Posti SmartShip -laajennuksen avulla voit integroida verkkokauppasi Postin SmartShip-järjestelmän kanssa ja tulostaa Postin osoitekortteja suoraan verkkokaupan hallinnasta.
Posti SmartShip poistuu käytöstä maaliskuun 2024 loppuun mennessä.
Palvelun korvaa uusi Posti OmaPosti Pro -laajennus, jolla saat käyttöön kaikki samat toimituspalvelut kuin SmartShipillä.
Siirry Posti SmartShipistä OmaPosti Pro -palveluun helppokäyttöisellä työkalulla.
Jos olet aiemmin käyttänyt Posti SmartShipiä, verkkokauppasi hallinnassa on saatavilla helppokäyttöinen siirtymätyökalu, joka luo kaikista SmartShip-toimitustavoistasi vastaavat OmaPosti Pro -versiot.
Posti SmartShip -laajennuksen kautta saat verkkokaupassa käyttöön seuraavat ominaisuudet:
pakettiautomaatit ja vaihtoehtoiset noutopisteet (MyCashflow'ssa maksutta)
toimitukset ulkomaille
osoitekorttien tulostaminen suoraan hallintatyökalusta
lähetysten seuranta.
Lue lisää Posti SmartShip -palvelusta.
Postin palveluita voi käyttää myös Shipit- sekä nShift eCom PRO- tai LITE-laajennusten kautta.
Laajennukset eivät ole käytettävissä MyCashflow Free -palvelupaketissa.
Hinnoittelu
Laajennuksen käyttö on maksutonta.
Posti SmartShip -järjestelmän integraatiotoimittaja on nShift, joka laskuttaa integraation käytöstä 20 €/kk (sopimus tehdään Posti SmartShip -palvelussa integraation käyttöönoton yhteydessä). Lisäksi Posti veloittaa lähetyksistä sopimuksesi mukaan.
Laajennuksen tukemat palvelut
MyCashflow'n SmartShip-laajennus tukee seuraavia Postin palveluita:
- Postipaketti: toimitus noutopisteisiin ja pakettiautomaatteihin
- Kotipaketti: toimitus kotiin vastaanottajan kanssa sovittuna ajankohtana
- Pikkupaketti: alle 2 kg:n paketti postilaatikkoon tai -luukkuun
- Kirjattu kirje: lähetysten seurannan sisältävä kirje toimitettuna Postin toimipisteeseen ja luovutettuna kuittausta vastaan
- Priority-kirje postiennakolla: toimitus lähtökohtaisesti postitusta seuraavana työpäivänä
Palvelun käyttö edellyttää, että verkkokaupassa on käytössä postiennakkomaksutapa.
- Pikakirje
- Rahti: lavatoimitukset rahtikirjalla yritys- ja yksityisasiakkaille
Palvelussa on tuettuna myös Jakelu yksityishenkilölle -lisäpalvelu, joka aktivoituu automaattisesti palvelua käytettävälle lähetykselle, jos vastaanottaja on yksityishenkilö.
- Express-paketti: toimitus seuraavana päivänä klo 14 mennessä
Saatavilla myös seuraavana päivänä klo 9 ja samana päivänä klo 00 mennessä toimitettavat versiot
- Express Business Day Parcel: yrityksille sopiva aikataulutettu pakettikuljetus, joka kattaa koko Suomen ja Euroopan. Lähetyksen seuranta ovelta ovelle.
Lava-versio ei ole tuettu.
- Express Rahti: toimitus seuraavana työpäivänä n. 90 %:lle Suomen yrityksistä.
Keskimäärin 97 % rahtilähetyksistä jaetaan 5 päivänä viikossa yön yli -palveluna. Saatavilla myös samana päivänä klo 21 mennessä toimitettava versio.
- EMS-pikapalvelu (Express Mail Service): pakettien ja asiakirjojen nopein mahdollinen kuljetus maailmalle
- Postipaketti Baltiaan -pakettipalvelu: seurannalliset toimitukset Baltiaan 1–2 työpäivässä. Sisältää myös asiakaspalautuksen.
- Pickup Parcel: kuljetukset pakettiautomaattiin tai palvelupisteelle Ruotsissa ja Tanskassa
- Home Parcel: kotiinkuljetukset Ruotsissa ja Tanskassa
- Parcel Connect Baltics: toimitus noutopisteeseen tai kotiovelle Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Suunnattu Baltian maissa rekisteröidyille yrityksille.
Asennus ja käyttöönotto
Posti SmartShipin käyttöönotto tapahtuu seuraavasti:
- Tilaa Postin asiointitunnus. Tilauslomakkeen löydät täältä.
- Asiointitunnuksen tilaamiseen tarvitset sopimusasiakkuuden. Jos et ole vielä Postin sopimusasiakas, Posti tekee sopimuksen asiakkuudesta kanssasi asiointitunnuksen tilaamisen yhteydessä.
- Jotta voit lähettää paketteja Postin palveluilla, tarvitset myös Postin logistiikkapalveluiden sopimustunnuksen. Tilaa tunnus täältä.
- Lähettämäsi tavaran koosta riippuen tunnus on joko logistiikka- tai rahtipalvelujen tunnus. Saat Postilta aina tarvittavan tunnuksen tilauksesi perusteella.
- Tilaa ja aktivoi integraatio Posti SmartShip -palvelussa
- Määritä lähettäjän tiedot ja pikahakuarvo.
- Luo verkkokaupalle API-avain.
- Aktivoi Posti SmartShip -laajennus verkkokaupan hallinnassa.
- Luo toimitustapa, joka käyttää Posti SmartShipin palveluja.
Alta löydät tarkemmat ohjeet Posti SmartShipin käyttöönottoon verkkokaupassa.
1/4 Lähettäjän tietojen määrittäminen
Tällä hetkellä MyCashflow-kaupoissa on mahdollista käyttää vain yhtä SmartShip-lähettäjää kerrallaan.
2/4 Integraation aktivointi
Seuraavaksi voit aktivoida integraation Posti SmartShipin verkkopalvelussa:
Kun integraatio on aktivoitu ja pikahakuarvo asetettu oikein, voit luoda verkkokaupalle API-avaimen.
3/4 API-avaimen luominen
4/4 Laajennuksen aktivoiminen ja toimitustavan luominen
- Kirjaudu verkkokaupan hallintaan ja tilaa Posti SmartShip -laajennus sivulla .
- Syötä laajennuksen asetuksiin Tunnus ja Salainen tunnus, jotka otit talteen Posti SmartShipin API-avaimelta.
- Tallenna laajennuksen asetukset.
Nyt voit luoda kauppaan uuden toimitustavan SmartShipille, jotta saat palvelun verkkokaupan asiakkaiden käyttöön:
Posti SmartShip on nyt käytössä verkkokaupan kassalla. Mene kaupan julkiselle puolelle ja tee testitilaus varmistaaksesi, että toimitustapa toimii.
Jos haluat tarjota useita Posti SmartShip -toimituspalveluja, voit luoda useita toimitustapoja, jotka käyttävät Posti SmartShipiä.
Osoitekorttien tulostaminen
Näin tulostat tilaukselle Posti SmartShip -palvelun osoitekortin:
Palautuskorttien tulostaminen
Mahdollisia asiakaspalautuksia varten voit asettaa palvelun luomaan tilaukselle palautuskortin tulostettavaksi yhdessä osoitekortin kanssa.
Palautuskorttien tulostamista tukevat palvelut
Seuraavat Posti SmartShip -integraation kautta saatavilla olevat palvelut tarjoavat tulostettavan palautuskortin:
- Postipaketti
- Postipaketti Baltiaan
- Kotipaketti
- Pikkupaketti
- Parcel Connect
- Express-paketti
- Express Rahti
Palautuskorttien käyttöönotto
Näin aktivoit palautuskorttien tulostuksen haluamallesi toimitustavalle:
Tämän jälkeen palautuskortti sisältyy lisäsivuna kaikkiin kyseiselle toimitustavalle luotaviin osoitekortteihin.
Edistyneet asetukset
Posti SmartShip -toimitustapojen Edistyneet asetukset -kohdassa voit asettaa toimitustavalle Posti SmartShip -palvelussa määritettyjä tulostussuosikki- ja PDF-asetuksia.
PDF-asetukset
PDF-asetuksien avulla voit määrittää toimitustavoille osoitekortin koon. Näin voit esimerkiksi luoda toimitustapoja, joiden osoitekortit tulostuvat aina sopivan kokoisina tarratulostimille.
PDF-asetuksia käytetään kopioimalla asetukset Posti SmartShip -palvelusta MyCashflow'n hallintatyökaluun.
Kun seuraavan kerran tulostat toimitustapaa käyttävälle tilaukselle osoitekortin tilaussivulla, se tulostuu määrittämiesi asetusten mukaisesti.
Tulostussuosikit
Voit määrittää Posti SmartShip -palvelua käyttäville toimitustavoille tulostussuosikkiasetukset, joiden avulla voit asettaa toimitustapaa käyttäville lähetyksille logistiikkapalvelun lisäpalveluja.
Tulostussuosikkien avulla voit asettaa lähetyksille esimerkiksi seuraavia lisäpalveluja:
- toimitusajan sopiminen puhelimitse vastaanottajan kanssa
- lähetyksen kollikoko
- lähetyksen käsittely särkyvänä tai vaarallisina aineina
- lauantaijakelu
- toimitus saman päivän aikana.
Kaikille saatavilla oleville lisäpalveluille on tuki MyCashflow'ssa.
Tulostussuosikkien käytöstä voi syntyä ylimääräisiä kustannuksia riippuen määrittämistäsi asetuksista. Tutustu kustannuksiin käyttämiesi asetusten palvelukuvauksissa.
Tulostussuosikit määritetään Posti SmartShip -palvelussa ja tulostussuosikin nimi kopioidaan MyCashflow'n hallintatyökaluun.
Kun seuraavan kerran lähetät muokkaamaasi toimitustapaa käyttävän tilauksen asiakkaalle, se tapahtuu määrittämiesi asetusten mukaisesti.
Jos lähetyksestä syntyy lisäkustannuksia, ne peritään Posti SmartShip -palvelun seuraavan kuukausimaksun yhteydessä.
Postiennakon käyttäminen
Postiennakon käyttäminen edellyttää, että verkkokaupassa on
- maksutapa, joka käyttää Postiennakko-palvelua, sekä
- toimitustapa, joka käyttää Postipaketti- tai Priority-kirje postiennakolla -palvelua.
Vastaanottaja lunastaa postiennakkolähetyksen Postin palvelupisteestä maksamalla määräämäsi ennakkosumman. Jos lähetys ohjautuu pakettiautomaattiin, vastaanottaja saa tekstiviestinä ensin maksutiedot ja maksun suoritettuaan nouto-ohjeet.
Postiennakkona suoritettava maksu on tilauksen loppusumma, johon sisältyvät mahdolliset toimitus- ja maksukulut. Maksu siirtyy pankkitilillesi 2–4 pankkipäivän kuluessa maksamisesta.
Näin otat postiennakon käyttöön verkkokaupan maksutapana:
Kun lähetät postiennakkotilauksen asiakkaalle, merkitse se toimitetuksi mutta jätä maksu avoimeksi. Kuittaa maksu saaduksi tilaussivulla, kun näet asiakkaan suorituksen pankkitililläsi.
Toimituspalvelujen edellyttämät tullaus- ja mittatiedot
Yleensä toimituspalvelu edellyttää tullaustietojen ja mittojen määrittämistä lähetyksille, joiden määräpaikka on tullirajan takana (kuten lähetettäessä EU-alueelta muualle maailmaan; erityistapauksena vaatimus koskee myös Ahvenanmaan ja muun EU-alueen välisiä lähetyksiä). Tämä voi laajennuksessa toteutua seuraavin tavoin:
- Tuotteiden tariffikoodit (CN) ja alkuperämaat sekä vapaamuotoinen kuvaus lähetyksen sisällöstä (määritettävissä lähetyksen tietojen täydennyslomakkeella)
- Priority-paketti
- EMS
- Pikakirje
- Kirjattu kirje
- Toimitus Ahvenanmaalle
- Kotipaketti
- Postipaketti
- Express-paketti
- Lähetyksen sisällön oletuskuvaus (määritä sivulla )
- Kotipaketti
- Postipaketti
- Postipaketti Baltiaan
- Pikkupaketti
- Priority-paketti
- EMS-pikapalvelu
- Express-paketti
- Express Business Day Parcel
- Pikakirje
- Kirjattu kirje
- Priority-kirje postiennakolla
- Rahti
- Express-rahti
- Lähetyksen leveys, korkeus ja pituus (määritä lähetyksen tietojen täydennyslomakkeella)
- Rahti
- Express-rahti
Jos lähetystä ei tarvitse tullata eikä toimituspalvelu muusta syystä vaadi määrittämään sen oikeita mittoja, Posti SmartShip -laajennus käyttää oletusmittoja 15 x 15 x 15 cm. Rahtilähetyksen ulkomitat pitää aina täydentää lähetyksen tietoihin.