Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin yleisimmät mainosratkaisut

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin toteuttamiseen Googlen mainosverkostossa ja Facebookissa on olemassa useita eri mainosratkaisuja. Tässä artikkelissa pureudumme tarkemmin yleisimpiin vaihtoehtoihin.

Verkkokaupan kävijöiden selaushistoriaan perustuva dynaaminen uudelleenmarkkinointi on suosittu markkinointikeino etenkin suurempien verkkokauppojen keskuudessa. Yleisimmät mediat dynaamiselle uudelleenmarkkinoinnille ovat Googlen mainosverkosto ja Facebook. Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin voi toteuttaa näissä verkostoissa joko suoraan Googlen tai Facebookin mainoshallinnan avulla tai verkkokauppaan integroitavalla ulkopuolisella mainoshallintajärjestelmällä.

Tässä artikkelissa käsittelemme Googlen uudelleenmarkkinointia sekä kahta yleisintä mainoshallintajärjestelmää: AdRollia ja ReTargeteria. Kyseiset mainosratkaisut perustuvat kävijöiden käyttäytymisen seuraamiseen verkkokaupassa, minkä perusteella heille näytetään automaattisesti kohdennettuja mainoksia heidän vieraillessaan muilla sivustoilla.

Lue myös muut postauksemme, joissa käsittelemme uudelleenmarkkinointia:

1. Googlen uudelleenmarkkinointi (Google remarketing)

Tunnetuin mainosverkostoista on Googlen Display Network. Googlen uudelleenmarkkinointia voi toteuttaa Google AdWordsin kautta. Kävijöiden käyttäytymistä verkkokaupassa seurataan ja tämän perusteella luodaan listat vierailijoista, joille mainoksia näytetään. Jokaiselle mainoskampanjalle luodaan oma lista, jolloin mainokset saadaan kohdennettua tietyllä tavalla toimineille vierailijoille. Mainoksia voi kohdentaa esimerkiksi sen perusteella, mitä tuotesivuja he ovat selailleet ja kuinka kauan heidän vierailunsa on kestänyt.

Googlen avulla toteutettava uudelleenmarkkinointi ei edellytä tiettyyn budjettiin sitoutumista, vaan mainonnalle voi itse määrittää sopivan päiväbudjetin, kuten AdWordsissakin. Mainosten näkyvyys rajoittuu kuitenkin vain Google Display-verkostoon kuuluville sivustoille, eikä mainoksia pysty näyttämään esimerkiksi Facebookissa.

Voit määrittää uudelleenmarkkinointiyleisöjä Google Analyticsin kautta ja käyttää niitä Adwordsin puolella mainosten kohderyhminä. Katso Googlen ohjeet aiheesta.

2. Verkkokauppaan integroitavat mainoshallintajärjestelmät

Yleisimmät uudelleenmarkkinointiin erikoistuneet ulkopuoliset mainosalustat ovat AdRoll ja ReTargeter, jotka mahdollistavat mainosten jakelun sekä Googlen että Facebookin mainosverkostoihin. Muita vastaavia mainosalustoja ovat muun muassa Chango, Perfect Audience ja Triggit. Kyseiset mainoshallintajärjestelmät soveltuvat verkkokaupoille, joilla on jo kohtuullinen myyntivolyymi. Järjestelmän käyttöönotto edellyttää myös tiettyyn minimibudjettiin sitoutumista.

AdRoll

AdRollin avulla on mahdollista tehdä edistynyttä uudelleenmarkkinointia, kuten kohdentaa mainoksia käyttäjän maantieteellisen sijainnin mukaan. Edistyneistä ominaisuuksista huolimatta uudelleenmarkkinointi on AdRollin avulla kuitenkin melko yksinkertaista helppotajuisen analytiikan ansiosta. AdRoll on hieman tyyriimpi vaihtoehto, mutta alustan hyvä käytettävyys antaa rahoille vastinetta.

AdRoll on Facebookin virallisena yhteistyökumppanina yksi parhaimmista alustoista uudelleenmarkkinointiin Facebookissa. Kohdennetuilla mainoksilla voi tehokkaasti tavoittaa asiakkaita erityisesti uutisvirrassa näkyvillä mainoksilla. Mainoksia voidaan näyttää verkkokaupassa vierailleen asiakkaan uutisvirrassa riippumatta siitä, onko henkilö vieraillut verkkokaupan Facebook-sivulla.

ReTargeter

Myös ReTargeter tarjoaa monipuolisia ratkaisuja uudelleenmarkkinointiin sekä Googlen mainosverkostossa että Facebookissa. Palvelu soveltuu verkkokaupoille, joilla on yli 30 000 kuukausittaista kävijää. Mainoksia voi luoda esimerkiksi väestöryhmien tai asiakkaiden tulojen perusteella. Mainokset voi kohdistaa esimerkiksi verkkokaupassa vierailleille, uutiskirjeen avanneille tai verkkokaupan kanssa sosiaalisessa mediassa jollakin tavalla tekemisissä olleille ihmisille.