Tuotteiden saatavuustiedot esiin

Missä muodossa verkkokaupassa myytävien tuotteiden saatavuustiedot kannattaa näyttää kävijöille? Kannattaako tarkka varastosaldo näyttää? Lisääkö rajallinen saatavuus tuotteen myyntiä? Tässä artikkelissa pohditaan saatavuustietojen ja varastosaldojen esittämisen merkitystä.

Yleisesti ottaen tuotteen saatavuustiedot kannattaa ainakin jossain muodossa näyttää asiakkaille. Tarkan lukumäärän sijaan voi kuitenkin käyttää esimerkiksi ilmaisuja ”tuotetta rajoitetusti” ja ”tuotetta varastossa”.

Tuotteen varastosaldon näkeminen saa asiakkaan luottamaan siihen, että tuote on saatavilla, ja että toimituksen nopeus ei ainakaan ole kiinni seuraavan tuote-erän saapumisesta. Tämä kaikki luonnollisesti myötävaikuttaa ostopäätöksen tekemiseen.

Rajallinen saatavuus voi sinetöidä ostopäätöksen

Rajallinen saatavuus voi tehdä tuotteesta kävijän silmissä haluttavamman, joten joissain tapauksissa verkkokauppa voi hyötyä siitä että tuotetta on saatavilla vain rajatusti. Verkkoshoppaajan silmiin osuva tieto siitä, että hänen harkitsemaansa tuotetta on jäljellä vain joitain kappaleita, saattaa saada aikaan kiireen tunteen. Parhaimmillaan tämä voi ratkaista asiakkaan ostopäätöksen.

Pidä saldot ajan tasalla

Varastosaldon pitäminen ajan tasalla täytyy kuitenkin hoitaa ehdottoman huolellisesti. Kuvittele omalle kohdallesi, kuinka karvaalta tuntuu huomata vasta kassalla, että valitsemasi tuote onkin loppunut – tai vielä pahempaa: vasta tilauksen tekemisen jälkeen.

Saatavuusilmoitus loppuneesta tuotteesta

Toisaalta verkkokauppiaalla on paljon mietittävää erityisesti silloin, kun jokin tuote on joko tilapäisesti loppu tai pysyvästi poistunut valikoimasta. Ensiksikin tuotteen loppuminen tulee tuotesivulla ilmoittaa erittäin selkeästi, ettei potentiaaliselle asiakkaalle synny epäselvyydestä vastaavaa mielipahaa kuin virheellisistä varastosaldoista.

Toiseksi, mikäli tuote on vain väliaikaisesti loppu ja lisää on tulossa, voi asiakkaalle tarjota mahdollisuutta tilata esimerkiksi sähköposti-ilmoitus seuraavan tuote-erän saapuessa. Jos tuotetta ei ole enää lainkaan valikoimassa, tai vaikka sitä olisikin tulossa lisää, voi myyntimahdollisuutta ylläpitää tarjoamalla asiakkaalle automaattisesti vastaavaa tuotetta.

Saatavuustietojen esittäminen MyCashflow’ssa

MyCashflow sisältää sisäänrakennetun varastonhallintajärjestelmän, jossa tuotteiden varastosaldoa voidaan seurata automaattisesti. Tuotteiden varastosaldo hupenee sitä mukaa kun asiakkaat tilaavat tuotteita verkkokaupasta.

Varastonhallintaa ei ole pakko käyttää, vaan kaupassa voi olla myös tuotteita, joiden varastoa ei seurata lainkaan.

MyCashflow’n oletusteemassa näytetään varastossa olevien tuotteiden kohdalla teksti Varastossa. Tekstiä on mahdollista muokata verkkokaupan sanakirjassa. Saldoa ei näytetä, mutta teemaa muokkaamalla sekin on mahdollista asettaa näkyviin. Tämä vaatii vain {ProductStockBalance}-tagin lisäämisen teeman tuotesivulle.

Kun tuotteet loppuvat varastosta, niiden myynti voidaan tarpeen mukaan lopettaa tai jatkaa myyntiä pidennetyllä toimitusajalla. Ensimmäisessä tapauksessa tuotteiden lisääminen ostoskoriin estetään – jälkimmäisessä taas tilapäinen toimitusaika näytetään kaupan puolella ja tuote voidaan ostaa normaalisti.

MyCashflow’ssa voit lisätä tuotesivulle myös saatavuusilmoituslomakkeen joka näytetään kun tuote on loppunut varastosta. Lomakkeen avulla asiakkaat voivat tilata itselleen sähköposti-ilmoituksen, kun tuotetta on taas varastossa, jolloin he voivat palata verkkokauppaasi ostamaan haluamansa tuotteen. Oletusteeman tuotesivulle lomake on lisätty valmiiksi.

Yhteenveto

Useimmissa tapauksissa tuotteen varastotilanne kannattaa näyttää kaupan puolella kävijöille. Tarkkaa varastosaldoa ei kuitenkaan aina tarvitse esittää, ja väljempi ilmaisumuoto, kuten ”saatavilla rajallisesti”, voi patistaa kaupan kävijöitä ostamaan tuotteen. MyCashflow’ssa varastotilanne voidaan esittää hyvin monenlaisilla tavoilla teeman tuotesivua muokkaamalla.