Google Optimize

Google Optimize on verkkosivujen kehittämiseen tarkoitettu palvelu, jolla voit luoda verkkokaupasta eri muunnelmia ja katsoa, mikä toimii parhaiten sinun asiakkaillesi.

 

Palvelun käyttäminen on helppoa, eikä se vaadi koodausosaamista – uusien muunnelmien tekeminen onnistuu visuaalisella editorilla. Google Analytics -palvelun toimintaperiaatteet on hyvä olla kuitenkin halussa - näistä on hyötyä tavoitteen lisäämisessä ja kohdistamisessa sekä raporttien analysoinnissa.

Alta löydät muutamia ideoita, mitä voit testata Google Optimizella:

  • Valikot (tuoteryhmien nimet ja niiden järjestys)
  • Lomakkeet (kenttien määrät, pakolliset kentät)
  • Painikkeet (koko, väri, sijainti, sanat tai symbolit)
  • Tekstit (puhutko asiakkaillesi suoraan, käytätkö neutraalia kieliä tai jargonia)
  • Kuvat (tuote-, banneri- ja kampanjakuvat).

 

Hinnoittelu

Palvelusta on saatavilla 2 eri pakettia: maksuton Google Optimize sekä maksullinen Optimize 360, jolla voit lisäksi luoda personoituja kokemuksia olemassa oleville Analytics-kohderyhmille.

Google laskuttaa maksullisen paketin käytöstä kuukausittain.

Lisää tietoa molemmista paketeista löydät Googlen tukisivulta.


Kokeilutyyppit

Google Optimize -palvelu mahdollistaa erityyppisien kokeilujen käyttämisen verkkokaupassa:

  • A/B testaus: sivusta luodaan muunnelmia, joissa valittuja elementtejä on muokattu. Sen jälkeen asiakkaasi jaetaan satunnaisesti kahteen ryhmään, joille näytetään yksi sivun muunnelmista (joko A tai B) ja katsotaan, miten asiakkaasi käyttäytyvät verkkokaupassasi, ja onko sivujen välillä eroja.
  • Monimuuttujatesti: testataan samanaikaisesti esim. kolmea eri kuvaa ja kahta eri otsikkoa. Testiä kannattaa käyttää, jos haluat esim. optimoida laskeutumissivun kokonaisuudessaan.
  • Uudelleenohjaus: vertaillaan erillisiä verkkosivuja, jolloin eri muunnelmat erotetaan toisistaan URL-osoitteiden perusteella, ei yksittäisten muutoksien. Testiä kannattaa käyttää esim. kahden eri ulkoasun tai täysin erilaisten laskeutumissivujen vertailemiseen.

Lue lisää kokeilutyypeistä Googlen tukisivulta.

Asennus ja käyttöönotto

MyCashflow'ssa Google Optimize on toteutettu Google Analyticsin asetuksena, ja sen käyttöönotto edellyttää, että kaupassa on käytössä MyCashflow'n Google Analytics -laajennus.

 

  1. Luo itsellesi Google Optimize -tili.
  2. Kirjaudu Optimize-tilillesi.
  3. Kopioi GTM-alkuinen tunnus, joka löytyy sivun oikealta reunalta.
  4. Kirjaudu verkkokaupan hallintatyökaluun.
  5. Siirry Tili > Laajennukset > Google Analytics -sivulle.
  6. Kohdassa Google Optimize -tunnus syötä kopioimasi tunnus.

    Google Optimize toimii molempien seurantakoodin versioiden kanssa.

     

     

  7. Tallenna tekemäsi muutokset.

Olet onnistuneesti aktivoinut Google Optimize -palvelun MyCashflow-tililläsi. Linkitä seuraavaksi Google Optimize -tilisi Google Analytics -tiliisi ja halutessasi AdWords-tiliisi. Sen jälkeen voit siirtyä Google Optimizen hallintatyökaluun ja luoda verkkokaupasi ensimmäisen muunnelman.

Google Optimizen linkittäminen Google Analyticsiin 

Google Optimizen kokeiluja analysoidaan Google Analytics -laajennuksella, mitä edellyttää tilien linkittämistä. Ohjeet linkittämiseen löydät Googlen tukisivulta.

Ohita Optimize-koodinpätkän lisääminen sivustollesi. Hoidamme sen puolestasi automaattisesti.

 

Google Optimizen linkittäminen AdWordsiin

Jos käytät AdWords-palvelua, sinun kannattaa linkittää Optimize-tilisi AdWordsiin. Sillä tavalla voit mitata, mitkä muunnelmat parantavat AdWords-kampanjoidesi tuloksia ja kohdentaa kokeiluitasi AdWords-tilien, -kampanjoiden, -mainosryhmien ja -avainsanojen perusteella.

Katso lisätietoja linkittämisestä Googlen ohjesivustolta.

 

 

Muunnelmien luominen A/B-testausta varten

  1. Google Optimize -tililläsi paina Luo kokeilu.
  2. Anna kokeilulle kertova nimi, esim. Vaihtoehtoisen tuoteryhmänimen testaaminen ja lisää verkkokauppasi URL-osoite.

    Jos sinulla on useampi verkkokauppaversio, ne erotellaan kokeiluissa URL-osoitteiden perusteella.


  3. Valitse kokeilun tyypiksi A/B-testi.
  4. Paina Luo.
    • Kokeilun sivu aukeaa.
  5. Lisää verkkokauppasi muunnelma, johon alkuperäistä sivua vertaillaan.
    •  Paina Luo muunnelma ja lisää sille kertova nimi, esim. Vaihtoehtoinen tuoteryhmänimen testaaminen.
  6. Ohjelma pyytää sinua mahdollisesti asentamaan Optimize-selainlaajennuksen selaimeesi. Asenna se tai etsi Google Optimize -laajennusta käytämällesi selaimelle hakukoneen kautta. 

    • Optimize'n visuaalinen editori aukeaa.

Olet aktivoinut Google Optimize -laajennuksen ja luonut verkkokaupasi muunnelman, jolla voit kohta testata vaihtoehtoisen muunnelman toimivuutta.

 

 

Muutoksien tekeminen vertailuversiossa

Esimerkissä haluamme nähdä, mikä tuoteryhmän nimi: alkuperäinen Pipot, hatut & lakit vai vaihtoehtoinen Pipot, hatut & lippikset on asiakkaille kiehtovampi. Sivustollamme se sijaitsee Asusteet-alavalikossa:

Elementtien saaminen näkyviin

Jos haluat muuttaa elementtejä, jotka tulevat näkyviin vasta, kun klikkaa jotain sivulla, tee näin:

  1. Siirry interaktiiviseen tilaan painamalla -painiketta oikeassa yläkulmassa.
  2. Tee tarvittavat klikkaukset, jotta haluamasi elementti tulee näkyviin.
  3. Poistu interaktiiviseesta tilasta painamalla Sulje oikeassa yläkulmassa.

Elementtien muuttaminen

Nyt voit muuttaa haluamiasi elementtejä:

  1. Paina elementtiä valitaksesi sen muunnettavaksi.
  2. Paina Muokkaa elementtiä oikeassa alakulmassa ja valitse Muokkaa tekstiä.
  3. Kirjoita vaihtoehtoinen teksti ja paina Valmis.
  4. Paina Tallenna ja Valmis sivun oikeassa yläkulmassa.

Katso Googlen tukisivulta lisätietoja visuaalisen editorin käyttämisestä.

Olet tehnyt haluamasi muutokset verkkokauppasi muunnelmassa.

 

Kokeilun tavoitteiden asentaminen ja kohdistaminen

Näkymän valitseminen

  1. Siirrä kokeilusi sivuun painamalla kokeilunimeä säiliössäsi.
  2. Paina Määritys-osassa olevaa Linkitä Google Analytics -näkymään -linkkiä.

    • Muokkaa kokeilun tietoja -näkymä aukeaa.
  3. Näkymän alapuolella, valitse näkymä kokeilullesi.
  4. Paina Valmis -painiketta.

Tavoitteen lisääminen ja kohdistaminen

  1. Samassa Määritys-osassa, paina Lisää kokeilun tavoite -linkkiä.
  2. Riippuen tavoitteistasi, valitse tavoite luettelosta tai luo oma tavoite.
  3. Paina Tallenna-painiketta.
  4. Kohdista kokeilusi Kohdistus-välilehdellä.

Lue lisää tavoitteiden määrittelemisestä Googlen tukisivulta

 

Tulosten analysoiminen

Anna kokeen pyöriä määrittelemäsi aika, jolloin Google näyttää asiakkaillesi verkkokaupasi sivun eri muunnelmia ja seuraa heidän käyttäytymistään. Kun kirjaudut Google Optimize- ja Analytics -tileihin, näet raporteista suoraan, mitkä muunnelmat toimivat ja mitkä eivät.

Google Optimize -tililtäsi löydät kokeilukohtaiset raportit avaamalla haluamasi kokeilun Raportit-välilehden:

Google Analytics -tilissäsi voit tarkistaa reaaliaikaiset raportit heti kokeilun käynnistämisen jälkeen. Muista tarkistaa tapahtumaluokat ja tapahtuman toiminnot.

Lisää tietoa raporttien analysoinnista löydät Googlen tukisivulta.