10 hyvää syytä tilata Klarna Checkout verkkokauppaasi

Mikä on Klarna Checkout ja miten se ”mullistaa verkkomaksamisen”? Esitimme Klarnan myyntijohtajalle Arto Paukulle 10 kysymystä Klarna Checkoutista.

1. Mikä on Klarna Checkout ja miten se ”mullistaa verkkomaksamisen”?

Klarna Checkout on suunniteltu verkkokauppiaan työkaluksi kassakonversion maksimoimiseen niin mobiililaitteilla kuin pöytäkoneella ja kuluttajalle se edustaa ostamisen helpoutta parhaimmillaan. Suunnittelussa on lähdetty liikkeelle mobiilikaupankäynti edellä, koska verkossa ostaminen siirtyy entistä vauhdikkaammin kännyköiden ja tablettien kautta tehtäväksi.

Klarna Checkoutin avulla verkkokauppias voi tarjota asiakkailleen yhden klikkauksen ostokokemuksen, koska ”muistamme” kuluttajan jo nyt mobiililaitteilla ja kohta myös pöytäkoneilla ja mitään tietoja ei tarvitse enää täyttää tilausvaiheessa. Lyhyessä ajassa yli 3 000 verkkokauppaa on jo ottanut Klarna Checkoutin käyttöönsä pohjoismaissa.

2. Miten Klarna Checkout käytännössä toimii?

Klarna Checkout korvaa perinteisen tilauslomakkeen sekä maksujärjestelmän, eli se toimii kokonaiskassaratkaisuna, joka sisältää kaikki suosituimmat maksutavat. Asiakas syöttää normaalitilanteessa vain sähköpostiosoitteensa ja postinumeronsa, jonka jälkeen loput asiakastiedot (nimi, osoite, puhelinnumero) haetaan järjestelmästämme automaattisesti.

Samalla arvioimme reaaliaikaisesti asiakkaan luottokelpoisuuden sekä petosriskin ja siitä riippuen tarjoamme kustomoidut maksutavat. Perusoletuksena on aina lasku, mutta jos jostain syystä emme voi tarjota laskua maksutavaksi, voi vaihtoehtoina olla korttimaksut ja verkkopankit. Olemme erottaneet kassavaiheessa ostamisen eli tilaamisen ja maksamisen toisistaan – ostaminen on kivaa ja maksaminen vähemmän kivaa.

Kuluttaja tekee aina ostopäätöksen minimitiedoilla. Maksaminen ja maksutavan valinta tehdään siis vasta sen jälkeen, kun verkkokauppiaalle on jo lähtenyt tilaus. Se, mitä tilauksen jälkeen tapahtuu, on Klarnan ja kuluttajan välinen asia. Verkkokauppias saa meiltä aina tilityksen sovitusti. Maksutavasta riippumatta Klarna kantaa aina kaiken luotto- ja petosriskin ja palautusten kohdalla hoidamme rahanpalautukset kuluttajalle.

Klarna Checkoutia voi käydä itse testailemassa avoimessa testikaupassa osoitteessa www.klarnacheckout.com.

3. Kuinka paljon Klarna Checkout lisää myyntiä?

Myynnin lisäys eli kassakonversion kasvu riippuu aina siitä, miten monivaiheinen ja kätevä tilausprosessi verkkokaupalla on aikaisemmin ollut. Pöytäkoneilla konversion kasvu on tyypillisesti ollut kaksinumeroinen prosenttiluku ja mobiilipuolella puhutaan jo helposti yli 50 % kasvusta. Esimerkiksi ruotsalaisella Adlibris-kirjakaupalla mobiilikaupan kassakonversio kasvoi 80 % verrattuna aikaisempaan kassaratkaisuun.

Meillä on yli 350 hengen teknologiatiimi, joista 40 henkeä työskentelee pelkästään Klarna Checkoutin parissa. Heidän tehtävänään on jatkuvasti optimoida Checkoutia ja sen tuomaa konversiota. Testaustyömme tulokset ovat kaikkien kauppiaiden käytössä samanaikaisesti, ilman mitään päivitystarvetta tai lisäkustannusta.

4. Onko Klarna Checkout turvallinen?

Kyllä. Klarna AB on Ruotsin Finanssivalvonnan (Finansinspektionen) auktorisoima luottomarkkinayhtiö ja Finanssivalvonta on myöntänyt Klarna AB:lle toimiluvan Suomessa rajat ylittävien rahoituspalvelujen tarjoamiseksi. Noudatamme kaikki lakisääteisiä määräyksiä ja asetuksia, mukaan lukien Suomen tietosuojalait. Klarna huolehtii myös siitä, että saapuvaa dataa käsitellään turvallisesti ja määräysten mukaisesti.

5. Toimiiko Klarna Checkout myös mobiilissa?

Tekisi mieli sanoa, ettei parempaa ratkaisua tänä päivänä ole mobiiliostamiseen. Klarna Checkoutin design on optimoitu mobiililaitteille (kännykät, tabletit) ja niin kuin mainittu, voimme tarjota kuluttajille yhden klikkauksen ostokokemuksen mobiililaitteilla, jolloin kuluttajan edettyä kassavaiheeseen hänen ei tarvitse syöttää mitään tietoja, vaan kaikki tilaukseen tarvittavat tiedot ovat esisyötettynä. Tällä ominaisuudella olemme saavuttaneet lähes 30 % lisäyksen konversioon palaavien asiakkaiden osalta.

Enää ei tarvitse syöttää korttitietoja tai kaivella verkkopankkitunnuksia tai odottaa kertakäyttötekstiviestikoodeja, vaan yksinkertaisesti painaa ”OSTA” ja sillä hyvä.

6. Soveltuuko Klarna Checkout myös kansainväliseen myyntiin?

Tällä hetkellä Klarna Checkout on MyCashflow-alustalla saatavilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Itävallassa. Checkout on aina räätälöity suosituimmilla paikallisilla maksutavoilla, eli ruotsalaisille ei tarjota Osuuspankkia, vaan paikalliset pankit kuten SEB ja Swedbank. Saksassa puolestaan esimerkiksi Lastschrift ja SOFORT korttimaksujen ja Klarnan maksutapojen lisäksi.

Kansainvälisen kauppiaan elämää helpottaa kummasti, kun saman kumppanin kautta saa maakohtaiset maksutavat, jolloin hallinnolliset rutiinit ja integraatiopäivitysten määrä vähenevät.

7. Verkkokauppiaan ottaessa Klarna Checkoutin käyttöön, mitä tapahtuu käytössä jo oleville Klarna Tili ja Lasku -palveluille?

Klarna Checkout sisältää kaikki Klarnan perinteiset maksutavat kuten Laskun ja Tilin, joten jatkossa kauppias tarvitsee vain Klarna Checkoutin. Lisäksi kauppias saa automaattisesti kaikki erikoiskampanjamme, kuten suositut joulu- ja kesäkampanjamme, jotka tulevat käyttöön ilman integraatiotyötä tai lisäkustannuksia.

8. Miten Klarna Checkout asennetaan verkkokauppaan?

Checkoutin käyttöönoton nopeus riippuu aina verkkokauppaohjelmistostasi. Klarna Checkout on täysin integroitu MyCashflow-verkkokauppaohjelmistoon, joten käyttöönotto on niin helppoa kuin yleensä on mahdollista. Kauppiaan tehtyä sopimuksen Klarnan kanssa integraatio-osastomme ottaa kauppiaaseen yhteyttä, ja tekee tarvittaessa maksupalvelun käyttöönoton kauppiaan puolesta – ilman mitään kustannuksia.

9. Kuinka paljon Klarna Checkout maksaa kauppiaalle?

Klarna Checkoutin kiinteä kuukausimaksu on 49 €. Toisin kuin perinteisissä palveluissamme, Klarna Checkoutissa ei ole aloitusmaksua lainkaan. Kuluttajan valitsemalla maksutavalla ei ole merkitystä verkkokauppiaalle, koska kaikki maksutavat ovat samanhintaisia. Näin tiedät täsmälleen, miten paljon maksuoperaattorin palvelut sinulle maksavat ja budjetointi helpottuu. Tapahtumakohtainen provisio on 2,49 %.

10. Mitä palveluita Klarna tarjoaa kauppiaalle käyttöönoton yhteydessä ja mahdollisissa ongelmatilanteissa?

Olemme tehneet yhteistyötä MyCashflow’n kanssa hyvällä menestyksellä vuodesta 2008 asti, ja Klarnan palvelut ovat käytössä sadoissa MyCashflow’n verkkokaupoissa. Yksi selvä syy tähän on molemmista yrityksistä löytyvä vahva tekninen osaaminen, josta verkkokauppias hyötyy niin otettaessa palveluita käyttöön kuin myös mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Klarnalla on oma kauppiastukensa ja paikallinen integraatio-osasto, jotka ovat kauppiaan käytössä, jos kysymyksiä herää tai ongelmia tulee vastaan. Integraatio-osasto voi hoitaa Klarna Checkoutin käyttöönoton kauppiaan puolesta kokonaan ja kauppiastuki auttaa jokapäiväisissä kysymyksissä. Lisäksi meillä on kuluttajille suomenkielinen asiakaspalvelu, joka auttaa puhelimitse, sähköpostitse ja kotisivujemme kautta. Myös Facebookin kautta meihin saa halutessaan yhteyden.

klara_checkout_banner_720w