Verkkokaupan Facebook-markkinoinnin perusteet

Facebook-markkinointi on yksi kuluttajaverkkokaupan tärkeimpiä asiakashankinnan ja sitouttamisen muotoja. Tässä artikkelissa käsittelemme Facebook-markkinoinnin tärkeimmät osa-alueet pääpiirteissään.

Facebook on useimmille verkkokaupoille yhä tärkein sosiaalisen median palvelu, vaikka muut palvelut Instagramista Twitteriin ovatkin kasvattaneet tasaisesti suosiotaan markkinointikanavina. Suomessa Facebook on yli kahdella miljoonalla käyttäjällään maan suosituin sosiaalisen median palvelu. Palvelussa viettää siis aikaansa suuri määrä potentiaalisia asiakkaita, joten myös kuluttajakauppaa tekevän verkkokaupan kannattaa hyödyntää sitä markkinoinnissa.

Facebookin laajasta käyttäjäpohjasta on hyvin monenlaisten verkkokauppojen mahdollista löytää oikea kohdeyleisö, jolle kohdentaa mainontaa. Tarkka kohdennettavuus onkin Facebook-mainonnan ehdoton valtti, mutta sen hyödyntäminen edellyttää myös oman kohdeyleisön tarkkaa tuntemusta. Facebook-markkinoinnin puolesta puhuvat myös palvelun tarjoamat erinomaiset raportointimahdollisuudet, joiden avulla mainontaa on mahdollista testata ja seurata sen toimivuutta.

Tässä artikkelissa käsittelemme erilaisia tapoja, joilla Facebook-markkinointia voi hyödyntää verkkokaupan yleisön kasvattamiseen ja sitouttamiseen sekä kävijöiden ohjaamiseen verkkokauppaan.

Panosta relevantin yleisön rakentamiseen

Oman Facebook-sivun tykkääjät ovat Facebook-markkinoinnin perusta. Jotta Facebookista saataisiin ohjattua liikennettä verkkokauppaan, tulee ensin panostaa yleisön rakentamiseen ja sitouttamiseen. Facebook-sivulla ei nimittäin ole paljonkaan virkaa, jos sivun seuraajamäärät laahaavat pohjalukemissa ja päivitykset eivät tavoita potentiaalisten asiakkaiden silmäpareja. Yleisön rakentamiseen Facebookissa tulee siis panostaa. Suuret seuraajamäärät eivät kuitenkaan ole itseisarvo, vaan tärkeintä on hankkia seuraajia, jotka todella ovat kiinnostuneita verkkokaupan tuotteista.

Mitä relevantimman yleisön päivitykset tavoittavat, sitä enemmän hyötyä niistä on sekä yleisölle itselleen että verkkokaupalle. Yleisöä voi kasvattaa ohjaamalla verkkokaupan kävijöitä aktiivisesti Facebook-markkinoinnin piiriin sekä kohdeyleisölle suunnatulla maksetulla mainonnalla, jonka tavoitteeksi asetetaan uusien tykkääjien hankinta.

Facebook-sivulla sitoutat yleisöä ja ohjaat heidät verkkokauppaasi

Facebook-sivun tarkoituksena on sitouttaa seuraajia sekä ohjata heitä verkkokauppaan tuotteiden äärelle. Tämä onnistuu jakamalla sivulla hyödyllistä, mielenkiintoista ja toimintaan kannustavaa sisältöä. Tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja saavat aikaan esimerkiksi inspiroivat kuvat tuotteista tai seuraajien kanssa vuorovaikutukseen tähtäävät päivitykset, kuten heille suunnatut kysymykset. Facebook-sivulla voi myös mainostaa esimerkiksi uutuustuotteita, alennuksia tai ilmaista toimitusta ja näin houkutella seuraajia verkkokauppaan.

Muista ohjata Facebook-markkinoinnilla kävijöitä aktiivisesti tuotteiden pariin. Tämän voit tehdä linkittämällä suoraan yksittäisten tuotteiden sivuille, jolloin asiakkaat pääsevät ostamaan tuotteen ilman ylimääräisiä mutkia. Pohdi myös muun asiakkaita hyödyttävän sisällön julkaisua Facebook-sivulla. Nämä voivat olla esimerkiksi uutisartikkeleita, jotka liittyvät verkkokauppasi toimintaan tai mielenkiintoisia blogipostauksia. Pääpaino julkaisemisessa tulisi olla kuitenkin omassa sisällössä.

Kun jaat Facebookissa sisältöä, joka ohjaa selaajat pois Facebookista (esim. verkkokauppasivustollesi), sinun kannattaa hyödyntää Facebookin maksettua näkyvyyttä, jolloin saat postaukset näkymään useammille käyttäjille. Maksettu näkyvyys ei ole yhtä tarpeellista silloin, kun julkaiset päivityksen, jossa ei ole lainkaan linkkejä Facebookin ulkopuolelle.

Päivitysten aikaansaamaan sitoutumiseen vaikuttaa myös niiden julkaisuajankohta ja julkaisutiheys. Mitään yhtä tiettyä ohjesääntöä tähän ei ole, mutta esimerkiksi optimaalisten ajankohtien määrittämisessä voi hyödyntää Facebook-sivun analytiikkatyökalua Facebook Insightsia.

Maksettu mainonta lisää verkkokaupan näkyvyyttä Facebookissa

Facebookin lukuisten algoritmipäivitysten myötä ilmainen mainosnäkyvyys alkaa olla historiaa. Myös oman sivun fanien laajaan tavoittamiseen on nykyään käytettävä mainoseuroja. Maksetuilla mainoksilla verkkokaupan on kuitenkin mahdollista saada lisänäkyvyyttä muidenkin potentiaalisten asiakkaiden kuin omien seuraajien keskuudessa.

Esimerkiksi kaksoisolentokohderyhmien avulla mainoskampanjat voidaan kohdentaa samankaltaisille yleisöille, kuin minkä verkkokaupan nykyinen asiakaskunta muodostaa. Mukautettujen kohderyhmien avulla taas on mahdollista tavoittaa Facebookissa verkkokaupan jo tuntemat asiakkaat. Mainostettavaa sisältöä määritettäessä voi hyödyntää Facebook Insights -työkalua, joka kertoo, mitkä sisällöt ovat saaneet eniten tykkäyksiä, kommentteja ja jakamisia.

Facebookissa on myös mahdollista tehdä uudelleenmarkkinointia esimerkiksi AdRoll-mainosalustan avulla. Kohdennetut mainokset näytetään verkkokaupassa jo vierailleiden henkilöiden uutisvirroissa, ja pyritään näin ohjaamaan heidät takaisin verkkokauppaan.

Facebook-mainonnan aloittaminen MyCashflow’ssa

MyCashflow sisältää valmiin Facebook-laajennuksen, jonka avulla saat helposti käyttöön Facebookin seurantapikselin ja tuoteluettelon. Laajennus seuraa useita eri tapahtumia, kuten tilausten vahvistamisia ja tuotteiden katseluja, joita voit tarkastella Facebookin omilla analytiikkatyökaluilla.

Ohjesivustoltamme löydät ohjeet Facebookin markkinointitoimintojen käyttöönottoon.

Mietitkö vielä, onko Facebook verkkokaupallesi sopivin sosiaalisen median palvelu? Katso myös postauksemme, jossa vertailemme eri somesivustoja verkkokaupan näkökulmasta.