Verkkokauppojen suunnittelu on tulevaisuudessa mainostoimistojen bisnestä

Viime aikoihin saakka verkkokaupat on hankittu pääsääntöisesti erinäisiltä ohjelmistoihin keskittyneitä tahoilta. Uskon, että ne ajat alkavat olla ohi ja tulevaisuudessa verkkokaupat tehdään yhä useammin moderneissa, Internetin omaksuneissa mainostoimistoissa. Näen siihen useita syitä. Ohjelmistotalot eivät osaa tehdä verkkokauppoja Ohjelmistoteollisuuden perinteinen liiketoimintamalli ei toimi. Tilastojen mukaan puolet projekteista menevät puihin. Kulut karkaavat käsistä, saavutetut tavoitteet ovat hämäriä….

Viime aikoihin saakka verkkokaupat on hankittu pääsääntöisesti erinäisiltä ohjelmistoihin keskittyneitä tahoilta. Uskon, että ne ajat alkavat olla ohi ja tulevaisuudessa verkkokaupat tehdään yhä useammin moderneissa, Internetin omaksuneissa mainostoimistoissa. Näen siihen useita syitä.

Ohjelmistotalot eivät osaa tehdä verkkokauppoja

Ohjelmistoteollisuuden perinteinen liiketoimintamalli ei toimi. Tilastojen mukaan puolet projekteista menevät puihin. Kulut karkaavat käsistä, saavutetut tavoitteet ovat hämäriä. Mikä pahinta, ohjelmistoteollisuuden malli ei tuota nykypäivän vaatimuksiin vastaavia verkkokauppoja. Toteuttajan osalta verkkokaupoissa on pitkälti kyse visuaalisesta suunnittelusta ja markkinoinnista. Usein nämä ampuvat pahasti ohi ohjelmistoyrityksen ydinosaamisesta. Se näkyy toteutuksen laadussa sekä verkkokaupan myynnissä.

Mainostoimistojen täytyy löytää uusia tulonlähteitä

”Perinteiset mainostoimistot” ovat ajautumassa ahtaalle, kun markkinoinnin painopiste siirtyy yhä enemmän sähköisiin medioihin. Katteet ovat olleet laskussa jo pitkään (90-luvulta saakka?). Alex Nieminen kertoo Uusi renesanssi blogissaan, että perinteisten mainostoimistojen syksy on ollut hiljainen, kun taas digitoimistojen ja sähköiset mediat omaksuneiden mainostoimistojen tilauskirjat näyttävät päinvastaista. Omaa karua kieltänsä markkinoiden muuttumisesta kertoo myös parin kuukauden takainen Frenckellin kirjapainon konkurssi. Vuosituhat vaihtui ja mainostoimistojen bisnes siinä sivussa. Mainostoimistojen täytyy luoda nahkansa uudelleen ja ottaa Internet tosissaan.

Verkkokaupat sopivat mainostoimistojen palveluvalikoimaan täydellisesti

Mainostoimistojen täytyy kehittää itselleen uusia palveluita, joille on riittävästi kysyntää seuraavan 5-10 vuoden ajan. Verkkokaupat ovat takuulla yksi varteenotettava vaihtoehto. Onhan verkkokauppojen määrän ennustettu kasvavan hurjasti lähitulevaisuudessa. Lisäksi verkkokauppojen toteutus sopii hyvin mainostoimistoille. Ohjelmistotaloihin verrattuna mainostoimistoilla on mm. seuraavat merkittävät kilpailuedut:

  • Valmiit asiakassuhteet. Mainostoimistot hoitavat jo markkinoinnin lisäksi asiakkaiden kotisivuja ja usein myös verkkomainontaa. Verkkokauppa sopii palvelukokonaisuuteen kuin isä äitiin.
  • Ydinosaaminen. Mainostoimistojen osaaminen vastaa aika tarkalleen verkkokauppiaiden tarpeita. Verkkokaupassa on kyse visuaalisesta suunnittelusta, markkinoinnista ja myynnin edistämisestä – asioista, jotka ovat mainostoimistoille arkipäivää.
  • Riittävä tekninen osaaminen. Mainostoimisto joka kykenee tekemään tavalliset HTML/CSS kotisivut, pystyy toteuttamaan myös MyCashflow verkkokaupan.
  • Monipuoliset lisäpalvelut. Perustoteutuksen lisäksi mainostoimistot voivat tarjota verkkokaupalle monia lisäpalveluita ja viemään brändiä kokonaisvaltaisesti eteenpäin. Verkkokauppias saa yhdeltä luukulta kaiken mainonnan suunnittelusta pakkausmateriaalien toteutukseen.
  • Kunpa myös perinteiset mainostoimistot (ja muutkin verkkokaupan suunnittelijat) huomioisivat verkkokauppojen suunnittelussa konversion! Kaunis ulkoasu ei välttämättä tuo eniten kauppaa. Ostokoriin, osta jne. muita nappuloita on usein heitelty minne sattuu sen tarkemmin miettimättä.

    Minusta jokaisen mainostoimiston tulisi tutustua A/B-testaukseen ja MVT-testaukseen parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi sen sijaan, että luotetaan siihen, että graafikko tehnyt hienon ulkoasun ja käyttöliittymän.

  • Koversio on tosiaan tärkein asia verkkokaupassa. Verkkokaupallahan on yksi tavoite ja se on myydä tuotteita. Käyttöliittymän tulee tukea tätä tavoitetta kaikin keinoin. Ulkoasun tulee olla uskottava kaupan kohderyhmän näkökulmasta, mutta se ei saa häiritä ostotapahtumaa eli sen tulee olla selkeä ja ohjata asiakas kohti hänen tavoitteitaan.

    Vertailevaa testausta voi tehdä myös käytettävyystesteillä, joissa vertaillaan eri verkkokauppaversioiden käytettävyyttä esimerkiksi erityisesti tehokkuus huomioon ottaen. Käytännössä siis testataan molemmat verkkokauppaversiot esim. viidellä käyttäjällä ja mitataan vaikkapa virheiden määrä, klikkausten määrä sekä ostoprosessiin kulunut aika kunkin testihenkilön ja testitehtävän kohdalla.

    Toki joskus saattaa olla kustannustehokkaampaa tehdä vain yksi kauppaversio ja hioa siitä pikkuhiljaa pienillä muutoksilla ja uusintatestauksilla tehokas käytettävyystestien avulla. Vertaileva testi on kuitenkin paikallaan esimerkiksi silloin, kun halutaan uudistaa verkkokauppaa. Uudistus voi nimittäin viedä kauppaa myös huonompaan suuntaan, joten testaaminen on paikallaan.

  • Pingback: Verkkokaupan vuosi olennaisilta osin | MyCashflow blogi()