Posti SmartShip -laajennuksen avulla voit integroida verkkokauppasi Postin SmartShip-järjestelmän kanssa ja tulostaa Postin osoitekortteja suoraan verkkokaupan hallinnasta.

Posti SmartShip poistuu käytöstä maaliskuun 2024 loppuun mennessä.

Palvelun korvaa uusi Posti OmaPosti Pro -laajennus, jolla saat käyttöön kaikki samat toimituspalvelut kuin SmartShipillä.

Siirry Posti SmartShipistä OmaPosti Pro -palveluun helppokäyttöisellä työkalulla.

Jos olet aiemmin käyttänyt Posti SmartShipiä, verkkokauppasi hallinnassa on saatavilla helppokäyttöinen siirtymätyökalu, joka luo kaikista SmartShip-toimitustavoistasi vastaavat OmaPosti Pro -versiot.

Katso ohjeet siirtymätyökalun käyttämiseen.

Posti SmartShip -laajennuksen kautta saat verkkokaupassa käyttöön seuraavat ominaisuudet:

  • pakettiautomaatit ja vaihtoehtoiset noutopisteet (MyCashflow'ssa maksutta)

  • toimitukset ulkomaille

  • osoitekorttien tulostaminen suoraan hallintatyökalusta

  • lähetysten seuranta.

Lue lisää Posti SmartShip -palvelusta.

Postin palveluita voi käyttää myös Shipit- sekä nShift eCom PRO- tai LITE-laajennusten kautta.

Laajennukset eivät ole käytettävissä MyCashflow Free -palvelupaketissa.

Hinnoittelu

Laajennuksen käyttö on maksutonta.

Posti SmartShip -järjestelmän integraatiotoimittaja on nShift, joka laskuttaa integraation käytöstä 20 €/kk (sopimus tehdään Posti SmartShip -palvelussa integraation käyttöönoton yhteydessä). Lisäksi Posti veloittaa lähetyksistä sopimuksesi mukaan.

Laajennuksen tukemat palvelut

MyCashflow'n SmartShip-laajennus tukee seuraavia Postin palveluita:

  • Postipaketti: toimitus noutopisteisiin ja pakettiautomaatteihin
  • Kotipaketti: toimitus kotiin vastaanottajan kanssa sovittuna ajankohtana
  • Pikkupaketti: alle 2 kg:n paketti postilaatikkoon tai -luukkuun
  • Kirjattu kirje: lähetysten seurannan sisältävä kirje toimitettuna Postin toimipisteeseen ja luovutettuna kuittausta vastaan
  • Priority-kirje postiennakolla: toimitus lähtökohtaisesti postitusta seuraavana työpäivänä

    Palvelun käyttö edellyttää, että verkkokaupassa on käytössä postiennakkomaksutapa.

  • Pikakirje
  • Rahti: lavatoimitukset rahtikirjalla yritys- ja yksityisasiakkaille

    Palvelussa on tuettuna myös Jakelu yksityishenkilölle -lisäpalvelu, joka aktivoituu automaattisesti palvelua käytettävälle lähetykselle, jos vastaanottaja on yksityishenkilö.

  • Express-paketti: toimitus seuraavana päivänä klo 14 mennessä

    Saatavilla myös seuraavana päivänä klo 9 ja samana päivänä klo 00 mennessä toimitettavat versiot

  • Express Business Day Parcel: yrityksille sopiva aikataulutettu pakettikuljetus, joka kattaa koko Suomen ja Euroopan. Lähetyksen seuranta ovelta ovelle.

    Lava-versio ei ole tuettu.

  • Express Rahti: toimitus seuraavana työpäivänä n. 90 %:lle Suomen yrityksistä.

    Keskimäärin 97 % rahtilähetyksistä jaetaan 5 päivänä viikossa yön yli -palveluna. Saatavilla myös samana päivänä klo 21 mennessä toimitettava versio.

  • EMS-pikapalvelu (Express Mail Service): pakettien ja asiakirjojen nopein mahdollinen kuljetus maailmalle
  • Postipaketti Baltiaan -pakettipalvelu: seurannalliset toimitukset Baltiaan 1–2 työpäivässä. Sisältää myös asiakaspalautuksen.
  • Pickup Parcel: kuljetukset pakettiautomaattiin tai palvelupisteelle Ruotsissa ja Tanskassa
  • Home Parcel: kotiinkuljetukset Ruotsissa ja Tanskassa
  • Parcel Connect Baltics: toimitus noutopisteeseen tai kotiovelle Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Suunnattu Baltian maissa rekisteröidyille yrityksille.

Asennus ja käyttöönotto

Posti SmartShipin käyttöönotto tapahtuu seuraavasti:

  • Tilaa Postin asiointitunnus. Tilauslomakkeen löydät täältä.
    • Asiointitunnuksen tilaamiseen tarvitset sopimusasiakkuuden. Jos et ole vielä Postin sopimusasiakas, Posti tekee sopimuksen asiakkuudesta kanssasi asiointitunnuksen tilaamisen yhteydessä.
  • Jotta voit lähettää paketteja Postin palveluilla, tarvitset myös Postin logistiikkapalveluiden sopimustunnuksen. Tilaa tunnus täältä.
    • Lähettämäsi tavaran koosta riippuen tunnus on joko logistiikka- tai rahtipalvelujen tunnus. Saat Postilta aina tarvittavan tunnuksen tilauksesi perusteella.
  • Tilaa ja aktivoi integraatio Posti SmartShip -palvelussa
  • Määritä lähettäjän tiedot ja pikahakuarvo.
  • Luo verkkokaupalle API-avain.
  • Aktivoi Posti SmartShip -laajennus verkkokaupan hallinnassa.
  • Luo toimitustapa, joka käyttää Posti SmartShipin palveluja.

Alta löydät tarkemmat ohjeet Posti SmartShipin käyttöönottoon verkkokaupassa.

1/4 Lähettäjän tietojen määrittäminen

Tällä hetkellä MyCashflow-kaupoissa on mahdollista käyttää vain yhtä SmartShip-lähettäjää kerrallaan.

  1. Kirjaudu Posti SmartShipin järjestelmään osoitteessa https://smartship.unifaun.com.
  2. Mene sivulle Ylläpito > Lähettäjä.
  3. Paina Uusi lähettäjä -painiketta ja täytä lähettäjän tiedot:
    • Syötä Pikahakuarvo-kenttään 1.

      Ilman pikahakuarvoa osoitekorttien luonti ei onnistu.

    • Syötä yrityksesi ALV-numero.

      ALV-numero vaaditaan EU:n ulkopuolisiin lähetyksiin.

    • Täytä lomakkeelle yhteystietosi.
  4. Lisää uusi kuljetusliike kohdassa Kuljetusliikkeet.
    • Valitse Kuljetusliike-valikosta käyttämäsi vaihtoehto.
    • Valitse tunnus, jota haluat käyttää verkkokaupan osoitekorttien tulostamiseen. Tunnus löytyy palvelusta riippuen joko Logistiikan sopimustunnus- tai Rahdin sopimustunnus -valikosta.
  5. Paina lopuksi Tallenna.

2/4 Integraation aktivointi

Seuraavaksi voit aktivoida integraation Posti SmartShipin verkkopalvelussa:

  1. Valitse Posti SmartShipin hallintapaneelin sivun oikeasta yläkulmasta Verkkokauppa.
  2. Valitse Lisää ominaisuuksia järjestelmään.
  3. Valitse sivulla näkyvältä listalta nShift ERPConnect (APIConnect, REST API, JSON) ja siirry palvelun tilaussivulle.
  4. Täytä tiedot lomakkeelle.

    Määritä nShift integration -kohdan tiedot seuraavasti:

    • ERP-system: valitse MyCashflow
    • Verkkokauppa-alusta: valitse Muu verkkokauppa-alusta ja kirjoita allaolevaan tekstikenttään MyCashflow
    • WMS system: valitse Muu WMS system, ja kirjoita allaolevaan tekstikenttään MyCashflow
  5. Hyväksy tilausehdot ja lähetä lomake.

Kun integraatio on aktivoitu ja pikahakuarvo asetettu oikein, voit luoda verkkokaupalle API-avaimen.

3/4 API-avaimen luominen

  1. Siirry Posti SmartShipin verkkopalvelussa sivulle Ylläpito > API-avaimet.

    API-avaimet-kohta ei näy valikossa ennen kuin nShift ERPConnect (APIConnect, REST API, JSON) on tilattu ja tilauksesi on hyväksytty.

  2. Luo uusi API-avain painamalla Uusi API-avain -painiketta.
  3. Täytä API-avaimen tiedot lomakkeelle:

    Valitse tyypiksi Web Service-kutsu (REST).

    Anna sähköpostiosoitteesi mahdollisia yhteydenottoja varten.

    Syötä Developer-Id-kenttään 0050005613.

    Tallenna API-avain.

  4. Ota avaimen tiedoista talteen Tunnus ja Salainen tunnus.

    Näet tarvittavat tunnukset avaamalla luomasi API-avaimen muokattavaksi.

    Nämä syötetään Posti SmartShip -laajennuksen asetuksiin verkkokaupan hallinnassa.

4/4 Laajennuksen aktivoiminen ja toimitustavan luominen

  1. Kirjaudu verkkokaupan hallintaan ja tilaa Posti SmartShip -laajennus sivulla Tili > Laajennukset.
  2. Syötä laajennuksen asetuksiin Tunnus ja Salainen tunnus, jotka otit talteen Posti SmartShipin API-avaimelta.
  3. Tallenna laajennuksen asetukset.

Nyt voit luoda kauppaan uuden toimitustavan SmartShipille, jotta saat palvelun verkkokaupan asiakkaiden käyttöön:

  1. Luo uusi toimitustapa sivulla Asetukset > Toimitustavat.
  2. Valitse Toimituspalvelu -kohdassa Posti SmartShip ja haluamasi Postin pakettipalvelu.
  3. Täytä toimitustavan muut tiedot ja määritä toimituskulut ja painorajat.
  4. Tallenna toimitustapa.

Posti SmartShip on nyt käytössä verkkokaupan kassalla. Mene kaupan julkiselle puolelle ja tee testitilaus varmistaaksesi, että toimitustapa toimii.

Jos haluat tarjota useita Posti SmartShip -toimituspalveluja, voit luoda useita toimitustapoja, jotka käyttävät Posti SmartShipiä.

Osoitekorttien tulostaminen

Näin tulostat tilaukselle Posti SmartShip -palvelun osoitekortin:

  1. Mene verkkokaupan hallinnan sivulle Tilaukset.
  2. Avaa Posti SmartShip -toimitustapaa käyttävä tilaus, jonka osoitekortin haluat tulostaa.
  3. Paina Lähetystiedot-osion Luo osoitekortti -linkkiä.

    Järjestelmä luo tilaukselle seurantakoodin, ja tulostusikkuna avautuu. Jos lähetykseen kuuluu useita paketteja, kullekin tulee oma osoitekortti, jotka tulostuvat eri sivuille.

  4. Tulosta osoitekortti ja sulje tulostusikkuna.

    Tarvittaessa voit avata tulostusikkunan uudelleen painamalla Tulosta osoitekortti -linkkiä, joka nyt näkyy tilaussivun Lähetystiedot-osiossa.

Palautuskorttien tulostaminen

Mahdollisia asiakaspalautuksia varten voit asettaa palvelun luomaan tilaukselle palautuskortin tulostettavaksi yhdessä osoitekortin kanssa.

Palautuskorttien tulostamista tukevat palvelut

Seuraavat Posti SmartShip -integraation kautta saatavilla olevat palvelut tarjoavat tulostettavan palautuskortin:

  • Postipaketti
  • Postipaketti Baltiaan
  • Kotipaketti
  • Pikkupaketti
  • Parcel Connect
  • Express-paketti
  • Express Rahti

Palautuskorttien käyttöönotto

Näin aktivoit palautuskorttien tulostuksen haluamallesi toimitustavalle:

  1. Mene verkkokaupan hallinnan sivulle Asetukset > Toimitustavat.
  2. Avaa Posti SmartShip -laajennusta käyttävä toimitustapa vasemman reunan valikosta.
  3. Paina toimitustavan otsikkorivin Muokkaa-painiketta.
  4. Aktivoi toimitustapalomakkeen Lisäpalvelut-osiossa Tulosta palautuskortti -valinta.
  5. Tallenna muutokset painamalla sivun alareunan Tallenna-painiketta.

Tämän jälkeen palautuskortti sisältyy lisäsivuna kaikkiin kyseiselle toimitustavalle luotaviin osoitekortteihin.

Edistyneet asetukset

Posti SmartShip -toimitustapojen Edistyneet asetukset -kohdassa voit asettaa toimitustavalle Posti SmartShip -palvelussa määritettyjä tulostussuosikki- ja PDF-asetuksia.

PDF-asetukset

PDF-asetuksien avulla voit määrittää toimitustavoille osoitekortin koon. Näin voit esimerkiksi luoda toimitustapoja, joiden osoitekortit tulostuvat aina sopivan kokoisina tarratulostimille.

PDF-asetuksia käytetään kopioimalla asetukset Posti SmartShip -palvelusta MyCashflow'n hallintatyökaluun.

Aloita määrittämällä PDF-asetuksetPosti SmartShip -palvelussa:
  1. Mene Posti SmartShip -palvelun sivulle Asetukset > PDF-asetukset.
  2. Paina Muokkaa-painiketta.
  3. Valitse vaihtoehto Klikkaa antaaksesi arvon.
  4. Määritä ensimmäisen PDF-asetuksen arvot.
  5. Paina Valmis-painiketta.
  6. Paina REST API -painiketta.
  7. Kopioi sivulla näkyvä koodinpätkä kokonaan (mukaan lukien aaltoviivat).
Tämän jälkeen voit liittää asetukset toimitustavan asetuksiin MyCashflow'n hallinnassa:
  1. Mene MyCashflow'n hallintatyökalun sivulle Asetukset > Toimitustavat.
  2. Valitse haluamasi toimitustapa ja paina sen otsikkorivin Muokkaa-painiketta.
  3. Vieritä sivua alaspäin ja valitse Edistyneet asetukset.
  4. Liitä kopioimasi koodi PDF-asetukset-kenttään.
  5. Tallenna toimitustapaan tekemäsi muutokset.

Kun seuraavan kerran tulostat toimitustapaa käyttävälle tilaukselle osoitekortin tilaussivulla, se tulostuu määrittämiesi asetusten mukaisesti.

Tulostussuosikit

Voit määrittää Posti SmartShip -palvelua käyttäville toimitustavoille tulostussuosikkiasetukset, joiden avulla voit asettaa toimitustapaa käyttäville lähetyksille logistiikkapalvelun lisäpalveluja.

Tulostussuosikkien avulla voit asettaa lähetyksille esimerkiksi seuraavia lisäpalveluja:

  • toimitusajan sopiminen puhelimitse vastaanottajan kanssa
  • lähetyksen kollikoko
  • lähetyksen käsittely särkyvänä tai vaarallisina aineina
  • lauantaijakelu
  • toimitus saman päivän aikana.

Kaikille saatavilla oleville lisäpalveluille on tuki MyCashflow'ssa.

Tulostussuosikkien käytöstä voi syntyä ylimääräisiä kustannuksia riippuen määrittämistäsi asetuksista. Tutustu kustannuksiin käyttämiesi asetusten palvelukuvauksissa.

Tulostussuosikit määritetään Posti SmartShip -palvelussa ja tulostussuosikin nimi kopioidaan MyCashflow'n hallintatyökaluun.

Aloita määrittämällä tarvitsemasi tulostussuosikit Posti SmartShip -palvelussa:
  1. Mene Posti SmartShip -palvelun sivulle Ylläpito > Tulostussuosikit.
  2. Paina Uusi tulostussuosikki -painiketta.
  3. Anna tulostussuosikille nimi ja määritä tarvittavat asetukset.
  4. Paina Valmis-painiketta.
  5. Kopioi tulostussuosikille antamasi nimi.

    Varmista ettet kopioi nimen mukana ylimääräisiä välilyöntejä.

Nyt voit liittää kopioimasi tulostussuosikin nimen toimitustavan asetuksiin MyCashflow'n hallinnassa:
  1. Mene MyCashflow'n hallintatyökalun sivulle Asetukset > Toimitustavat.
  2. Valitse haluamasi toimitustapa ja paina sen otsikkorivin Muokkaa-painiketta.
  3. Vieritä sivua alaspäin ja valitse Edistyneet asetukset.
  4. Liitä kopioimasi nimi Tulostussuosikin nimi -kenttään.
  5. Tallenna toimitustapaan tekemäsi muutokset.

Kun seuraavan kerran lähetät muokkaamaasi toimitustapaa käyttävän tilauksen asiakkaalle, se tapahtuu määrittämiesi asetusten mukaisesti.

Jos lähetyksestä syntyy lisäkustannuksia, ne peritään Posti SmartShip -palvelun seuraavan kuukausimaksun yhteydessä.

Postiennakon käyttäminen

Postiennakon käyttäminen edellyttää, että verkkokaupassa on

  • maksutapa, joka käyttää Postiennakko-palvelua, sekä
  • toimitustapa, joka käyttää Postipaketti- tai Priority-kirje postiennakolla -palvelua.

Vastaanottaja lunastaa postiennakkolähetyksen Postin palvelupisteestä maksamalla määräämäsi ennakkosumman. Jos lähetys ohjautuu pakettiautomaattiin, vastaanottaja saa tekstiviestinä ensin maksutiedot ja maksun suoritettuaan nouto-ohjeet.

Postiennakkona suoritettava maksu on tilauksen loppusumma, johon sisältyvät mahdolliset toimitus- ja maksukulut. Maksu siirtyy pankkitilillesi 2–4 pankkipäivän kuluessa maksamisesta.

Näin otat postiennakon käyttöön verkkokaupan maksutapana:

  1. Luo tarvittaessa uusi toimitustapa hallintatyökalun sivulla Asetukset > Toimitustavat.

    Valitse toimituspalveluksi Posti SmartShip ja pakettipalveluksi Postipaketti tai Priority-kirje postiennakolla.

    Katso ohjeet toimitustapojen luomiseen.

  2. Luo uusi maksutapa hallintatyökalun sivulla Asetukset > Maksutavat.

    Valitse maksupalveluksi Postiennakko ja salli postiennakkoa varten määrittämäsi toimitustapa maksutavan asetuksissa.

    Katso ohjeet maksutapojen luontiin.

Kun lähetät postiennakkotilauksen asiakkaalle, merkitse se toimitetuksi mutta jätä maksu avoimeksi. Kuittaa maksu saaduksi tilaussivulla, kun näet asiakkaan suorituksen pankkitililläsi.

Toimituspalvelujen edellyttämät tullaus- ja mittatiedot

Yleensä toimituspalvelu edellyttää tullaustietojen ja mittojen määrittämistä lähetyksille, joiden määräpaikka on tullirajan takana (kuten lähetettäessä EU-alueelta muualle maailmaan; erityistapauksena vaatimus koskee myös Ahvenanmaan ja muun EU-alueen välisiä lähetyksiä). Tämä voi laajennuksessa toteutua seuraavin tavoin:

  • Tuotteiden tariffikoodit (CN) ja alkuperämaat sekä vapaamuotoinen kuvaus lähetyksen sisällöstä (määritettävissä lähetyksen tietojen täydennyslomakkeella)
    • Priority-paketti
    • EMS
    • Pikakirje
    • Kirjattu kirje
    • Toimitus Ahvenanmaalle
      • Kotipaketti
      • Postipaketti
      • Express-paketti
  • Lähetyksen sisällön oletuskuvaus (määritä sivulla Asetukset > Tilausasetukset)
    • Kotipaketti
    • Postipaketti
    • Postipaketti Baltiaan
    • Pikkupaketti
    • Priority-paketti
    • EMS-pikapalvelu
    • Express-paketti
    • Express Business Day Parcel
    • Pikakirje
    • Kirjattu kirje
    • Priority-kirje postiennakolla
    • Rahti
    • Express-rahti
  • Lähetyksen leveys, korkeus ja pituus (määritä lähetyksen tietojen täydennyslomakkeella)
    • Rahti
    • Express-rahti

Jos lähetystä ei tarvitse tullata eikä toimituspalvelu muusta syystä vaadi määrittämään sen oikeita mittoja, Posti SmartShip -laajennus käyttää oletusmittoja 15 x 15 x 15 cm. Rahtilähetyksen ulkomitat pitää aina täydentää lähetyksen tietoihin.