Kannattaako verkkokauppa?

Olin tänään Intotalolla puhumassa verkkokaupasta Ensiaskel-koulutusta käyville, tuleville yrittäjille. Koko keskustelun parasta antia oli mielestäni kysymys: Kannattaako verkkokauppa? Vastaus on monisyinen ja takuulla ympäripyöreä, mutta loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen. Aluksi pitää ymmärtää hieman millainen internet on tänä päivänä. (suluissa vastaus, jonka sain kun kysyin asiaa kuulijoilta) 75% suomalaisista käyttää Internetiä (100%) 50% suomalaisista osti netistä…

Olin tänään Intotalolla puhumassa verkkokaupasta Ensiaskel-koulutusta käyville, tuleville yrittäjille.

Koko keskustelun parasta antia oli mielestäni kysymys: Kannattaako verkkokauppa?

Vastaus on monisyinen ja takuulla ympäripyöreä, mutta loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen. Aluksi pitää ymmärtää hieman millainen internet on tänä päivänä. (suluissa vastaus, jonka sain kun kysyin asiaa kuulijoilta)

  • 75% suomalaisista käyttää Internetiä (100%)
  • 50% suomalaisista osti netistä 1-3/2007 (100%)
  • Internetin parissa käytetty aika kasvaa vuosi vuodelta.
  • Internetin kautta tapahtuva myynti kasvaa vuosi vuodelta.
    • Monilla aloilla Internetin kasvu on toimialan kasvua nopeampaa, joten se syö myyntiä perinteisistä kanavista. Nämä toimialat ovat murroksessa. Muut toimialat ovat joko muuttuneet (esim. pankit, kiinteistönvälitys) tai tulevat muuttumaan seuraavan vuosikymmenen aikana.
  • Mainonnan voi kohdentaa tarkemmin kuin missään muussa mediassa. Mainoksesi näkyy, kun asiakas on tekemässä ostopäätöstä. (Lukuvinkkinä: Pölli tästä, Osutko ostoikkunaan?)
  • Maksuihin ja toimituksiin löytyy luotettavia kumppaneita, kuten pankit, Luottokunta, Itella, PayPal.
    • Myös muut liiketoimintaa tukevat työkalut, kuten sähköposti ja toimisto-ohjelmat, ovat netissä helposti saatavilla (ja usein myös ilmaisia). Jokainen kokoaa oman pakettinsa.
  • Kuitenkin, harva suomalainen yritys myy verkossa vaikka kuluttajat mieluusti suosisivat kotimaista.

Yhteenveto: Netti on kasvanut aikuiseksi. Tänä päivänä netissä riittää markkinoita, hyviä mainosratkaisuja ja ihmiset ovat valmiita ostamaan. Liiketoiminnan tukityökalut, mukaan lukien verkkokauppaohjelma, ovat saatavilla edullisemmin, nopeammin ja helpommin kuin koskaan.

Lopullinen vastaus kysymykseen on yksinkertainen. Verkkokauppa kannattaa, jos…

Verkkokaupassa ei ole kyse rakettitieteestä, vaikka sen saa kuulostamaan vaikealta puhumalla oudoilla termeillä. Seuraavat neuvot ovat puhdasta maalaisjärkeä. Verkkokauppa kannattaa, jos…

  • Olet toimialalla, joka ei ole vielä täynnä eikä siellä ole ylivoimaisia kilpailijoita. Netissä on valtava määrä piilevää kysyntää, josta riittää loputtomasti leipää ketterille verkkokauppiaille.
  • Sijoitat resursseja ja omaa energiaa tarpeeksi tuotto-odotuksiisi nähden. Jos haet kymmenien tuhansien tuloja, niin sataset eivät valitettavasti riitä.
  • Palvelet asiakkaita nopeasti, reilusti ja iloisella mielellä.
  • Toimitat tuotteesi sovittuun aikaan. Ei haittaa, jos toimitusaikasi on pitkä, mikäli kerrot sen selkeästi (eivätkä toimialan normaalit toimitusajat ole huomattavasti nopeammat).
  • Pidä kulut kurissa!Kannattavuutesi on suoraan riippuvainen kuluista. Ehkä jopa riippuvaisempi kuin myynnistä, koska kulut ovat usein kiinteitä ja myynti vaihtelee kausittain.
    • Useilla aloilla tulos tehdään ostaessa. Jokainen ostoissa säästetty markka on katemarkka.
  • Päivitä, huolla ja kehitä verkkokauppaasi ahkerasti. Parhaat vinkit kehitystarpeista saat luonnollisesti asiakkailtasi.
  • Markkinoi, markkinoi, markkinoi… Paraskin verkkokauppa on tappiollinen ilman laadukkaita (ts. ostavia) kävijöitä. Pyri hyödyntämään hakukoneiden loppumaton kävijävirta tehokkaasti.

(Niin, ja suomalaiset ovat 0,3% kaikista netin käyttäjistä. Todellinen Internet avautuu vasta kun katsot omaa kansaa kauemmaksi.)

  • Joudun nyt häpeämättömästi ajamaan oman ammattikuntani etua muistuttamalla, että on ensiarvoisen tärkeää, että verkkokaupan graafinen ilme on ajan tasalla, tyylikäs ja uniikki. Tässä kohtaa liika piheys voi kostautua, koska ensimmäinen kuva muodostetaan kuitenkin sen perusteella, onko verkkokauppa tyylikäs ja luottamusta herättävän oloinen. Myös käytettävyteen, verkkokaupan teksteihin (tuotekuvauksiin yms.), hakukoneoptimointiin ja tuotekuviin kannattaa vähintään kysyä edes puoliammattilaisen mielipidettä, mikäli ei jätä näitä kokonaan ammattilaisen tehtäväksi.

    Itse väittäisin, että verkkokaupoista suurin osa kaatuu sen vuoksi, että näihin asioihin ei ole panostettu riittävästi. Tältä pohjalta heittosi kymppitonnien tuloista ja satasten menoista on oikeutettua. Markkinointi on myös ensiarvoisen tärkeää ja netissä kun netissä markkinoinnin mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, niin miksi asiaa ei hyödyntäisi? Monilla yrittäjillä on mielenkiintoinen käsitys, että markkinointi maksaa järjettömän paljon. Näinhän ei ole, vaan oikein kohdistettu, tehokas ja monta osa-aluetta hyödyntävä markkinointi maksaa kyllä itsensä takaisin eikä ole ollenkaan niin kallista kun voisi kuvitella.

  • Voisin minäkin muutaman sanan sanoa verkkokaupan pyörittämisestä, mutta en just nyt jaksa 😉

    Sen sijaan sanon vaan: Moikkamoi, oli kiva tavata Kajaanissa Lisan luennolla. Me oltiin Jussin kanssa kotona Kuopiossa vasta yömyöhään!

  • shovi: Osuit naulan kantaan kommentillasi ja siinä piilee samalla syy siihen, miksi meilläkin on tehty se linjaveto, että ulkoasupäätökset on jätetty ammattilaisille, joita varten koko ulkoasunmuokkaustyökalu on suunniteltu. Olisihan helppokäyttöinen jokapojan työkalukin hieno asia, mutta harvoin lopputulos tällaisella työkalulla on kovin myyvä tai ammattimainen, saati luottamusta herättävä.

    Kyllähän se verkkokaupan avaaminen, sen markkinointi ja siihen ulkoasun teetättäminen asiansa osaavalla taholla saattaa tuntua isolta investoinnillta, mutta kyseessä on yleensä kertaluontoinen erä, joka kyllä maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.

    Kun asiakkaita alkaa valumaan sisään, niin yksi asia, mikä on täysin ilmaista ja harvinaisen tehokasta markkinointia on se, että vain vastaa sähköposteihin ja muihin tiedusteluihin ripeästi ja reippaasti ja ottaa jokaisen asiakaskontaktin vakavasti, vaikka kyse olisi miten hölmöstä kysymyksestä tai sinällään merkityksettömästä asiasta.