Verkkokaupan AdWords-mainonnan käynnistys

Tässä artikkelissa käymme läpi AdWords-kampanjan käynnistämiseen liittyvät vaiheet Google-tilin pystyttämisestä tulosten mittaamiseen.

Google AdWords on yksi yleisimmistä keinoista verkkokauppojen markkinointiin. Adwords-mainokset näkyvät Googlen luonnollisten hakutulosten yhteydessä käyttäjille, jotka ovat etsineet tietoa tietyistä tuotteista tai palveluista. Mainokset tarjoavat siis vastausta käyttäjän tarpeeseen, jonka hän on hakulausekkeessa ilmaissut. AdWords on parhaimmillaan erittäin tehokas markkinointikeino verkkokaupalle, sillä mainoksilla voidaan tavoittaa hyvinkin ostovalmiita asiakkaita kohdennetusti.

AdWords-tilin pystyttäminen on itsessään ilmaista, ja mainostaja maksaa ainoastaan klikatuista mainoksista määrittämänsä budjetin mukaisesti. Kilpailu hakusanoista on toisaalta kovaa, joten mainoksiin käytetyt summat voivat kasvaa suuriksi. AdWords-kampanjat tulee siis laatia huolellisesti, jotta mainontaan käytetyt rahat toisivat myös tuottoa.

Suosittelemme, että suunnittelet kampanjan aluksi esimerkiksi tekstieditorissa, johon kirjaat mainosryhmät (esim. tuoteryhmät, tuotteet, ydinmyyntiedut) sekä niiden alle kunkin ryhmän mainokset ja avainsanat. Kampanjan hahmottelu tekstieditorissa on sujuvampaa kuin suoraan AdWords käyttöliittymään rakentaminen. Kun olet tyytyväinen suunnitelmaan, niin voit rakentaa kampanjan copy-paste -menetelmällä AdWordsin järjestelmään.

1. Google-tilin pystyttäminen

Ensimmäiseksi tulee luoda Google-tili, jolla voit kirjautua AdWordsiin. Yhdistä tässä vaiheessa myös luoomasi AdWords-tili verkkokauppasi Google Analytics -tiliin. Näin voit mitata, paljonko liiketoimintaa AdWords-kampanjat verkkokaupallesi tuovat.

2. Kampanjoiden suunnittelu

Ennen kuin alat luoda kampanjoita, mainosryhmiä ja varsinaisia tekstimainoksia, käytä aikaa tiedonhakuun. Mitkä tuotteet tai tuotekategoriat ovat verkkokauppasi menestymisen kannalta kaikkein arvokkaimpia? Mitkä tuotteet ovat mahdollisesti tulossa muotiin? Tässä voit käyttää apuna Google Trendsiä ja Avainsanojen suunnittelijaa. Mieti myös, millä markkina-alueella haluat AdWords-mainostesi näkyvän ja millaisella budjetilla olet valmis mainostamaan. Google Trendsin avulla näet esimerkiksi tärkeiden tuotesanojen alueelliset haut. Tuotteiden ja markkina-alueen lisäksi tärkeää on tuntea verkkokauppasi potentiaaliset asiakkaat. Millaisia ihmisiä he ovat ja millaisilla hakusanoilla he etsivät myymiäsi tuotteita? Voit tehdä listan tai mindmapin mahdollisista hakusanoista ja hyödyntää niitä kampanjan suunnittelussa.

3. Mainosryhmät ja avainsanat

Mainosryhmiä suunnitellessasi mieti, kuinka haluat kategorisoida tuotteesi (esim. tuotteen väri). Luo jokaiselle mainosryhmälle 5–10 sanan avainsanaluettelo, joka sisältää sanoja tai fraaseja, jotka kuvaavat tuotetta parhaiten. Avainsanojen suunnittelijan avulla määrität, millä hakusanoilla asiakkaasi mahdollisesti etsivät tuotteitasi ja mitä näiden käyttäminen avainsanoina sinulle arviolta maksaisi.

Hyvät avainsanat eivät vielä itsessään takaa mainosten toimivuutta, vaan niitä tulee myös käyttää oikein. Tässä tulee tiedostaa laveiden ja tarkkojen avainsanojen merkitys. Laveilla avainsanoilla mainoksesi näkyvät myös käyttäjän tehdessä haun asiaan jotenkin liittyvillä hakusanoilla. Jos käytät vaikkapa avainsanaa punainen polkupyörä, mainoksesi näkyy, kun haku tehdään kummalla tahansa sanalla. Lisäksi Google ymmärtää synonyymejä, väärin kirjoitettuja sanoja sekä aiheeseen liittyviä muunnelmia, joten ne voidaan myös tulkita osumaksi syöttämällesi hakusanalle. Tällaiset mainokset saattavat tuoda verkkokauppasi vähemmän laadukasta liikennettä ja kuluttaa turhaan mainosbudjettiasi.

Tarkoilla avainsanoilla taas hallinnoit paremmin sitä, millaisilla hauilla mainoksesi näkyvät. Laittamalla [punainen polkupyörä] -fraasin hakasulkeisiin mainoksesi näkyvät vain silloin, kun hakulausekkeena on käytetty täsmälleen kyseistä fraasia. Varsinkin alkuvaiheessa kannattaa keskittyä tarkkoihin avainsanoihin, sillä näin mainoksesi tavoittavat juuri halutun yleisön. Turhien klikkausten vähentyessä myöskään budjettisi ei kulu loppuun hetkessä.

AdWords-kampanjoissa kannattaa käyttää mieluummin paljon tarkkoja fraaseja kuin avoimia, koska tämä helpottaa optimointia. Negatiivisilla avainsanoilla ja fraaseilla taas voit poistaa mainoksen näkyviltä hakutuloksista, jotka eivät liity mainoksiin. Mikäli käytössä on vain muutama lavea avainsana,  näihin huonosti toimiviin fraaseihin on vaikea päästä kiinni optimointivaiheessa.

4. Tekstimainokset

Tekstimainosten laatiminen vaatii tiivistämisen taitoa: mainoksella on kaksi maksimissaan 30 merkin mittaista otsikkoa sekä kuvauskenttä, joka voi olla 80 merkkiä pitkiä. Myös tuotteen hinta ja ominaisuudet kannattaa tuoda selkeästi mainoksessa esiin. Tällöin et maksa sellaisista mainosten klikkaajista, jotka vierailevat verkkokaupassasi vain tarkistaakseen tuotteen hinnan. Myös AdWordsin mainoslaajennukset lisäävät tekstimainosten tehokkuutta.

Voit lisätä mainoksiisi esimerkiksi tuotearvosteluja tai soittopainikkeen. Erilaisia mainostekstejä kannattaa testata, jotta löydät juuri kohderyhmääsi vetoavat sanamuodot. Lisäksi mainokseen kannattaa lisätä call to action -osuus, eli fraasi, joka kannustaa verkon selaajaa johonkin toimintoon – esimerkiksi : “Tilaa nyt”, “Tutustu”, “Kokeile”.

Hyvä ohjesääntö on luoda kaikille mainosryhmille ainakin kaksi ja mielellään kolme erilaista tekstimainosta. Näin voit testata mainosten toimivuutta ja päivittää mainoksia perustuen tarkkaan tietoon niiden toimivuudesta.

Varmista että kävijöiden laskeutumissivun sisältö vastaa mainostekstiä: jos kävijä klikkaa mainosta, jossa puhutaan kannettavista tietokoneista, mutta päätyy pöytäkoneiden tuoteryhmään, todennäköisesti kävijä palaa takaisin hakutuloksiin etsimään toista sivua.

5. Budjetointi ja maksuasetukset

Kun luot AdWords-kampanjaa verkkokaupallesi, sinun on määritettävä kampanjalle budjettikatto. Tällä tarkoitetaan päivittäistä maksimisummaa, jonka haluat maksaa kampanjan voimassaolon aikana. Kampanjan kokonaisbudjetti on kuitenkin kannattavampaa suunnitella kuukausikohtaisesti ja laskea sen perusteella päiväbudjetti AdWordsiin.

Kun kampanjan budjettikatto ylittyy, luomasi mainokset eivät enää näy sen päivän aikana Googlen hakutulosten yhteydessä, mutta seuraavana päivänä ne palaavat näkyviin. Jos et halua alussa käyttää kovin paljon rahaa AdWords-kampanjan ylläpitoon, budjettikatto kannattaa määrittää hieman alakanttiin, koska se voi ylittyä. Muista kuitenkin, että jos budjetti on rajallinen, mainoksesi eivät näy tasaisesti kaikkina aikoina.

Voit maksaa AdWords-kampanjoidesi kustannukset käyttämällä luottokorttia tai suoralla tilisiirrolla Googlelle. Jälkimmäinen vaihtoehto on usein hitaampi kuin luottokorttien käyttäminen. Luottokortin avulla voit myös automatisoida AdWords-maksut, kun taas tilisiirrolla maksut pitää suorittaa manuaalisesti tietyin väliajoin.

6. Hakukonemarkkinoinnin tulosten mittaaminen ja optimointi

AdWords-kampanjoiden kannattavuutta tulee seurata säännöllisesti, jotta euroja ei tuhlattaisi toimimattomiin avainsanoihin ja mainoksiin. Mainosten ja avainsanojen optimointi on tärkeää myös laatupisteiden kannalta. Laatupisteillä Google arvioi, kuinka hyvin hakusanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi kohtaavat. Korkeita laatupisteitä kannattaa tavoitella, sillä näin saavutat alhaisemman klikkihinnan. Jos laatupisteet eivät ole kunnossa, AdWords-mainonta imaisee helposti rahat klikkihintojen noustessa kattoon.

Säännöllisellä optimoinnilla saat laadukkaampaa liikennettä verkkokauppaasi, minimoit turhat klikkaukset ja käytät budjettisi tehokkaammin.