Pankit, herätkää mobiilimaksamiseen!

Nalle, Karvinen ja koko muu suomen pankki-scene, nyt tarkkana! Niin suomalaiset kuin muutkin kansat ympäri palloa ovat viimeisen 20 vuoden siirtyneet tekemään kauppaa enemmän ja enemmän verkossa. Sitä kutsutaan verkkokaupaksi ja se on kasvanut voimakkaasti koko 2000-luvun ajan. Teillä on verkkokaupassa monta tärkeää roolia, joista tärkeimpinä rahan siirto ostajalta myyjän tilille sekä luottamuksen lisääminen osapuolten…

Nalle, Karvinen ja koko muu suomen pankki-scene, nyt tarkkana!

Niin suomalaiset kuin muutkin kansat ympäri palloa ovat viimeisen 20 vuoden siirtyneet tekemään kauppaa enemmän ja enemmän verkossa. Sitä kutsutaan verkkokaupaksi ja se on kasvanut voimakkaasti koko 2000-luvun ajan.

Teillä on verkkokaupassa monta tärkeää roolia, joista tärkeimpinä rahan siirto ostajalta myyjän tilille sekä luottamuksen lisääminen osapuolten välille. Tuo luottamuksen lisääminen ei ole mikään pieni asia, sillä luottamus on erityisen tärkeää, kun ostaja ja myyjä ovat mahdollisesti eri puolilla maailmaa. Tällä kertaa haluan kuitenkin kertoa teille näkemyksiäni tuohon varsinaiseen maksamiseen liittyen. Asiat eivät nimittäin ole hyvin.

Suomalaisten verkkomaksunappien lyhyen historian voi tiivistää seuraavasti: Pankit kehittivät verkkokauppoja varten verkkomaksupainikkeet 2000-luvun vaihteessa. Sen jälkeen juuri mitään kehitystä ei ole tapahtunut.

Verkkomaksamisen ratkaisut ovat toki kehittyneet. Kehityksen vetureina ovat olleet alle kolmekymppiset nörtit. Esimerkiksi jyväskyläläisten opiskelijakaverusten perustama Suomen Verkkomaksut ja tamperelaisten koodareiden Checkout tarjoavat verkkomaksupalvelut tuhansille verkkokaupoille. Tai tukholmalaiset kaverukset, jotka perustivat aikoinaan Klarnan ja ovat ehkä pian Euroopan merkittävin verkkomaksupalvelu. Nämä ”start-upit” kasvavat hurjaa vauhtia, koska he tekevät maksamisen helpoksi niin kuluttajalle kuin verkkokauppiaalle.

Monelta on voinut mennä ohi, mutta jokin aika sitten Internetissä tapahtui merkittävä muutos. Mobiilikäyttäjien määrä ylitti ensimmäistä kertaa perinteisten tietokoneiden käyttäjien määrän Internetissä. Eikä siinä kaikki, Internetin mobiilikäytön määrän odotetaan kasvavan kovaa vauhtia seuraavat vuosikymmenet kun työpöytäkäyttäjien määrä pysyy suunnilleen samana. Seuraavan 5-10 kymmenen vuoden aikana Internetin käyttö muuttuu hyvin erilaiseksi, jonka seurauksena myös verkkokaupan ja verkkomaksamisen on muututtava.

Mobiililaitteilla maksaminen pankkien verkkomaksupainikkeita käyttäen on hyvä esimerkki rappiotilasta:

Esimerkiksi Sampo Pankin käyttäjät eivät voi tehdä verkkokaupasta tilausta mobiililaitteilla (iPad, iPhone, Android, Nokia). Eivätkä välttämättä muillakaan laitteilla, koska maksutapahtuma – niin yksinkertainen kuin se onkin – vaatii Sampo Pankissa Java-lisäosan asennuksen ja on erittäin epävakaa. Mobiililaitteiden selaimet eivät tue Javaa ollenkaan.

Muilla pankeilla mobiilimaksaminen pääasiassa toimii, mutta käyttökokemus ei ole mitenkään hyvä. Verkkomaksutapahtuma on kuitenkin yksinkertainen ja sen suunnittelu toimimaan laitteen näytön koon mukaan responsiiviseksi on erittäin yksinkertaista eikä mitään muutoksia toiminnalliseen koodiin tarvita. Sanotaanko, että esimerkiksi kajaanilainen web-suunnittelija loihtii ja testaa sellaisen muutamassa päivässä – Tieto Oyj ja mitä näitä nyt on laskuttaa siitä sitten joitakin miljoonia (maan tapa).

Vastaaviin ongelmiin törmättiin myös Facebook-verkkokaupan toteutuksessa, kun käytettävissä olevan tilan leveys on rajattu. Useissa pankeissa maksusivu oli suunniteltu kiinteästi leveämmäksi ja maksun kannalta kriittiset toiminnot kuten kirjautumisnappi on sijoitettu sivun oikeaan laitaan, jolloin ne ”leikkautuvat” pois näkymästä. Tämäkin ratkeaisi samalla responsiivisella suunnittelulla, jossa käyttöliittymä määräytyy käytössä olevan tilan ja laitteen mukaan.

Jo verkkomaksupalveluiden käytettävyyden päivittäminen ajantasalle parantaisi käyttökokemusta lisäisi verkkomaksamisen suosiota. Se myös nostaisi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja luottamusta verkkokauppaan. Näiden lisäksi verkkomaksujärjestelmät tarjoavat teille mahdollisuuden olla innovatiivisia ja tuoda uusia mahdollisuuksia verkkokauppaan. Mobiiliverkkokauppa tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia, mutta vaatii vielä paremmat maksujärjestelmät ennen kuin se voi kasvaa kunnolla. Sellaiset varmasti saadaan, ja kyse on lähinnä siitä, että tapahtuuko se vanhojen jättiläisten toimesta vai vievätkö tämän bisneksen esimerkiksi pikavippiyritykset, jotka jo muutenkin vuosi vuodelta panostavat enemmän verkko-ostamiseen.

Te ette ole ainoita jättiläisiä, joita nukuttaa. Myös 370-vuotias Itella on saanut huomata verkkokaupan kasvun. Nyt kun enimmät unihiekat on karistettu, alkaa muutoksiakin näkymään. Automaatteihin perustuva SmartPost-konsepti on kuluttajien mieleen ja varmasti ahkerassa käytössä tänä jouluna. Olisiko nyt teidän vuoro herätä pirteinä verkkokaupan uuteen aamuun?