Shipit

Shipit on logistiikkapalvelu, jonka kautta voit lähettää tilauksia asiakkaillesi käyttämällä yleisimpiä suomalaisia kuljetusyhtiöitä. Lisäksi palveluun kuuluu useita kansainvälisiä kuljetuspalveluja.

Shipit on maksullinen palvelu. Lue lisää palvelusta ja sen kustannuksista verkkosivuillamme ›

Tutustu myös Shipit-palvelun omiin ohjeisiin. Shipit julkaisee paljon hyödyllistä käytännön tietoa verkkokauppojen logistiikkatarpeista.

Shipitin kanssa ei ole mahdollista käyttää Postiennakko-tyyppisiä maksutapoja.

Shipitin kautta saatava PostNord ei vielä tue noutopistevalintaa. Tuki on kuitenkin tulossa.

Asennus ja käyttöönotto

Shipit-palvelun käyttöönotto tapahtuu verkkokaupan hallinnan sivulla Tili » Laajennukset » Shipit. Voit tilata sivulta omat tunnuksesi tai käyttää omia Shipit-tunnuksia käyttöönotossa.

Käyttöönotto sisältää seuraavat vaiheet:

  • Laajennuksen tilaaminen
  • Tunnuksien tilaaminen tai syöttäminen verkkokaupan hallinnassa
  • Maksutapojen aktivointi Shipitin extranetissä
  • Toimitustavan luominen Shipitiä varten verkkokaupan hallinnassa

Aloita käyttöönotto menemällä sivulle Tili » Laajennukset » Shipit ja painamalla Tilaa laajennus -painiketta.

Laajennuksen tilaamisesta ei synny kustannuksia.

Tunnuksien tilaaminen / omien tunnuksien syöttäminen

Verkkokauppasi tiedot on automaattisesti syötetty Shipitin tilauslomakkeelle. Voit muuttaa tai täydentää tietoja ennen tilauksen vahvistamista.

Kun olet valmis, hyväksy palvelun ehdot ja paina Tilaa palvelu -painiketta.

Jos sinulla on jo omat Shipit-tunnukset, voit syöttää ne laajennuksen asetuksissa kohtaan Rajapintatunnukset.

Löydät vaaditut tunnukset (API_KEY ja API_SECRET) Shipitin extranetin sivulta Omat tiedot » API.

Maksutapojen aktivointi

Kun olet saanut Shipit-laajennuksen käyttöön, sinun on aktivoitava palvelun maksutavat Shipitin extranetissä. Lue lisää extranetistä › 

Voit ottaa käyttöön Shipit-lompakon tai rekisteröityä Shipitin laskutusasiakkaaksi (ota tällöin yhteyttä Shipitin asiakaspalveluun).

Lompakon löydät Shipitin extranetin sivulta Tee lähetys » Lompakko. Ota lompakko käyttöön lataamalla sinne saldoa.

Toimitustavan luominen

Käyttöönoton lopuksi sinun on luotava uusi toimitustapa, joka käyttää Shipitin palvelua:

  1. Luo uusi toimitustapa verkkokaupan hallinnan sivulla Asetukset » Toimitustavat.
  2. Valitse Osoitekortin luonti -kohdassa Shipit ja haluamasi palvelu.
  3. Tallenna toimitustapa.
  4. Määrittele toimitustavan painorajat ja toimituskulut.

Voit luoda useita Shipitiä käyttäviä toimitustapoja eri tarpeita varten – esimerkiksi jos haluat tarjota useiden kuljetusyhtiöiden palveluja asiakkaille.

Asetusten määrittely

Kun olet ottanut laajennuksen käyttöön, voit määritellä sen asetukset haluamallasi tavalla.

Lähettäjän osoite

Verkkokaupan yhteystietoja käytetään oletusarvoisesti lähettäjän osoitteena Shipitillä toimitettavissa tilauksissa. Laajennuksen Asetukset-kohdassa voit myös syöttää erillisen lähettäjän osoitteen.

Palautuskorttien tulostaminen

Voit asettaa Shipitin tulostamaan tilaukselle automaattisesti palautuskortin osoitekortin mukana. Palautuskortin tulostaminen on käytössä seuraavilla palveluilla:

  • Matkahuolto Bussipaketti

  • Matkahuolto Lähellä-paketti

  • Posti Postipaketti 

  • Posti Pikkupaketti

  • PostNord MyPack

Aseta palautuskorttien tulostaminen päälle Shipitiä käyttävän toimitustavan asetuksissa kohdassa Lisäpalvelut.

Shipit-extranet

Shipitin extranetissä hallitaan Shipit-tilin tietoja sekä luodaan ja seurataan palvelun kautta tehtyjä lähetyksiä.

Pääset Shipitin extranetiin osoitteessa https://www.shipit.fi/ painamalla oikean yläkulman Kirjaudu-painiketta.

Lähetyksien seuranta ja raportit

Kaikilla Shipitin kautta tehdyillä lähetyksillä on käytössä seurantapalvelu, jonka löydät osoitteesta https://www.shipit.fi/seuranta.

Linkki seurantaan löytyy oletusarvoisesti toimitusvahvistusviestistä. Jos verkkokaupassasi on käytössä räätälöity toimitusvahvistuksen viestipohja, varmista että siinä on käytetty {OrderTrackingURL}-tagia, joka tulostaa linkin seurantaan.

Shipitin hallinnan sivulla Tee lähetys » Tilaukset näet kaikki lähetykset, joita olet tehnyt Shipitin kautta.

Sivulta voit myös ladata listan lähetyksistä Excel-muodossa.