Verkkokaupan vuosi olennaisilta osin

Vuosi vaihtui ja on aika koota katsaus viime vuoden tärkeimpiin verkkokauppa-uutisiin: Julkaisimme tammikuussa MyCashflow-verkkokauppaohjelmiston Julkaisimme aika tarkalleen vuosi sitten MyCashflow -verkkokauppaohjelmiston, joka on otettu markkinoilla hyvin vastaan. MyCashflow tunnetaan markkinoilla erityisesti helppokäyttöisyydestä ja vaivattomuudesta. Vuoden aikana palveluumme on perustettu yli 1100 verkkokauppaa ja kumppaniohjelmaamme on liittynyt kymmeniä asiantuntijapalveluita tarjoavia mainos- ja digimediatoimistoja. Olemme tyytyväisiä viime…

Vuosi vaihtui ja on aika koota katsaus viime vuoden tärkeimpiin verkkokauppa-uutisiin:

Julkaisimme tammikuussa MyCashflow-verkkokauppaohjelmiston

Julkaisimme aika tarkalleen vuosi sitten MyCashflow -verkkokauppaohjelmiston, joka on otettu markkinoilla hyvin vastaan. MyCashflow tunnetaan markkinoilla erityisesti helppokäyttöisyydestä ja vaivattomuudesta. Vuoden aikana palveluumme on perustettu yli 1100 verkkokauppaa ja kumppaniohjelmaamme on liittynyt kymmeniä asiantuntijapalveluita tarjoavia mainos- ja digimediatoimistoja. Olemme tyytyväisiä viime vuoden saldoon ja tavoitteemme on vähintään tuplata luvut kuluvan vuoden aikana.

Suomen Verkkomaksut lanseerasi palvelun, joka helpottaa maksutapojen hankintaa

Suomen Verkkomaksut Oy lanseerasi alkuvuonna 2008 täysin uudenlaisen verkkomaksamisen konseptin suomessa. Palvelun avulla verkkokauppias voi tarjota asiakkailleen lähes kaikki maksutavat yhdellä sopimuksella. MyCashflow oli ensimmäisiä verkkokauppaohjelmistoja, joissa oli tuki Suomen Verkkomaksuille.

Valitettavasti Sampo Pankki ja Nordea laittoivat hieman kapuloita rattaisiin kesän tullen, joten verkkokauppiaan pitää tehdä heidän kanssaan vielä erilliset sopimuksen. Loppuvuodesta markkinoille tuli vastaavanlaisella konseptilla ja lupauksella toimiva Checkout.fi.

Ruotsalainen Kreditor lanseerasi Laskulla ja Osamaksulla palvelut suomessa

Kesällä ruotsalainen Kreditor lanseerasi Laskulla ja Osamaksulla palvelut suomessa. Verkkokauppias voi tarjota asiakkailleen mahdollisuutta maksaa paketin mukana toimitettavalla laskulla (14pv maksuaikaa) tai osamaksulla (3-36kk). Kreditor kantaa luottoriskin ja hoitaa laskutukseen liittyvän hallinnon, joten palvelu on verkkokauppiaalle riskitön vai vaivaton.

Smilehouse käytti kyseenalaisia markkinointimenetelmiä

Kahden suomalaisen verkkokauppavalmistajan välille syntyi kärhämää huhtikuussa, kun Smilehouse oli rekisteröinyt itselleen kilpailevan Clover Shop ohjelmiston verkkotunnuksen ja mainosti sivustolla omaa Workspace-häkkyräänsä. Clover Shop tuotenimen omistava Apilaratas sai verkkotunnuksen vaadittuaan sitä Viestintävirastolta.

– Asiakkaammekin pitivät menettelyä törkeänä, ja episodi taisi olla lopulta meidän etu, Apilarattaan toimitusjohtaja Erno Penttilä arvioi Digitodayn haastattelussa.

Soprano toteutti uusia haista-paska-tutkimuksia

Verkkokauppabisnekseen siirtynyt Soprano Oyj on toteuttanut viime vuosina ”hieman kyseenalaisia” tutkimuksia verkkokaupan kehityksestä. Alan sisällä on tiedetty, etteivät Sopranon tutkimukset kestä tieteellistä tarkastelua, koska spam-menetelmällä tehty n. 1000 vastaajan otanta on skaalattu suomalaisten yritysten määrään. Todellisuudessa vastaajat eivät edusta suomen yrityskenttää vaan joukkoa satunnaisia vastaajia.

Viimeisen tutkimuksen mukaan suomalaiset yrittäjät aikovat perustaa ensi vuoden loppuun mennessä peräti 37 000 verkkokauppaa.  – Arto Tehnunen (Soprano Oyj), 20.11.2007

Verkkokauppatutkimusta tekevä Apilaratas arvioi suomessa olevan vuoden 2008 lopussa 2300 b2c-verkkokauppaa, joten Sopranon ”tutkimus” meni hieman metsään. Tietääksemme se ei yllättänyt ketään.

Gagar julkisti verkkokauppaindeksin

Gagar julkisti omien asiakkaiden todelliseen myyntiin perustuvan verkkokauppaindeksin loppuvuodesta. 2006 vuodesta kerätty indeksi kuvaa verkkokaupan kehitystä ja ottaa huomioon verkkokauppojen määrän, euromääräisen myynnin, tilausten keskiarvon ja tilausten kokonaismäärän.

Gagar verkkokauppaindeksi

Kuinka ollakaan, indeksin julkaisu sai taas aikaan riitelyä ohjelmistotalojen välillä – tällä kertaa markkinaosuuksista.

Apilaratas toteuttaa verkkokauppatutkimuksen

Clover shop verkkokauppaohjelmistoa valmistava Apilaratas toteuttaa myös oman verkkokauppatutkimuksen, jonka on määrä  valmistua vuoden 2009 tammikuussa. Tutkimuksen yksi tavoite on selvittää verkkokauppaohjelmistojen markkinaosuudet suomessa (vain ns. B2C-kaupat). Veikkaamme, että olivatpa luvut mitä tahansa, saamme taas lukea pari uutista ohjelmistovalmistajien riitelystä.

Smilehouse tutki ostokäyttäytymistä verkkokaupassa

Suomen johtavaksi ohjelmistotaloksi itseään tituleeraava Smilehouse toteutti marraskuussa kuluttajien ostokäyttäytymistä selvittävän tutkimuksen. Tutkimuksessa kävi ilmi mm.

  • Lähes kaikki (98%) nettiä käyttävistä on joskus asioinut verkkokaupassa
  • Valtaosa netin käyttäjistä (n. 80%) asioi säännöllisesti verkkokaupoissa ostamassa, vertailemassa tai etsimässä tuotetietoja
  • Jos asiakas ei löydä verkkokaupasta haluamaansa, hän siirtyy todennäköisesti kilpailijan verkkokauppaan. Vain 8% kuluttajista ottaa tällaisessa tilanteessa yhteyden asiakaspalveluun. Pidä siis huoli tuotteiden löydettävyydestä.
  • Kotimaisuudella ei ole verkosta ostavalle merkitystä, joskin suomenkielinen asiakaspalvelu on vahva etu.
  • Tärkeimmät ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ovat hinta, toimituskulut ja -aika.
  • Asiakkaat maksavat mieluiten verkkopankissa (44%) tai laskulla (38%). Naiset suosivat laskua miehiä enemmän.

Suosittuja artikkeita blogissamme

Lukemisen arvoisia juttuja muista blogeista

  • Valitettavaa on, että verkkokaupoista ei ole itselle ainakaan sattunut puolueetonta tutkimusta vastaan.

    Itselleni pisti silmään tuore Apilaratas Oy:n julkaisema ”Näin onnistut verkkokaupan perustamisessa” -opas. http://www.apilaratas.fi/verkkokaupan_perustaminen_luku1_fi.php

    Lopussa on vertailu ohjelmistojen kustannuksista ja erillinen PDF (http://www.apilaratas.fi/verkkokaupparatkaisujen_kayttokulut.pdf).

    No, toki on hyvä, että ohjelmistojen kulut on tuollein vertailtu, mutta vertailu ei kyllä millään muotoa ole ohjelmistojen välillä tasavälinen, vaikka onkin huomioitu verkkotunnus- ja hostingkulut.

    Mm. ohjelmistojen päivitys- yms. ”huoltokuluja” ei ole huomioitu vertailussa. Jos keskiarvollisesti kuukaudessa niissä tuntikin menisi, on se vuodessa aika pitkä summa yrittäjälle.

    Mielestäni kannattaa laskea verkkokauppaa perustettaessa myös tämmöisiä kuluja ”ohjelmistokuluiksi”.

    Mielenkiinnolla odotan alkaako vertailusta vääntö tässäkin jutussa mainittujen toimijoiden kesken.

  • Pingback: Verkkokaupan vuosi tiivistettynä()

  • Suski

    ”Verkkokauppojan asiakkaat ovat tyytyväisimpiä Etelä-Savossa sijaitseviin verkkokauppoihin”

    Mielenkiintoista 🙂

    Lähde: Apilarattaan toteuttama tutkimus