoista on myös se, että aktiivisen sosiaalisen median profiilin yllläpitäminen vie yllättävän paljon resursseja. Ainakin verkkokaupan alkuvaiheessa onkin parempi valita yksi palvelu, jossa ollaan aktiivisia, kuin tehdä profiilit jokaiseen ja jättää ne sitten oman onnensa nojaan. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi Google+:n profiileissa, joihin ei ainakaan vielä panosteta kovin paljon pienehkön käyttäjämäärän vuoksi. Valinta on luonnollisesti helpointa tehdä asiakaskunnan mukaan, mutta voit myös houkutella asiakkaasi tiettyyn palveluun esimerkiksi tarjoamalla sisältöä, jota ei ole saatavilla muuta kautta.

Vaikka sosiaalinen media istuu kainuulaiseen kansanluonteeseen kuin puutarhanhoito pakkasella, en ole antanut sen rajoittaa verkkomarkkinoinnin työkalupakkiani. Alle kasattu lista sosiaalisen median palveluista ei pyrikään olemaan täydellinen, vaan olen nostanut siihen ne, jotka ensimmäisenä tulivat mieleeni harkitsemisen arvoisina työkaluina verkkokauppiaalle. Järjestys on tarkoituksella outo, se ei kuvaa mitään.


Pinterestissä kuva kertoo enemmän

Pinterest on sosiaalisen median vastine leikekirjalle. Nimi tulee sanoista “Pin” ja “Interest”, joka kuvaa hyvin sitä mitä palvelussa tehdään: kiinnitetään mielenkiintoisia asioita omille tauluille. Pinterestin suosio perustuu sen visuaalisuuteen ja keveyteen. Minulle on jäänyt mielikuva, että Pinterestiä käyttävät enimmäkseen naiset ja ettei se ole vielä lyönyt kunnolla läpi Suomessa. Joka tapauksessa potentiaalia on ja verkkokauppiaalle media tarjoaa myös selkeän markkinointistrategian: luo oma tili ja lisää sinne brändisi mukaista visuulista kuvitusta sekä tietysti sinulla myynnissä olevien tuotteiden kuvia.

Pinterest tarjoaa paljon inspiroivaa matskua sekä loputtamasti “minäkin haluan tuollaisen” -kokemuksia. Eipä ihme, että monen verkkokaupan analytiikassa Pinterest näyttää laadukkaalta liikenteen lähteeltä. Palvelusta tuleva liikennemäärä kasvaa jatkuvasti, ja kävijäkohtainen tuotto on korkea.

Jos et tunne palvelua entuudestaan, tutustu vaikkapa Kimperi Designin sisältöön.

Kenelle: Sinulle, jonka valokuvaus-studio tuottaa jatkuvalla syötöllä kauniita kuvia, varastot ovat pullollaan personaallisia tuotteita sekä kaikille, jotka haluavat kertoa tarinansa kuvin.


Google+ – plussaa tehostetusta hakukonenäkyvyydestä

Googlen vastaus sosiaalisten medioiden suosion valtavaan kasvuun on Google+. Pakko myöntää, että minkä tahansa muun yrityksen (esim. Microsoftin) toteuttamana palvelu ei ansaitsisi paikkaa tässä listassa. Google on Google, ja yritys on erottamaton osa tämän päivän Internetiä.

Itse asiassa Google+:n kautta on aika vaikea löytää brändiä, jolla olisi aktiivinen ja sosiaalinen profiili. Pieniä suomalaisia siellä ei ole, ja yrityksiä etsiessä täytyi mennä miljardiluokkaan (Zalando, Nokia), ennen kuin profiileja alkoi löytyä. Näiden osalta sivujen selaaminen oli miellyttävää, mutta sekä seuraajia että sisältöä oli vain murto-osa vastaavista Facebook-profiileista.

Mutta sitten se haku – siitähän Googlessa on kyse. Google+ sisältää yllättävän(?) hyvän haun, kun sitä käyttää samaan tapaan kuin Googlen sivustohakua. Nimenomaan ajankohtaiseen asiasisältöön tuntui löytyvän hyvää sisältöä. Tosin vain niissä tapauksissa, kun sisältöä ylipäänsä oli. Hyvät tulokset löytyvät enimmäkseen englanniksi ja esimerkiksi “sosiaalinen media” tai moni muu suomenkielinen haku löysi vain muutamia hassuja – jopa vuosia vanhoja – mainintoja.

Googlen tiedetään antavan paino-arvoa sosiaalisen median signaaleille ja tuovan Google+ toimintoja myös osaksi perinteistä Google-hakua. Mikäli Google+ -aktiivisuudella voi tehostaa oman verkkokaupan näkyvyyttää Googlen hakutuloksissa, investointi voi osoittautua hyvinkin kannattavaksi. Jos haet sosiaaliselta medialta enemmänkin yleisöä ja sitä sosiaalisuutta, niin ainakaan vielä tällä hetkellä Google+ ei näytä kovin hyvältä vaihtoehdolta.

Google+:n kylkiäisenä tuleva Hangouts-toiminto on erittäin pätevä korvike Skype-videopuheluille – erityisesti kun mukana on useita henkilöitä. Me Pulse247 Oy:ssä käytämme sitä joka päivä.

Kenelle: Verkkokaupalle, joka tähtää markkinoinnissa ulkomaille, hakukonenäkyvyyden hifistelijöille sekä niille, joille kaiken kasaaminen Googlen palveluihin (mm. YouTube, Picasa, jne) tuntuu luontevimmalta vaihtoehdolta.


LinkedIn – yritysten väliseen verkostoitumiseen

LinkedIn on yritysmaailman sosiaalinen media, joka oli olemassa vuosia ennen some-käsitettä. LinkedInissä uutisvirralla ja yritysten profiileilla ei ole kovin korkea merkitys. Kyse on enemmän yksittäisistä ihmisistä ja heidän verkostoitumisestaan työelämään suunnatulla profiililla, joka sisältää mm. työ- ja opiskeluhistorian, suosituksia, CV:itä ja muuta. Profiilien ylläpitämisen lisäksi keskustelu ja erilaiset ryhmät ovat suosittuja.

Verkkokauppiaalle LinkedIn on käytännöllinen verkostoitumisen väline sekä oivallinen kanava uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppanien hakuun. Usein ulkomailta tulleen työpuhelun jälkeen sähköpostiin napsahtaakin kutsu verkostoitua LinkedInissä. Suomalaisilta harvemmin.

Kenelle: B2B-markkinoijille, tukkukauppiaille ja jälleenmyyjille; työnhakijoille, freelancereille ja rekrytoijille, ja ennen kaikkea niille, jotka haluavat rakentaa ja ylläpitää bisnesverkostojaan.


Twitter – mielipidevaikuttajan viesti on lyhyt mutta ytimekäs

Twitter perustuu twiitteihin – lyhyisiin maksimissaan 140 merkkiä pitkiin päivityksiin – jotka ovat julkisia kaikille. Sen sanotaan olleen merkittävä voima arabi-kevään käynnistymisessä. Monet julkisuuden henkilöt ovat ottaneet sen omaksi työkaluksi ajatusten jakamiseen ja oman linjan tiedottamiseen. Yhä enemmän nähdään TV-ohjelmia, joiden rinnalla sosiaalinen media pöhisee, joista #docventures on yksi tyylikkäimpiä esimerkkejä. Samoin yhä useammat tapahtumat varaavat itselleen oman hashtägin, jonka ympärillä keskustelua aiheesta käydään. Esimerkkejä löytyy aina aamupala-seminaareista olympialaisiin, ajankohtaisena esimerkkinä mainittakoon vaikkapa yksi maailman suurimmista startup-yritysten tapahtumista, #slush13.

Twitter on arvokas väline heille, joilla on ideoita, sanottavaa ja seuraajia. Jos hyödyllistä jakamisen arvoista sanottavaa ei jatkuvasti ole, niin harvakseltaan julkaistut viestit uppoavat helposti taustahälinään.

Tässä kohtaa on aiheellista toistaa huomio siitä, että Google painottaa sosiaalisia signaaleja hakutuloksissaan. Tämä pätee myös Twitter-pöhinään.

Kenelle: Niille, joilla on sanottavaa ja sekä kaikille, jotka haluavat osallistua ja seurata päivän polttavia keskusteluita, tapahtumia, henkilöitä ja ideoita.


YouTube – näytä tarinasi maailmalle

Videopalvelu YouTube on takuulla yksi Internetin merkittävimpiä brändejä. 3- ja 6-vuotiaat poikani, kuten myös vaimoni, käyttävät palvelua runsaasti. Myös minä katson tunneittain videoita YouTubesta joka kuukausi. Aikana, jolloin lähes jokaisen taskussa on älypuhelin ja tietokoneeseen kaikki tarvittavat ohjelmat saa edullisimmillaan ilmaiseksi, videoita tunkee ns. joka tuubista. Jo TV:n suosiosta voi päätellä, että passiivinen videon katsominen on monille mieluisin tapa nauttia kulttuurin hedelmistä.

YouTube mahdollistaa verkkokauppiaalle mainostamisen kahdella tapaa: voit luoda ja jakaa omia videoita YouTube-kanavallasi. Videoita ei välttämättä tarvitse luoda itse. Monet valmistajat – erityisesti tunnetut brändit – tuottavat jatkuvasti sisältöä, jota voit käyttää myynnin edistämisessä. Toinen tapa on mainostaa omia sisältöjä tai palveluita muiden videoiden yhteydessä tai TV:stä tuttuun tyyliin mainoskatkona ennen videon alkamista. Visuaaliset viestit ja tarinankerronta ovat tehokkaita työkaluja sekä myynnin edistämisessä että brändin rakentamisessa.

YouTube mahdollistaa maailmanlaajuiset “TV-mainokset” myös niille, joilla ei ole varaa siihen “perinteisessä televisiossa”. Verkkokauppa voi helpottaa asiakkaan ostamista myös tuomalla tuotteiden esittelyvideoita verkkokaupan tuotetietojen yhteyteen. Näitä on edullisesti ja amatööritasoisesti toteutettu esimerkiksi esittelemällä elektroniikkatuotteen pakkauksen sisältöä älypuhelimella kuvattuna, näyttämällä omassa studiossa kuvattuja catwalk-tyyppisiä esittelyjä, tuotteen käyttöä demoavia esittelyitä tai tuotteen brändiä rakentavua tarinoita verkkokaupassa esimerkiksi tuotekuvauksien yhteydessä.

Kenelle: Sinulle, joka et pelkää kameraa tai video-editointiohjelmaa (tai olet valmis maksamaan ammattilaiselle) ja ymmärrät videoiden mahdollisuudet myynninedistämisessä ja verkkokauppasi tarinankerronnassa.


Facebook – sosiaalisen median valtias

Facebook jätettiin tarkoituksella listan viimeiseksi, sillä se on kaikille tuttu, ja halusin esitellä myös muita palveluita. Varsinkin Suomessa Facebook on ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median palvelu, ja tarjoaakin siksi kuluttajakauppaa tekevälle verkkokauppiaalle hyvän markkinointikanavan. Palvelu on monelle asiakkaalle luonteva tapa pitää yhteyttä yritykseen, minkä vuoksi se tarjoaakin mahdollisuuden tavallista suoraviivaisempaan ja aktiivisempaan asiakaspalveluun.

Facebookissa voi myös mainostaa, ja mainoksia voi kohdentaa tehokkaasti yrityksen sivusta tykkääville, heidän kavereilleen tai omasta asiakasrekisteristä rakennettuihin Facebook-segmentteihin. Uusimpana mainontatyökaluna palvelu tarjoaa myös asiakastietojen tuonnin, jolloin asiakkaita voi mainonnalla yrittää tavoittaa myös yksilöllisesti.

Kenelle: Erityisesti kuluttajakauppaa tekevälle verkkokaupalle, jonka asiakassegmentit ovat laajoja.


Jaa, tykkää, kommentoi

Mikä sosiaalisen median palveluista on sinun suosikkisi? Kommentoi alle tai kerro ajatuksesi jossakin MyCashflow’n käyttämistä sosiaalisisen median profiileissa: Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube. Minut tavoitat myös omasta henkilökohtaisesta Twitter-profiilistani.

Ismo Ruotsalainen
Pulse247 Oy / MyCashflow

* Lähde: http://www.socialnomics.net/2012/01/04/39-social-media-statistics-to-start-2012/

Ajastettu markkinointi pelastaa joulukaupan

Joulukauppa käy jo kuumana – varsinkin verkkokaupoissa, joiden myynnissä joulu näkyykin tavallisesti kivijalkamyymälöitä aiemmin. Sesonki on tunnetusti kiireistä aikaa, mutta markkinointitoimia ei kannata laiminlyödä vaikka tilausmäärät tuntuvat kasvavan luonnostaankin. Pelastusta kiireellisiin aikatauluhin saat ajastamalla joulunajan markkinointisi.

Suunnitelmasta toteutukseen – ajasta kampanjasi

Joulukaupan merkittävyyden vuoksi sesongin myyntitavoitteet ja markkinointitoimenpiteet kannattaa suunnitella hyvissä ajoin etukäteen. Markkinoinnilla joulusesonkia voidaan pidentää sekä alku- että loppupäästä, jolloin kasvaneita myyntimääriä ja hulinaa saadaan tasattua pidemmälle aikavälille. Kun tavoitteet ja toimenpiteet ovat selvillä, on helpompi siirtyä toteutuksen pariin.

Lisää suunnittelemasi kampanjat verkkokauppasi hallintaan etukäteen ja ajasta ne MyCashflow’n kampanjatyökalun avulla sopivin väliajoin. Voit käyttää halutessasi kampanjan ehtona myös erillistä kampanjakoodia, joka asiakkaasi täytyy syöttää kaupassasi aktivoidakseen kampanjahinnat. Jos kampanja koskee vain tiettyjä tuotteita, on sille hyvä tehdä erillinen kampanjasivu, josta asiakkaat löytävät helposti kaikki kampanjaan kuuluvat tuotteet. Kampanjoiden avulla voit myös luoda lisämyyntiä ja nostaa tilausten keskimääräistä arvoa esimerkiksi tarjoamalla ilmaiset toimitukset tilauksen arvon ylittäessä ennalta määrittämäsi arvon. Pidä huolta, että tuot asiat selkeästi esiin markkinointimateriaaleissasi.

Mainosta kampanjoitasi kauppasi kävijöille

Yksi parhaista keinoista kampanjoista tiedottamiseen kaupan sisäisessä markkinoinnissa ovat bannerit. Heti etusivulla näkyvä kuvabanneri aktiivisesta kampanjasta ei jää keneltäkään huomaamatta. Kampanjalle luodusta bannerista on hyvä linkittää kyseiselle kampanjasivulle. Bannerit ovat kampanjoiden tapaan ajastettavia ja myös niiden näkyvyyttä voidaan rajoittaa versiokohtaisesti. Kampanjabannerin näkyvyys kannattaa luonnollisesti ajastaa kohdekampanjan mukaan, jolloin banneri ohjaa liikennettä kampanjasivulle koko kampanjan voimassaolon ajan.

Uutiskirjeillä tavoitat asiakkaasi tehokkaasti

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas kanava kampanjoiden mainostamiseen ulkoisen markkinoinnin puolella. Kun kaupan sisäinen markkinointi on kunnossa, voit ohjata sähköpostiviestiesi call-to-actioneistä suoraan verkkokauppasi etusivulle, josta kaupan sisäinen markkinointi hoitaa loput. Tietysti jos uutiskirjeesi tarkoitus on yksinomaan kampanjasta tiedottaminen, voi kampanjasivu toimia luonnollisempana lasketumissivuna.

Myös kampanjoista viestivät uutiskirjeet voit laatia etukäteen silloin kun aikaa markkinointiin on, ja ajastaa niiden lähetykset kampanja-aikojen mukaan. Kampanjaa laatiessasi voit ajan säästämiseksi hyödyntää kuvituksena myös kampanjalle luotua banneria, jonka saat sisällytettyä viestiisi näppärästi MyCashflow’n Interface-tagien avulla.

Sähköpostiviestien sisältöön kannattaa panostaa, ja niiden tulisi tarjota jotain hyötyä vastaanottajalle sellaisenaankin. Kampanjakoodien avulla voit seurata sähköpostimarkkinointisi tuloksellisuutta, mutta erillisillä alennuskupongeilla voit palkita uutiskirjeesi tilaajia ja syventää näin syntynyttä asiakassuhdetta entisestään. Muista, että uutiskirjeesi tilaajat ovat paitsi asiakkaitasi myös vapaaehtoisia viestinviejiä, jotka todennäköisesti kertovat hyvistä asiakaskokemuksistaan eteenpäin.

Tekstiviesteillä lisäarvoa asiakkaille

MyCashflow-verkkokauppasi hallintatyökalusta voit lähettää myös tekstiviestitse markkinointiviestejä asiakkaillesi, jotka siihen ovat luvan antaneet. Tekstiviestit luetaan lähes aina, ja älypuhelimien yleistyttyä myös tekstiviestien sisältämät linkit verkkokauppaan ovat osoittautuneet toimiviksi. Mobiilikäyttäjien määrä on nousussa ja tekstiviestit ovat sosiaalisen median lisäksi erinomainen tapa tavoittaa älypuhelimien käyttäjiä. Tekstiviestit koetaan usein sähköpostiviestiä henkilökohtaisemmiksi, joten pidä huolta, että viestisi ovat haluttuja. Myös tekstiviestit on mahdollista ajastaa. Huomaa kuitenkin, että ajastettua viestiä ei voi enää perua, vaan viesti lähetetään operaattorin jonoon, josta se toimitetaan vastaanottajille ilman erillistä hyväksyntää. Toteuttamalla verkkokauppaasi ns. responsiivisen ulkoasun, varmistat että ostokokemus on mukava laitteesta riippumatta.

Älä unohda sosiaalista mediaa. Facebook-päivitykset voit ajastaa suoraan verkkokauppasi tai yrityksesi Facebook-sivulta, mutta netistä löytyy paljon erilaisia palveluita, joilla voit ajastaa myös twiittisi ja muut sosiaalisen median palveluiden viestit.

Kun kaikki on valmista ja tarkistettu, voit huoletta uppoutua tilausten käsittelyyn ja asiakaspalveluun.

Kiireistä joulunalusaikaa!

Ostoskorien seurannalla kohti tehokkaampaa myyntiä

Kehitimme verkkokaupan myynnin seurantaa. Hallinnan Yleiskatsaus-sivulla ei seurata enää kävijöiden/istuntojen määrää, vaan ostoskoreja ja niiden läpimenoprosenttia. Ostoskoreihin keskittyvän seurannan avulla tunnistat tilausprosessin pullonkaulat ja voit kehittää verkkokauppasi myyntiprosessia entistä tehokkaammaksi.

Kävijäistunnoksi laskettiin aiemmin kaikki verkkosivuston kävijät – myös botit. Botit ovat ohjelmia, jotka hoitavat ennalta määritettyjä tehtäviä automaattisesti. Nämä voidaan jakaa ns. hyviin – esimerkiksi hakukoneindeksointia tekevä Googlebot – ja pahoihin botteihin, jotka skannaavat tietoturva-aukkoja ja täyttelevät keskustelupalstoja spämmiviesteillä. Yleisesti arvoidaan, että verkkosivustojen liikenteestä lähes puolet koostuu bottiliikenteestä. Tämän kaltainen liikenne aiheutti vääristymiä MyCashflow’n aikaisempaan kävijämääräraportointiin ja moni ihmettelikin eroavaisuuksia erillisten kävijäseurantaohjelmien ilmoittamiin lukuihin (kiitokset kaikille palautteesta).

Nykyiset ostoskorien määrä ja arvo kuvastavat verkkokaupan myyntipotentiaalia kävijämäärää paremmin. Ostoskorien konversioprosentti puolestaan kuvaa verkkokaupan myynnin tehokkuutta paremmin kuin yleisempi tilausten suhde kävijämääriin.

Yleiskatsaus-sivun tietojen (ostoskorien määrä ja konversioprosentti) lisäksi voit seurata ostoskoreja tarkemmin Tilaukset-sivun Ostoskorit-välilehdeltä, jossa ostoskoreja voi hakea eri aikaväleiltä ja suodattaa tuloksia esimerkiksi asiakkaan nimen tai vaikkapa valitun maksutavan mukaan. Näillä työkaluilla on helppo etsiä esimerkiksi hukkunutta keskeneräistä tilausta, ja kun se löytyy, on kyseisestä ostoskorista helppo luoda uusi tilaus nappia painamalla.

Myyntiprosessin tehokkuutta voi arvioida myös Ostoskorit-sivulta löytyvän kuvaajan avulla, joka jakaa ostoskorit eri vaiheisiin kassalla syötettyjen tietojen määrän perusteella. Ostoskori muodostetaan siinä vaiheessa, kun asiakas lisää ensimmäisen tuotteen koriin. Jos esimerkiksi näyttää, että moni ostoskori jää 50 %:iin, voi syynä olla asiakkaille sopimattomat maksutavat. Ostoskorien vaiheet muodostuvat siis verkkokaupan kassalla syötettyjen tietojen perusteella. Yleisimmin nämä ovat järjestyksessä yhteystiedot (25 %), toimitus- ja maksutavan valinnat (50–75 %) sekä maksutapahtuma (100 %).

Suosittelemme toki edelleen lämpimästi myös kävijämäärien seuraamista. Verkkokaupan kävijämäärien seuraamiseen kannattaa käyttää erillistä kävijäseurantaohjelmistoa, ja MyCashflow sisältääkin valmiit laajennukset sekä ilmaisen Google Analyticsin että kotimaisen Snoobin kävijäseuranta- ja verkkokauppaseurantatoimintoihin. MyCashflow’n hallinnasta aiemmin löytyneiden tilastojen lisäksi kävijäseurantaohjelmisto tarjoaa kymmeniä muita raportteja ja hyödyllisiä tunnuslukuja.

Yhdessä käytettynä MyCashflow ja kävijäseurantaohjelmisto antavat monipuolista tietoa verkkokaupan kehittämisen ja markkinoinnin tueksi.

 

Kaikki ongelmasi johtuvat tuotenumeroista

Ehkä otsikko on hieman yliampuva, mutta siinä on vinha totuus. Olen käynyt vuosien varrella satoja keskusteluja verkkokauppiaiden kanssa integraatioista ja prosesseista. Olen myös selvitellyt kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja, että miksi jollain tuotteella on väärä saldo, miksi hinta ei päivity tai miksi verkkokaupan myynnit eivät vähentyneet varastonhallintaohjelmistosta. Arvaapa mitä, lähes aina syynä on ne he***tin tuotenumerot!

Minun on vaikea korostaa liikaa tuotenumeroiden tärkeyttä verkkokauppiaille. Itse asiassa olen saarnannut niistä paljon varsinkin tänä syksynä. Kuitenkin monesti minusta tuntuu, ettei nyökkäilevä pää ymmärrä täysin miten tärkeästä asiasta on kyse.

Koko ongelman ydin yksinkertainen: tuotenumero on se linkki taloushallinto-ohjelman ja verkkokaupan tuotteiden välillä. Jos tämä linkki on rikki, niin yhteys ei toimi. Kun yhteys ei toimi, alkaa tapahtumaan outoja asioita.

Tässä muutama tyypillinen kuvio, joiden vuoksi huonosti hoidetut tuotenumerot maksavat sinulle rahaa, aiheuttavat kiireellisesti korjattavia tulipaloja tai jälkikäteen tehtäviä selvittelymaratoneja:

  • Tuotteella ei ole tuotenumeroa verkkokaupassa, jolloin tuotteen saldo ja hinta voivat olla ihan mitä tahansa. Ehkä se on nollilla kun saldo ei ole päivittynyt uuden erän hankinnan jälkeen ja siksi asiakkaat eivät voi tilata tuottetta. Tai sitten saldoa on verkossa vaikka kuinka paljon vaikka oikeasti kaikki on myyty myymälän kautta jo aikaa sitten.
  • Tuotteella on verkkokaupassa väärä tuotenumero – tilanne on pitkälti sama kuin tuotenumeroa ei olisi ollenkaan.
  • Verkkokauppa myy tuotteen, jolla on väärä tai puuttuva tuotekoodi – taloushallintoon siirrettäessä tämä myynti ei kohdistu mihinkään. Ehkä integraatio on toteutettu estämään tämän siirto, taloushallinto tarjoaa työkalut kohdistamattomien selvittelyyn tai sitten näistä selvitellään joskus kirjanpitäjän painostuksesta. Kuinka vaan, niin lisätyö on konkreettista ja tunnen aika vähän ihmisiä, jotka nauttivat tämän tyyppisistä tehtävistä.
  • Usein riittää, että tilauksen tuotteista yhdellä on virheellinen tai puuttuva tuotenumero ja taloushallinto-ohjelma hylkää koko tilauksen. Tämä aiheuttaa helposti sen, ettei virheellisen tuotteen lisäksi myöskään muille tuotteille tehdä vähennyksiä varastosta. Tästä seuraa taas se, että myös muiden tuotteiden saldot voivat heitellä ja mahdollisesti kohta joku toinen asiakas ostaa tuotetta, jota ei ole saatavilla. Lyhyesti, yhden tuotteen virheellinen tuotenumero voi sekoittaa toisen tuotteen saldoja.

Vaikeus on siinä, että usein näitä tuotenumeroita on tuhansia. Jokaiselle tuotteen väri- ja tuotevaihtoehdolle omansa. Lisäksi tuotenumerot elävät koko ajan – tuotteita tulee ja menee, valmistajat vaihtelevat tuotenumeroita joskus pienienkin tuotemuunnosten jälkeen ja niin edelleen. Tottakai soppaa hämmentää vielä useampi kokki.

Viime kädessä vastuu tästä kuuluu tietenkin verkkokaupan johdolle. Verkkokaupan johto maksaa myös virheistä syntyvät kustannukset sekä ylimääräisestä selvittely- ja korjailutöistä aiheutuneina palkkakustannuksina sekä asiakkaiden tyytymättömyytenä, kun joudutaan selittelemään, että valitettavasti tätä tuotetta ei ole enää saatavilla vaikka verkkokauppa antoi sen ostaa.

Onko sinun verkkokaupassasi ja muissa järjestelmissä kaikilla tuotteilla yksilöllinen tuotenumero? Onko teillä selkeä “master-järjestelmä” jossa on aina ajantasaiset saldot ja hinnat, josta muut järjestelmät seuraavat muutoksia?

Uutta: Raportit suoraan näytölle – ladattavissa nyt myös PDF-tiedostona

 

MyCashflow-verkkokauppojen raportointityökalut uudistuivat. Kaikki raportit ovat avautuvat nyt suoraan selaimessa, ja niiltä on helppo siirtyä hallinnan tuote-, tilaus- ja muille sivuille linkkejä klikkailemalla. Uusitut raportit ovat saatavilla nyt myös siisteinä PDF-tiedostoina, jotka on helppo toimittaa eteenpäin esimerkiksi kirjanpitäjälle – sähköisesti tai tulostettuina. Raportit ovat edelleen ladattavissa myös taulukkolaskentaan soveltuvassa XLS-muodossa.

Selainpohjaiset raportit nopeuttavat työnkulkua

Suoraan näytölle avautuvat raportit helpottavat verkkokaupan hallinnan askareita, sillä raporttitiedostoa ei tarvitse ladata koneelle tietojen selailua varten. Lisäksi raportin sisältämät tiedot toimivat linkkeinä esimerkiksi kyseisen tilauksen tietoihin, minkä vuoksi raportit ovat entistä paremmin hyödynnettävissä myös verkkokaupan hallintaan liittyvissä tehtävissä.

Raporttien yläreunaan on myös laskettu valmiiksi raporttiin liittyviä tärkeimpiä tunnuslukuja, kuten myynnin yhteisarvo, varaston arvo sekä katetietoja. Uusien tilausraporttien lopusta löydät myös arvonlisäverokantojen erittelyn.

Saatavilla on nyt myös kokonaan uusi Maksut-raportti, joka nimensä mukaisesti listaa maksutapahtumat halutulta aikaväliltä. Tuotemyynti asiakasryhmittäin -raportti on poistettu, mutta vastaava toiminnallisuus on saatavilla Myydyt tuotteet -raportin kautta, jonka voi hakea asiakasryhmän mukaan.

Raporttien uudet hakutyökalut mahdollistavat erilaiset näkymät samoihin tuttuihin raportteihin. Voit esimerkiksi hakea varastohälytykset toimittajan mukaan, tuotemyynnit vain tietyn tuotemerkin tuotteista, tilaukset jälleenmyyjät-asiakasryhmältä ja niin edelleen.

Uudet PDF-raportit helpompaan tietojen jakoon

Kirjanpitäjää ja esimerkiksi alv-ilmoitusta varten verkkokaupan myynnistä voidaan ajaa myös verotiedot sisältäviä raportteja, ja kaiken lisäksi raportti voidaan tämän jälkeen toimittaa eteenpäin ulkoasultaan laiteriippumattomassa PDF-muodossa. PDF-raporttien sisältämät tiedot linkittyvät selainversion tavoin verkkokauppasi hallintaan kyseisille tuote- tilaus- ja muille sivuille. Suosittelemme PDF-tiedoston käyttämistä tietojen jakamiseen esimerkiksi kirjanpitäjälle, sillä sen ulkoasu on sama tulostettuna ja eri päätelaitteilla.

Saatavilla edelleen myös taulukkolaskentaohjelmiin

Raportit ovat edelleen ladattavissa myös taulukkolaskentaohjelmissa avattavina XLS-tiedostoina jatkokäsittelyä varten. Aikaisempi Excel 97 -muotoinen raporttitiedosto on kuitenkin korvattu yleisemmällä selainversiosta muodostetulla XLS-versiolla, joka ei sisällä enää kaavoja tai muotoiluja, mutta mahdollistaa jatkokäsittelyn.

Osallistu raporttien jatkokehitykseen – lähetä kehitysehdotuksesi asiakaspalveluumme

Tavoitteenamme on tehdä raporteista entistä monipuolisempia ja kattavampia niin, että tulevaisuudessa mahdollisimman moni verkkokauppias saisi tarvitsemansa raportit suoraan verkkokaupan hallinnasta, ilman jatkokäsittelyn tarvetta.

Yksi syy raportointiuudistukseen olikin juuri jatkokehityksen mahdollisuuksien parantaminen, ei suinkaan aiheuttaa ylimääräistä vaivaa tai lisätä työtaakkaa raporttien osalta. Kuitenkin ohjelmistokehitys on vähän kuin puutarhan hoitoa, jossa rikkaruohoja pitää välillä kitkeä, että saadaan tilaa kasvattaa jotain parempaa.

Voit halutessasi osallistua kehitystyöhön kertomalla meille, millaisia raportteja työssäsi käytät ja tarvitset.

  • Puuttuuko uusista raporteista oleellisia tietoja?
  • Käytitkö vanhoja XLS-muotoisia raportteja ja mihin tarkoitukseen?

Lähetä viestisi asiakaspalveluumme tästä.

Vaihtoehtoja verkkokaupankäynnin raportointiin

Jos verkkokaupan raporttien laatiminen tuntuu vievän turhan paljon aikaa, suosittelemme harkitsemaan jonkin taloushallintopalvelun yhdistämistä verkkokauppaan. Sivuiltamme löydät lisätietoa verkkokauppaan liitettävistä taloushallintopalveluista.

Uuden version myötä julkaistiin myös MyCashflow Rest API, joka on Private beta -vaiheessa oleva uusi ohjelmointirajapintamme Medium- ja Max -paketteihin. API:n tarkoitus on helpottaa sovellusten välisten integraatioiden rakentamista yksinkertaistamalla verkkokaupan tietojen noutamista ja niiden päivittämistä. Jos haluat mukaan jo testausvaiheessa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Myös Webhooks-laajennuksen avulla on mahdollista kerätä tilausten tiedot esimerkiksi omaan tietokantaan, jonka pohjalta voi rakentaa esimerkiksi juuri omaan tarpeeseen suunnitellun raportointijärjestelmän. Tällaiseen järjestelmään verkkokaupasta voi viedä sisältöä myös CSV-muodossa.

Konversio-optimoinnin 92/1

Blogivieraana Noston Lari Lehtonen, joka kannustaa panostamaan verkkokaupan asiointikokemukseen pelkän liikenteen ostamisen sijaan.

Konversioguru Bryan Eisenbergin mukaan jokaista liikenteen ostamiseen käytettävää 92 dollaria kohden vain yksi dollari käytetään asiointikokemuksen kehittämiseen1.

Verkkokaupassa asiointikokemuksen parantamisella on oikeastaan vain yksi päämäärä: liikenteen eli kävijöiden muuntaminen ostaviksi asiakkaiksi – ei tosin välttämättä ensimmäisellä, mutta viimeistään myöhemmillä vierailukerroilla.

Liikenteen ostamiseen käytettävän rahan ja asiointikokemuksen kehitysbudjetin välinen jakautuminen on järjettömässä epätasapainossa, eikä tähän ole oikeastaan mitään perusteltua syytä. Arvuuteltuani aikani aihetta päätin kysyä tietäisikö Eisenberg kysymykseen vastausta. Yli viisitoista vuotta aiheen parissa työskennellyt kaveri tuntee todennäköisesti aihealueen kuin omat taskunsa. Napakka vastaus tuli liki heti:

”Liikenteen ostamista on aina pidetty seksikkäänä siinä missä konversio-optimointi on raskasta työtä.”

Syytä liikenteen ostamisen suosimiseen ei siis oikeastaan ole vaan tämä mielletään keveimmäksi reitiksi parantaa verkkokaupan tuottoja. Monella muulla alalla vastaavasta yrittämisen puutteesta ja rahankäytöstä saisi melko varmasti kengänkuvan takamukseen.

Asiointikokemus suomalaisissa verkkokaupoissa

Asiointikokemuksen parantaminen on päättymätön projekti, mutta jo pienillä pikapyrähdysmäisillä parannuksilla pääsee vauhtiin.

Itseäni hämmästyttää edelleen miten heikosti etenkin suomalaiset verkkokaupat viestivät asiakkailleen toimitustavat ja -kustannukset, puhumattakaan ilmaisen toimituksen käyttämistä houkuttimena. Näiden onnistuneella viestinnällä ja ostamisen helppoudella on erittäin positiivinen vaikutus asiointikokemuksen parantumisen kautta ostokonversioon. Kivijalkamyymälässä olisi melko erikoista ja takuulla asiointikokemuksen kannalta ikävää, jos tuotteiden lopullinen hinta pitäisi aina käydä tarkastamassa kassalla asti, jota Google kuvaa kärjistetyn humoristisessa videossaan. Tämä on kuitenkin verkkokaupassa pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Myynnin kehittämistä kasvattamatta markkinointibudjettia

Mikäli ideanälkä verkkokaupan konversio-optimointiin näppäsi, tätä voi tyydyttää melko mahtipontisella Cueblocksin 91-kohtaisella tarkastuslistalla, joka on mahtipontisesti nimetty konversio-optimoinnin Graalin maljaksi.

Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Keskittymällä verkkokauppa-asioinnin mukavuuden parantamiseen pelkän liikenteen ostamisen sijasta, verkkokauppiaat voivat kehittää myyntiä kasvattamatta senttiäkään markkinointibudjettia.

Mikäli vaikkapa hakusanamainonnan budjetti ja klikkien hinta värisyttää, kannattaa tutkia voiko omalla työllä saavuttaa samoja tai jopa parempia tuloksia parantamalla ostokonversiota. Pelkkä puolen prosenttiyksikön konversion parantaminen voi nimittäin tuottaa jopa 33 prosentin liikevaihdon kasvun, siinä missä ostetun liikenteen tuplaaminen parantaa tulosta vain 11 prosenttia.

Eisenbergin ajatusta mukaillen: oikealla asenteella ja työllä saavuttaa parempia tuloksia, kuin pelkästään liikennettä lisäämällä. Samalla myös ostetun liikenteen arvo paranee.

Lari Lehtonen
Head of Support, Nosto

Lähteet:

1) http://www.bryaneisenberg.com/companies-spend-92-on-driving-traffic-compared-to-1-on-customer-experience/

Pankit, herätkää mobiilimaksamiseen!

Nalle, Karvinen ja koko muu suomen pankki-scene, nyt tarkkana!

Niin suomalaiset kuin muutkin kansat ympäri palloa ovat viimeisen 20 vuoden siirtyneet tekemään kauppaa enemmän ja enemmän verkossa. Sitä kutsutaan verkkokaupaksi ja se on kasvanut voimakkaasti koko 2000-luvun ajan.

Teillä on verkkokaupassa monta tärkeää roolia, joista tärkeimpinä rahan siirto ostajalta myyjän tilille sekä luottamuksen lisääminen osapuolten välille. Tuo luottamuksen lisääminen ei ole mikään pieni asia, sillä luottamus on erityisen tärkeää, kun ostaja ja myyjä ovat mahdollisesti eri puolilla maailmaa. Tällä kertaa haluan kuitenkin kertoa teille näkemyksiäni tuohon varsinaiseen maksamiseen liittyen. Asiat eivät nimittäin ole hyvin.

Suomalaisten verkkomaksunappien lyhyen historian voi tiivistää seuraavasti: Pankit kehittivät verkkokauppoja varten verkkomaksupainikkeet 2000-luvun vaihteessa. Sen jälkeen juuri mitään kehitystä ei ole tapahtunut.

Verkkomaksamisen ratkaisut ovat toki kehittyneet. Kehityksen vetureina ovat olleet alle kolmekymppiset nörtit. Esimerkiksi jyväskyläläisten opiskelijakaverusten perustama Suomen Verkkomaksut ja tamperelaisten koodareiden Checkout tarjoavat verkkomaksupalvelut tuhansille verkkokaupoille. Tai tukholmalaiset kaverukset, jotka perustivat aikoinaan Klarnan ja ovat ehkä pian Euroopan merkittävin verkkomaksupalvelu. Nämä ”start-upit” kasvavat hurjaa vauhtia, koska he tekevät maksamisen helpoksi niin kuluttajalle kuin verkkokauppiaalle.

Monelta on voinut mennä ohi, mutta jokin aika sitten Internetissä tapahtui merkittävä muutos. Mobiilikäyttäjien määrä ylitti ensimmäistä kertaa perinteisten tietokoneiden käyttäjien määrän Internetissä. Eikä siinä kaikki, Internetin mobiilikäytön määrän odotetaan kasvavan kovaa vauhtia seuraavat vuosikymmenet kun työpöytäkäyttäjien määrä pysyy suunnilleen samana. Seuraavan 5-10 kymmenen vuoden aikana Internetin käyttö muuttuu hyvin erilaiseksi, jonka seurauksena myös verkkokaupan ja verkkomaksamisen on muututtava.

Mobiililaitteilla maksaminen pankkien verkkomaksupainikkeita käyttäen on hyvä esimerkki rappiotilasta:

Esimerkiksi Sampo Pankin käyttäjät eivät voi tehdä verkkokaupasta tilausta mobiililaitteilla (iPad, iPhone, Android, Nokia). Eivätkä välttämättä muillakaan laitteilla, koska maksutapahtuma – niin yksinkertainen kuin se onkin – vaatii Sampo Pankissa Java-lisäosan asennuksen ja on erittäin epävakaa. Mobiililaitteiden selaimet eivät tue Javaa ollenkaan.

Muilla pankeilla mobiilimaksaminen pääasiassa toimii, mutta käyttökokemus ei ole mitenkään hyvä. Verkkomaksutapahtuma on kuitenkin yksinkertainen ja sen suunnittelu toimimaan laitteen näytön koon mukaan responsiiviseksi on erittäin yksinkertaista eikä mitään muutoksia toiminnalliseen koodiin tarvita. Sanotaanko, että esimerkiksi kajaanilainen web-suunnittelija loihtii ja testaa sellaisen muutamassa päivässä – Tieto Oyj ja mitä näitä nyt on laskuttaa siitä sitten joitakin miljoonia (maan tapa).

Vastaaviin ongelmiin törmättiin myös Facebook-verkkokaupan toteutuksessa, kun käytettävissä olevan tilan leveys on rajattu. Useissa pankeissa maksusivu oli suunniteltu kiinteästi leveämmäksi ja maksun kannalta kriittiset toiminnot kuten kirjautumisnappi on sijoitettu sivun oikeaan laitaan, jolloin ne ”leikkautuvat” pois näkymästä. Tämäkin ratkeaisi samalla responsiivisella suunnittelulla, jossa käyttöliittymä määräytyy käytössä olevan tilan ja laitteen mukaan.

Jo verkkomaksupalveluiden käytettävyyden päivittäminen ajantasalle parantaisi käyttökokemusta lisäisi verkkomaksamisen suosiota. Se myös nostaisi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja luottamusta verkkokauppaan. Näiden lisäksi verkkomaksujärjestelmät tarjoavat teille mahdollisuuden olla innovatiivisia ja tuoda uusia mahdollisuuksia verkkokauppaan. Mobiiliverkkokauppa tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia, mutta vaatii vielä paremmat maksujärjestelmät ennen kuin se voi kasvaa kunnolla. Sellaiset varmasti saadaan, ja kyse on lähinnä siitä, että tapahtuuko se vanhojen jättiläisten toimesta vai vievätkö tämän bisneksen esimerkiksi pikavippiyritykset, jotka jo muutenkin vuosi vuodelta panostavat enemmän verkko-ostamiseen.

Te ette ole ainoita jättiläisiä, joita nukuttaa. Myös 370-vuotias Itella on saanut huomata verkkokaupan kasvun. Nyt kun enimmät unihiekat on karistettu, alkaa muutoksiakin näkymään. Automaatteihin perustuva SmartPost-konsepti on kuluttajien mieleen ja varmasti ahkerassa käytössä tänä jouluna. Olisiko nyt teidän vuoro herätä pirteinä verkkokaupan uuteen aamuun?