Kannattaisiko panostaa mobiiliverkkokauppaan?

Mobiiliverkkokauppa on kuuma aihe. Tietokoneelle suunniteltu verkkokauppa, olkoon kuinka käytettävä tahansa, voi olla mobiililaitteilla pahimmassa tapauksessa käyttökelvoton. Mobiilin käyttö kasvaa ja mobiiliverkkokauppa on yksi nopeimmin kasvavia verkkokaupan osa-alueita. Moni verkkokauppias miettii tällä hetkellä kannattaisiko investoida parempaan mobiiliyhteensopivuuteen omassa verkkokaupassa? Tämä kysymys mielessä sukellamme erään suomalaisen verkkokaupan Google Analytics raporttiin ja yritämme löytää vastauksen siihen kannattaako…

Mobiiliverkkokauppa on kuuma aihe. Tietokoneelle suunniteltu verkkokauppa, olkoon kuinka käytettävä tahansa, voi olla mobiililaitteilla pahimmassa tapauksessa käyttökelvoton. Mobiilin käyttö kasvaa ja mobiiliverkkokauppa on yksi nopeimmin kasvavia verkkokaupan osa-alueita. Moni verkkokauppias miettii tällä hetkellä kannattaisiko investoida parempaan mobiiliyhteensopivuuteen omassa verkkokaupassa? Tämä kysymys mielessä sukellamme erään suomalaisen verkkokaupan Google Analytics raporttiin ja yritämme löytää vastauksen siihen kannattaako mobiilikauppaan investoida ja millaisia tuottoja sieltä voisi odottaa?

Lähdetään siis tutkimaan mitä web-analytiikalla saadaan selville.

Verkkokaupassa on Google Analyticsin mukaan n. 15-20,000 käyntiä viikossa. Nyt olemme kiinnostuneet pääasiassa mobiilikäyttäjistä ja niiden suhteesta kokonaisuuteen ja tulokseen. Google Analyticsistä löytyy Tehostetut segmentit toiminto, joka on kätevä, kun haluamme raportoida kaikki käynnit ja mobiilikäynnit rinnakkain. Toiminto löytyy jokaiselta raportilta otsikon alta. Sieltä valitaan, että raporteilla näytetään kaikki käynnit ja mobiilikäynnit. Tämän jälkeen raportti kertoo, että mobiililiikenne on kasvanut vuoden alun n. 600:stä elokuuhun mennessä noin 1500 kävijään per viikko. Kokonaisuutena mobiililiikenteen määrä on n. 5% kaikesta liikenteestä.

Kävijöiden tunnuslukuja selvittäessä huomaa, ettei verkkokauppa toimi mobiililaitteilla yhtä hyvin kuin tietokoneilla. Tämän huomaa esimerkiksi tunnusluvuista sivua/käynti (5 vs 9), keskimääräinen käynnin kesto (4:17 vs 5:59) ja välittömästä poistumisesta (42% vs 29%). Tietokonetta käyttävien kävijöiden tunnusluvut ovat merkittävästi parempia.

Entäpä myynnin tunnusluvut? Kävijöitä segmenteittäin tutkiessa huomasimme, ettei mobiiliversio saa kävijöitä käyttämään sivuja, jonka voidaan ennakoida näkyvän myös huonompana konversiona.

Verkkokaupan kokonaiskonversio on n. 2%, kun mobiilikäyttäjien konversio on 0,7%. Mobiilikäyttäjät, jotka edustavat 5% kaikista käynneistä tuo vain 2% verkkokaupan myynnistä, tapahtumista ja myydyistä tuotteista. Yksi mobiilikäyttäjä tuo keskimäärin 0,30€ myyntiä, kun koko sivuston keskiarvo on 0,80€. Ainoa tunnusluku, jossa mobiilikäyttäjät eivät häviä sivuston keskiarvolle on keskimääräisen tilauksen arvo (43,60€ vs 42,40€). Mobiilikäyttäjät siis ostavat selkeästi muita harvemmin.

Lasketaan hieman yhteen

Ok, nyt meillä on kynä, paperia ja faktoja pöydässä, ja voimme alkaa pyörittelemään numeroita. Tällä hetkellä 1500:sta mobiiliostajasta 0,7% ostaa keskimäärin 43 eurolla, joka on yhteensä 450€ myyntiä. Jos kehittämällä mobiilikäyttäjien käyttökokemusta päästään keskimääräiseen 2% konversioon, niin se tuottaisi myyntiä 1290€ viikossa. Vuositasolla se vastaa lähes 43 000 euron myynnin kasvua! Eikä laskelmissa edes otettu huomioon mobiilikäyttäjien määrän kasvua, joka on oma tarinansa (tässä verkkokaupassa kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna 283%). Mobiilitrendin jatkuminen ja parempi käyttökokemus varmasti kasvattavat kävijämääriä.

Investointi mobiilikäyttäjien ostokokemukseen vaikuttaa järkevältä. Kuinka paljon mobiiliversioon siis kannattaisi sijoittaa? Riippuu sinun verkkokauppasi vastaavista luvuista sekä kateprosentistasi. Tutki oman verkkokauppasi lukuja. Älä rajoita ajattelua pelkästään mobiiliin segmenttiin vaan tutki myös esimerkiksi ulkomaalaisia kävijöitä ja etsi potentiaalisin kehityskohde!

  • Pingback: Pankit, herätkää mobiilimaksamiseen!()

  • lel

    tulin tännekkin nytte kännykällä postaamaan siitä, kun ei 2013kaan vielä ole verkkokauppa.comilla mobiili versiota. Meni kauan ladata 4megaa turhaa paskaa mitä niitte etusivulla on. Ei enään siinä vaihessa huvittanut lähtee selailemaan haluamani laitteiden hintoja tai saatavuutta, ties kuinka monta minuuttia siinäkin olisi mennyt. Ei oo suomi teknologia valtio mitä se joskus on väittänyt olevansa. Eihän täällä pääse kaikissa busseissa maksamaan edes pankkikortilla tai visa electronilla. Etelä-Koreassa kun taas pystyy aivan kaiken ostamaan jo puhelimella. Mikä on tapahtunut tän maan kehitykselle? Eikö oo tarpeeks kilpailua pitämässä systeemiä varpaillaan vai mite tässä on päässy näin käymään?