Ajastettu markkinointi pelastaa joulukaupan

Joulukauppa käy jo kuumana – varsinkin verkkokaupoissa, joiden myynnissä joulu näkyykin tavallisesti kivijalkamyymälöitä aiemmin. Sesonki on tunnetusti kiireistä aikaa, mutta markkinointitoimia ei kannata laiminlyödä vaikka tilausmäärät tuntuvat kasvavan luonnostaankin. Pelastusta kiireellisiin aikatauluhin saat ajastamalla joulunajan markkinointisi.

 Suunnitelmasta toteutukseen – ajasta kampanjasi

Joulukaupan merkittävyyden vuoksi sesongin myyntitavoitteet ja markkinointitoimenpiteet kannattaa suunnitella hyvissä ajoin etukäteen. Markkinoinnilla joulusesonkia voidaan pidentää sekä alku- että loppupäästä, jolloin kasvaneita myyntimääriä ja hulinaa saadaan tasattua pidemmälle aikavälille. Kun tavoitteet ja toimenpiteet ovat selvillä, on helpompi siirtyä toteutuksen pariin.

Lisää suunnittelemasi kampanjat verkkokauppasi hallintaan etukäteen ja ajasta ne MyCashflow’n kampanjatyökalun avulla sopivin väliajoin. Voit käyttää halutessasi kampanjan ehtona myös erillistä kampanjakoodia, joka asiakkaasi täytyy syöttää kaupassasi aktivoidakseen kampanjahinnat. Jos kampanja koskee vain tiettyjä tuotteita, on sille hyvä tehdä erillinen kampanjasivu, josta asiakkaat löytävät helposti kaikki kampanjaan kuuluvat tuotteet. Kampanjoiden avulla voit myös luoda lisämyyntiä ja nostaa tilausten keskimääräistä arvoa esimerkiksi tarjoamalla ilmaiset toimitukset tilauksen arvon ylittäessä ennalta määrittämäsi arvon. Pidä huolta, että tuot asiat selkeästi esiin markkinointimateriaaleissasi.

Mainosta kampanjoitasi kauppasi kävijöille

Yksi parhaista keinoista kampanjoista tiedottamiseen kaupan sisäisessä markkinoinnissa ovat bannerit. Heti etusivulla näkyvä kuvabanneri aktiivisesta kampanjasta ei jää keneltäkään huomaamatta. Kampanjalle luodusta bannerista on hyvä linkittää kyseiselle kampanjasivulle. Bannerit ovat kampanjoiden tapaan ajastettavia ja myös niiden näkyvyyttä voidaan rajoittaa versiokohtaisesti. Kampanjabannerin näkyvyys kannattaa luonnollisesti ajastaa kohdekampanjan mukaan, jolloin banneri ohjaa liikennettä kampanjasivulle koko kampanjan voimassaolon ajan.

Uutiskirjeillä tavoitat asiakkaasi tehokkaasti

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas kanava kampanjoiden mainostamiseen ulkoisen markkinoinnin puolella. Kun kaupan sisäinen markkinointi on kunnossa, voit ohjata sähköpostiviestiesi call-to-actioneistä suoraan verkkokauppasi etusivulle, josta kaupan sisäinen markkinointi hoitaa loput. Tietysti jos uutiskirjeesi tarkoitus on yksinomaan kampanjasta tiedottaminen, voi kampanjasivu toimia luonnollisempana lasketumissivuna.

Myös kampanjoista viestivät uutiskirjeet voit laatia etukäteen silloin kun aikaa markkinointiin on, ja ajastaa niiden lähetykset kampanja-aikojen mukaan. Kampanjaa laatiessasi voit ajan säästämiseksi hyödyntää kuvituksena myös kampanjalle luotua banneria, jonka saat sisällytettyä viestiisi näppärästi MyCashflow’n Interface-tagien avulla.

Sähköpostiviestien sisältöön kannattaa panostaa, ja niiden tulisi tarjota jotain hyötyä vastaanottajalle sellaisenaankin. Kampanjakoodien avulla voit seurata sähköpostimarkkinointisi tuloksellisuutta, mutta erillisillä alennuskupongeilla voit palkita uutiskirjeesi tilaajia ja syventää näin syntynyttä asiakassuhdetta entisestään. Muista, että uutiskirjeesi tilaajat ovat paitsi asiakkaitasi myös vapaaehtoisia viestinviejiä, jotka todennäköisesti kertovat hyvistä asiakaskokemuksistaan eteenpäin.

Tekstiviesteillä lisäarvoa asiakkaille

MyCashflow-verkkokauppasi hallintatyökalusta voit lähettää myös tekstiviestitse markkinointiviestejä asiakkaillesi, jotka siihen ovat luvan antaneet. Tekstiviestit luetaan lähes aina, ja älypuhelimien yleistyttyä myös tekstiviestien sisältämät linkit verkkokauppaan ovat osoittautuneet toimiviksi. Mobiilikäyttäjien määrä on nousussa ja tekstiviestit ovat sosiaalisen median lisäksi erinomainen tapa tavoittaa älypuhelimien käyttäjiä. Tekstiviestit koetaan usein sähköpostiviestiä henkilökohtaisemmiksi, joten pidä huolta, että viestisi ovat haluttuja. Myös tekstiviestit on mahdollista ajastaa. Huomaa kuitenkin, että ajastettua viestiä ei voi enää perua, vaan viesti lähetetään operaattorin jonoon, josta se toimitetaan vastaanottajille ilman erillistä hyväksyntää. Toteuttamalla verkkokauppaasi ns. responsiivisen ulkoasun, varmistat että ostokokemus on mukava laitteesta riippumatta.

Älä unohda sosiaalista mediaa. Facebook-päivitykset voit ajastaa suoraan verkkokauppasi tai yrityksesi Facebook-sivulta, mutta netistä löytyy paljon erilaisia palveluita, joilla voit ajastaa myös twiittisi ja muut sosiaalisen median palveluiden viestit.

Kun kaikki on valmista ja tarkistettu, voit huoletta uppoutua tilausten käsittelyyn ja asiakaspalveluun.

Kiireistä joulunalusaikaa!