Sähköpostimarkkinointi työkalut uudistuivat

MyCashflown sähköpostityökalun uudistus on viimeinen, mutta ei missään nimessä vähäisin, merkittävä muutos uudistetussa MyCashflowssa. Uudistuksen yhteydessä vanha uutiskirjetyökalu otettiin pois päältä ja moni on sitä kaipaillut takaisin sellaisenaan. Se ei ole tulossa takaisin ja syitä siihen on useita, joista on syytä kerrata heti alkuun tärkeimmät. Kuusi syytä miksi MyCashflown vanha työkalu oli kuraa …ja miksi…

MyCashflown sähköpostityökalun uudistus on viimeinen, mutta ei missään nimessä vähäisin, merkittävä muutos uudistetussa MyCashflowssa.

Uudistuksen yhteydessä vanha uutiskirjetyökalu otettiin pois päältä ja moni on sitä kaipaillut takaisin sellaisenaan. Se ei ole tulossa takaisin ja syitä siihen on useita, joista on syytä kerrata heti alkuun tärkeimmät.

Kuusi syytä miksi MyCashflown vanha työkalu oli kuraa
…ja miksi oli sen aika lähteä

(Nämä ongelmat eivät muuten koske vain MyCashflown vanhaa uutiskirjetyökalua vaan kärjistetysti sanottuna kaikkia ei-sähköpostin lähetykseen tarkoitettuja web-ohjelmistoja, jotka sisältävät sisäänrakennetun sähköpostityökalun. Olkaa varovaisia niiden kanssa.)

  • Viestien ulkoasu
    Pystyit lähettämään HTML-muotoillun graafisen viestin, mutta et pystynyt varmistamaan, että se meni samanlaisena perille. Nähkääs, sähköpostiohjelmat ovat itse asiassa aika huonoja esittämään HTML-viestiä standardien mukaan ja voidaan pitää poikkeuksena tilannetta jossa esimerkiksi palstoituksia ja tuotelistauksia sisältävä viesti näkyisi samanlaisena asiakkaan sähköpostissa. Onko järkeä lähettää kaunista viestiä, jos se ei mene kauniina perille?
  • Viestin testaaminen
    Edellisen kohdan realiteeteista johtuen sähköpostiviestit täytyy testata huolella ainakin yleisimmissä sähköpostiohjelmissa ja -palveluissa (Gmail, Hotmail, MS Outlook, Apple Mail, iPhone, jne). Tätä ei voinut vanhalla työkalulla tehdä. Viestin pystyi esikatselemaan ja lähettämään, mutta testilähetystä valittuihin sähköpostiosoitteisiin tai omaan sähköpostiin ei voinut tehdä. Pystyi vain toivomaan parasta.
  • Kohderyhmä
    Vanha uutiskirjetyökalu ei sisältänyt mahdollisuutta asiakkaiden segmentointiin vaan ainoa vaihtoehto oli lähettää viesti kaikille asiakkaille, jotka ovat tilanneet uutiskirjeen. Usein tämä on OK, mutta yhtä usein tarve olisi lähettää viesti vain tietylle osalle asiakkaita eli segmentille.
  • Kampanjan suunnittelu ja lähetyksen ajastaminen
    Vanha uutiskirjetyökalu oli suoraviivainen tapaus: kirjoita viesti, esikatsele ja lähetä. Yksinkertaista kuin saapas, mutta jotain puuttuu. Entä jos haluan kirjoittaa viestin nyt ja lähettää sen ensi viikolla. Ei onnistu. Entä jos haluan kirjoittaa viestiä nyt niin pitkälle kuin kerkeän, tallentaa ja kirjoittaa loput huomenna. Ei onnistu. Tietenkin voin kirjoittaa viestin erikseen tekstinkäsittelyohjelmaan ja copy-pastettaa sen uutiskirjetyökaluun sitten kun haluan sen lähettää, mutta se ei ole enää niin suoraviivaista ja eleganttia.
  • Toimitusvarmuus
    Heti kun Internet ja sähköposti alkoivat yleistymään, syntyi kaksi uutta toimialaa sähköpostin ympärille: roskapostittajat sekä teollisuus, joka tarjosi teknologian avulla suojaa roskaposteilta. Ongelma meidän rehellisten lähettäjien näkökulmasta on se, että jos sähköpostin lähettämistä ei tee korkeiden standardien mukaan ja tarkalleen oikein, niin riski leimautua roskapostittajaksi on erittäin korkea. Varsinkin, jos lähetetään satoja samanlaisia viestejä samalla sekunnilla, ilman vahvistettuja lähettäjätietoja, esimerkiksi Gmail-palvelun asiakkaille ja seassa on vielä osoitteita, jotka eivät ole olleet aikoihin toiminnassa: liian moni asia viittaa roskapostitukseen ja sanktiot ovat sen mukaiset. Inhottava seuraus voi olla esimerkiksi se, että myöskään kaikki tilausvahvistukset ja muut asialliset postit eivät mene jatkossa läpi.
  • Raportointi
    MyCashflown vanhasta sähköpostityökalusta puuttui täsmälleen kaikki raportoinnit. Kuitenkin sähköpostimarkkinoinnissa, kuten kaikessa markkinoinnissa, mittaaminen jatkuvan parantamisen kannalta on erittäin tärkeää. Vähintään tulisi saada kampanjakohtaisesti tietoon lähetettyjen viestien määrän lisäksi tieto siitä, kuinka monta viestiä jäi toimittamatta, kuinka moni avasi sähköpostin, kuinka paljon linkkejä klikattiin ja kuinka paljon kampanja tuotti myyntiä.

Vaikka sähköpostin lähettäminen on yksinkertaista – jokainen tämän blogin lukijoista on lähettänyt sadoittain sähköposteja – niin se on samalla myös yksi hankalimmista osa-alueista modernin verkkokauppapalvelun “teknologiasalkussa”. Tässä vaiheessa minusta tuntuu, että voisin kirjoittaa kirjan niistä virheistä, joita sähköpostikampanjan lähetyksessä voi tehdä, mutta ei mennä syvemmälle tällä kertaa. Jos katsotaan uudelleen yllä olevan listan otsikkoja, niin voidaan todeta, että ne ovat uutiskirjetyökalun perusvaatimuksia.

Oli siinä jotain hyvääkin

Älkää käsittäkö väärin, ei se vanha täysin surkea työkalu ollut. Siinä oli pari hyvää juttua, jotka halusimme säästää:

  • Helppokäyttöisyys
    Vanhan työkalun etuihin kuuluu ehdottomasti helppokäyttöisyys. Viestin lähettäminen on niin helppoa, että kuka tahansa sen osaa tehdä ja näin sen pitää ollakin.
  • Lähetys suoraan verkkokaupan hallintatyökalusta
    Kun uutiskirjetyökalu on integroitu suoraan hallintatyökaluun, niin siinä on omat etunsa ja hyötynsä. Myös tästä halusimme pitää kiinni uuden työkalun suunnittelussa.
  • Ulkoasun suunnittelu Interface-tageja käyttäen
    Uutiskirjeen visuaalinen ilme toteutettiin MyCashflown omana sivupohjana samaan tapaan kuin verkkokaupan ulkoasu. Uutiskirjepohjassa pystyy käyttämään MyCashflown Interface-tageja, joten ajantasaisen sisällön tuominen uutiskirjeeseen on helppoa, kun voit käyttää uutiskirjepohjassa vakioelementteinä esimerkiksi myydyimmät tai uusimmat tuotteet tulostavia {TopSellers} ja {NewProducts} tageja.

Mitä siis tilalle?

Kun lähdimme hakemaan uutta ratkaisua, niin yllä olevat hyvät puolet haluttiin säilyttää ja vanhan työkalun puutteet korjata ratkaisuilla, jotka kestää kansainvälisen tason tarkastelun. Valintamme oli Campaign Monitor, josta meiltä on vuosikausien ajalta pelkkiä hyviä kokemuksia. Sen avulla pystymme tarjoamaan vakaan ja luotettavan ratkaisun sähköpostien toimitukseen sekä MyCashflown sisään leivotun helppokäyttöisen lähetys- ja raportointityökalun.

Campaign Monitor on integroitu kokonaan MyCashflow hallintaan ja saat perustettua tilin Email Campaigns -laajennuksen avulla. Tämän jälkeen voit lähettää sähköposteja MyCashflow hallinnasta ja Campaign Monitorin käyttöliittymästä, jonka kautta käytettävissä on myös monia edistyksellisiä sähköpostimarkkinoinnin ominaisuuksia. Tarkempia tietoja löydät ohjeista.

Palvelu on maksullinen ja kampanjoiden lähetys maksaa 5€/kampanja + 0,02€/vastaanottaja. Kampanjoiden lähetyskustannukset laskutetaan MyCashflow kuukausimaksujen yhteydessä.