Kävijäseurannan avulla parannat verkkokauppasi kannattavuutta

Kävijäseurannalla verkkokauppa saa kokonaisvaltaista tietoa paitsi kävijöistään, myös markkinointinsa tuloksista ja verkkokaupan sisältöjen toimivuudesta. Tässä artikkelissa kerromme, mitä kävijäseuranta on ja miten sitä voidaan hyödyntää.

Jatkuva kävijäseuranta on edellytyksenä verkkokaupan toiminnan kehittämiselle. Kiristyvässä kilpailussa pärjätäkseen verkkokauppiaan tulee tänä päivänä hallita monia markkinointikeinoja hakukonemarkkinoinnista sosiaalisen median markkinointiin. Eri markkinointikanaviin investoiminen ei kuitenkaan yksinään takaa, että markkinoinnin perimmäinen tarkoitus – myynti – toteutuu automaattisesti. Tähän tarvitaan myös kävijäseurantaa.

Kävijäseurannalla tarkoitetaan paitsi kävijöiden käyttäytymisen seurantaa verkkokaupassa, myös niiden kanavien ja hakusanojen tarkkailua, jotka ovat johdattaneet kävijät verkkokauppaasi. Kävijäseurannan avulla saadaan arvokasta tietoa verkkokaupassa asioivista asiakkaista sekä markkinoinnin ja verkkokaupan sisältöjen toimivuudesta. Kävijäseuranta auttaa määrittämään, mihin markkinointikanaviin kannattaa panostaa ja mihin ei. Näin siis kohdennat markkinointibudjettisi tehokkaammin. Kävijäseurannalla määrität myös verkkokauppasi kehityskohteet ja ostamisen esteet.

MyCashflow-verkkokauppaasi voit asentaa kävijäseurannan työkaluksi Google Analyticsin tai Snoobin. Google Analytics on ilmainen ja erittäin suosittu kävijäseurannan työkalu. Google Analyticsin etuna on myös se, että sen voi liittää AdWordsiin ja muihin Googlen palveluihin. Suomalainen Snoobi on kuitenkin myös hyvä vaihtoehto Google Analyticsille. Snoobi on maksullinen ohjelmisto, mutta sen palveluihin kuuluu suomenkielinen asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun avulla on helpompi löytää raporteista oleellisimmat asiat, ja lisämaksusta Snoobista voi saada myös konkreettisia kehitysehdotuksia verkkokaupalle.

Katso myös ohjeet Google Analyticsin ja Snoobin asentamiseen ja muista asentaa kävijäseurantapalvelu verkkokauppaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta et menetä arvokasta tietoa kaupan kävijöistä.

Voit käyttää verkkokaupassasi muitakin seurantapalveluja, mutta niille ei MyCashflow’ssa ole valmiita laajennuksia. Tällöin palvelujen asentaminen vaatii skriptien tai seurantapikselien liittämistä ulkoasuteeman HTML-tiedostoihin.

Verkkokaupan kävijäseurannan tärkeimmät mittarit

Kävijäseurantaohjelma antaa runsaasti tietoa verkkokaupan toiminnasta. Oleellista on seurata oikeita raportteja ja poimia tärkeimmät tiedot datamerestä. Seuraavia mittareita kannattaa jokaisen verkkokauppiaan seurata.

1) Myynnin muodostavat mittarit

Konversioprosentti: Konversioprosentti kertoo, kuinka moni kävijöistä on täyttänyt sivulle asetetun tavoitteen. Tavoitteista tärkein on tilaus, mutta on hyvä seurata myös pehmeämpien tavoitteiden täyttymistä, kuten uutiskirjeiden tilausta tai yhteydenottoja. Konversiota kannattaa seurata myös kanavittain. Näin saat käsityksen siitä, mitkä markkinointikanavat ovat toimineet parhaiten.

Keskiostos: Keskiostoksella tarkoitetaan tilauksen loppusumman keskiarvoa. On usein kannattavampaa pyrkiä kasvattamaan ostoskorin arvoa kuin vaikkapa tilausten kappalemääriä.

Kävijämäärä: Kävijämäärä on yleisen tason mittari, joka antaa osviittaa verkkokaupan suosiosta. Suuret kävijämäärät ovat periaatteessa hyvä asia, mutta luku kannattaa kuitenkin suhteuttaa muihin mittareihin. Esimerkiksi tilausten määrään suhteutettuna saadaan realistisempi käsitys verkkokaupan tehokkuudesta.

2) Kävijöiden käyttäytyminen verkkokaupassa

Keskeisiä seurannan kohteita ovat myös liikenteen lähteet, millä tuotesivuilla kävijät asioivat, kuinka kauan milläkin sivulla vietetään aikaa ja miltä sivuilta vierailijat poistuvat verkkokaupasta. Nämä mittarit antavat arvokasta tietoa asiakkaan ostoprosessista sekä eri markkinointikanavien ja verkkokaupan sisältöjen toimivuudesta.

Seuraamalla verkkokaupan sisäisen haun käyttöä kauppias saa arvokasta tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaat etsivät kaupasta. Tämä voi usein paljastaa myös mahdollisuuksia laajentaa tuotevalikoimaa, jos useat asiakkaat etsivät tuotetta, jota ei vielä ole tarjonnassa. MyCashflow’ssa sivustohakua on vaivatonta seurata käyttämällä palveluun sisäänrakennettuja analytiikkatyökaluja.

Mittaamalla kävijöiden käyttäytymistä voi myös ratkoa esimerkiksi ostoskorin hylkäämisen mysteeriä ja selvittää, mihin vaiheeseen ja miksi ostaminen tarkalleen tyssää. Syynä saattaa olla esimerkiksi epäselvä tuotehaku/valikko tai liian monimutkainen kassasivu. Kun ongelmakohdat tiedetään tarkalleen, ne on myös helpompi korjata.

Lopuksi

Jotta markkinoinnin tavoitteet saataisiin vietyä maaliin asti, tulee tavoitteiden täyttymistä seurata systemaattisesti. Jatkuvalla kävijäseurannalla ja verkkokaupan kehittämisellä parannetaan merkittävästi verkkokaupan kannattavuutta. Verkkokaupan kehitystyö vaatii kuitenkin pitkäjänteisyyttä, mutta vaivannäkö palkitaan ennen pitkää kasvaneina myynteinä.