7 vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Tässä postauksessa annamme seitsemän käytännönläheistä vinkkiä, joiden avulla voit vaivattomasti panostaa verkkokauppasi tuotteiden hakukonenäkyvyyteen.

Ostajat turvautuvat Googleen etsiessään tuotteita tai palveluita. Mitä paremmin verkkokauppasi sijoittuu Googlen hakutuloksissa, sitä enemmän kävijöitä verkkokauppaasi myös löytää. Mitä alemmas verkkokauppasi taas on tippunut luonnollisissa hakutuloksissa, sitä enemmän joudut kompensoimaan huonoa näkyvyyttä esimerkiksi maksetulla mainonnalla. Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan verkkokaupan näkyvyyttä luonnollisissa hakutuloksissa parantaa tehokkaasti.

Hakukoneoptimoinnin avulla et ainoastaan kasvata kävijämääriä, vaan ohjaat myös ostovalmiimpia kävijöitä verkkokauppaasi. Tämä perustuu siihen, että hakukoneen käyttäjä hakee jo aktiivisesti ratkaisua johonkin ongelmaan. Panostamalla löydettävyyteen hakukoneissa varmistat, että juuri sinun verkkokauppasi tuotteita tarjotaan käyttäjälle ratkaisuksi.

Usein jo pienillä muutoksilla voidaan parantaa verkkokaupan hakukonelöydettävyyttä. Seuraavat seitsemän toimenpidettä on helppo toteuttaa, vaikkei sinulla olisikaan hakukoneoptimoinnin asiantuntijoiden armeijaa tukenasi.

1. Hyödynnä Googlen avainsanojen suunnittelijaa

Hakukoneoptimointi lähtee oikeiden avainsanojen määrittelystä. Apua sopivien avainsanojen suunnitteluun saat esimerkiksi Googlen Keyword Planner -työkalusta. Keyword Planner kertoo, kuinka paljon kuukausittaisia hakuja milläkin avainsanalla tehdään, ja kuinka paljon kilpailua kävijöistä kullakin avainsanalla on. Aina ei kannata automaattisesti valita hakusanaa, jolla tehdään eniten hakuja. Jotkut hakusanat ovat nimittäin niin kilpailtuja, että voi olla ajanhukkaa yrittää haastaa kyseisen avainsanan jo valloittaneet kilpailijat. Parempi vaihtoehto on käyttää esimerkiksi tarkennettuja hakulausekkeita.

Yksinkertainen esimerkki voisi olla kamerakauppa, joka miettii sopivia avainsanoja sivulle. Ensimmäisenä tulee mieleen, että hakukoneen käyttäjät todennäköisesti etsivät sanoilla kuten kamera tai järjestelmäkamera. Nämä ovat kuitenkin niin yleisiä hakusanoja, että sijoittuminen korkealle hakutuloksissa näiden avainsanojen avulla voi olla vaikeaa. Siksi kannattaakin valita vähemmän käytettyjä hakusanoja, kuten tuotemerkkien tai mallien nimiä (Nikon, Pentax K-70), tai kameran tarkempia ominaisuuksia (kompaktikamera, superzoom-kamera).

2. Sisällytä avainsanat tuotteen URL-osoitteeseen

Avainsanat tulee sisällyttää tuotesivun URL-osoitteeseen. Ensimmäisillä sanoilla on eniten painoarvoa URL-osoitteessa, joten avainsana tulisi sijoittaa mieluiten ensimmäiseksi. URL-osoite kannattaa muutenkin pitää mahdollisimman yksinkertaisena, sillä näin käyttäjän on helppo hahmottaa sivun tarkoitus tarvittaessa myös url-osoitteesta.

MyCashflow’ssa tuotteen nimi lisätään automaattisesti sivun URL-osoitteeseen, joten tärkeimpiä avainsanoja kannattaa käyttää nimikentässä.

3. Sisällytä avainsanat tuotekategorioiden ja tuotteiden otsikoihin

Sivun otsikko, eli title, on yksi tärkeimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Otsikko näkyy selaimen välilehdessä sekä Googlen hakutuloksissa klikattavana linkkinä. Jokaiselle tuotekategorialle ja tuotteelle kannattaa luoda omat, avainsanoja sisältävät otsikot. Myös otsikon ensimmäisillä sanoilla on suurin painoarvo, joten avainsanat kannattaa sijoittaa heti otsikon alkuun aina kun mahdollista. Muista myös, että Google näyttää hakutuloksissa otsikosta kirjainten leveydestä riippuen vain noin 65 merkkiä (sisältäen välilyönnit). Jokaisella verkkokaupan tuotesivulla tulee olla yksilöllinen otsikko, sillä pahimmillaan Google voi rangaista sivustoa tuplasisällöistä.

Asentamalla verkkokauppaasi Web Designer -laajennuksen voit määrittää tuotteiden otsikkokentät itse. Oletusarvoisesti otsikkokentässä näytetään vain tuotteen ja verkkokaupan nimi.

4. Sisällytä avainsanat tuotekuvaukseen

Sivuston varsinainen tekstisisältö on hyvin tärkeässä osassa, kun Google määrittää hakutulossijoituksia. Tuotekuvausten optimointiin kannattaa siis panostaa, sillä pelkästään tuotteen nimen ja hinnan kertovat tuotekuvaukset eivät tarjoa parasta mahdollista sijoittumista hakutuloksissa.

Tuotekuvauksissa kannattaa mainita tuotteen tärkeimmät avainsanat useammin kuin kerran. Paitsi että tämä parantaa hakukoneystävällisyyttä, palvelevat informatiiviset tuotekuvaukset myös asiakkaita paremmin. Älä kuitenkaan toistele avainsanoja liiaksi. Hyvä ohjesääntö on, että tuotekuvauksessa käytettyjen avainsanojen määrä ei tule ylittää viittä prosenttia koko tuotekuvauksen sanamäärästä.

Muista ajatella tuotekuvauksen luettavuutta ja myyvyyttä sitä kirjoittaessasi. Tekstin tulee vedota ensisijaisesti sivulle tulleeseen kävijään. Myös tuotekuvauksen pituus vaikuttaa sijoittumiseen hakutuloksissa. Google löytää helpommin pitkiä tekstejä, joten älä jätä tuotekuvauksia tyngiksi.

5. Muista kuvien optimointi

Kuvilla on merkitystä hakukoneoptimoinnin kannalta, ja voit tietyillä toimenpiteillä vaikuttaa kuvan löytymiseen myös kuvahaussa. Verkkokauppasi tuotekuvat sijoittuvat hakutuloksissa niiden tekstitietojen (alt– ja title-tekstit) perusteella.

MyCashflow’ssa kuvien tekstitiedot asetetaan tuotekortilla. Katso lisätietoja käyttöoppasta.

Tuotteen nimi ja avainsanoja kannattaa myös sisällyttää itse kuvatiedoston tiedostonimeen. Tämän lisäksi kuvalle täytyy lisätä alt-määrite, jonka sisälle lisätään muutaman sanan mittainen tekstikuvaus kuvan sisällöstä. Sisällytä avainsana myös tähän kuvaukseen.

Muista myös, että Google arvottaa hakutulosten esittämisessä nopeasti latautuvia sivustoja. Tästä syystä tuotekuvien kokoon kannattaa kiinnittää huomiota. Älä siis käytä tarpeettoman suuria kuvatiedostoja tuotekuvissa, koska näitä kertyy verkkokauppasivustolle suuria määriä.

MyCashflow’ssa tuotekuvista luodaan sopivan kokoiset pienennökset automaattisesti, mutta liian suuret tuotekuvaoriginaalit kuluttavat turhaan levytilarajoitusta, joten tuotekuvat kannattaa optimoida ennen verkkokauppaan lisäämistä.

6. Huolehdi mobiiliasiakkaiden käyttökokemuksesta

Nykyään yhä useampi verkon selaaja käyttää pienikokoisia mobiililaitteita, joten verkkokaupan ulkoasu on tärkeää suunnitella responsiiviseksi, eli niin, että se toimii kaikilla laitteilla huolimatta näyttökoosta. Mobiilioptimointi myös vaikuttaa positiivisesti sivuston sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa.

Kaikki MyCashflow’n Teemakaupan teemat on suunniteltu responsiivisiksi. Jos olet hankkimassa verkkokaupallesi räätälöityä ulkoasua, muista mainita suunnittelijalle, että sivuston on toimittava hyvin mobiililaitteilla.

7. Hanki verkkokaupan URL-osoitteelle SSL-salaus

Googlen hakualgoritmit arvottavat verkkokauppoja nykyään myös sen perusteella, onko sivustolla käytössä SSL-sertifikaatti. SSL-salauksessa asiakkaiden sivustolle syöttämät tiedot salataan, jolloin ulkopuoliset eivät pääse käsiksi asiakkaiden yhteys- ja tilaustietoihin. Salattu sivusto on siis Googlen silmissä tärkeämpi haussa kuin salaamaton.

Lisäksi Googlen Chrome-selain alkaa vuonna 2017 varoittamaan verkon selaajia salaamattoman yhteyden käyttämisestä, mikä voi antaa salaamattomasta sivustosta Chromea käyttäville asiakkaille epäluotettavan kuvan.

Voit tilata SSL-sertifikaatin verkkokauppasi URL-osoitteelle MyCashflow’n kautta. Lue lisää aiheesta.

Lopuksi

Kannattaa muistaa, että tehokkaan optimoinninkaan jälkeen korkea sijoitus hakutuloksissa ei välttämättä ole pysyvä saavutus, sillä Google pitää toistuvilla päivityksillään huolen siitä, että hakutulokset elävät koko ajan. Hakukoneoptimointi on siis jatkuva prosessi. Hakukoneoptimoinnin tuloksia voidaan kuitenkin helposti seurata ja toimenpiteitä muokata tarpeen vaatiessa.

MyCashflow’n avulla hoidat kaikki tässä artikkelissa esitetyt hakukonelöydettävyyteen vaikuttavat toimenpiteet vaivattomasti.