Kasvata myyntiä rahat takaisin -takuulla

Verkkokaupassa luotettavuus ja luottamus myyjään on kiistatta yksi tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Erilaisten tunnettujen logojen, kuten maksutapojen tai serfitikaattien, käyttöllä on selkeästi todettu olevan vaikutusta konversioon. Suomalaisten verkkokauppojen sivuilla harvoin näkee erilaisia ”100% tyytyväisyystakuu” tai ”Rahat takaisin -takuu” lätkiä. Ulkomaisissa verkkokaupoissa näitä näkee enemmän. Ehkä siksi, että kansainvälisessä kaupassa kilpailu on kovempaa ja erilaisia konversioon…

Verkkokaupassa luotettavuus ja luottamus myyjään on kiistatta yksi tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Erilaisten tunnettujen logojen, kuten maksutapojen tai serfitikaattien, käyttöllä on selkeästi todettu olevan vaikutusta konversioon.

Suomalaisten verkkokauppojen sivuilla harvoin näkee erilaisia ”100% tyytyväisyystakuu” tai ”Rahat takaisin -takuu” lätkiä. Ulkomaisissa verkkokaupoissa näitä näkee enemmän. Ehkä siksi, että kansainvälisessä kaupassa kilpailu on kovempaa ja erilaisia konversioon vaikuttavia muutoksia testataan ahkerammin.

Mielestäni verkkokauppiaan kannattaisi ainakin kokeilla lisäisikö rahat takaisin -takuun korostaminen myyntiä. Näen siihen kaksi syytä:

  1. Oikein sijoitettu visuaalinen lupaus vaikuttaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikkei asiakas sitä sen kummemmin ajattelisi.
  2. Kuluttajansuoja vaatii joka tapauksessa verkkokauppaa tarjoamaan kuluttajalle täyden 14 päivän palautusoikeuden, joten kyse ei ole liiketoiminnan muutoksesta vaan yksittäisen, asiakkaalle merkityksellisen, asian korostamista uudella tavalla.

P.S. Rahat takaisin -takuu oli aikoinaan tärkein työkalu postimyynnin pioneereillä Yhdysvalloissa. Maailma on toki muuttunut paljonkin niistä ajoista, mutta ihmisen pään sisällä tapahtuva ajattelu ostamisen aikana ei juurikaan.