Kuinka käyttää stock-kuvia oikein – 6+1 ilmaista kuvapankkia

Verkkokauppaa pyöritettäessä on tähdellisempääkin tekemistä kuin valokuvaajan saappaisiin astuminen, ja siksi kuvapankit ovatkin usein verkkokauppiaan pelastus. Tässä artikkelissa esittelemme muutaman valikoidun verkkokaupan tarpeisiin soveltuvan ilmaisen kuvapankin.

Verkkokauppaa pyöritettäessä on tähdellisempääkin tekemistä kuin valokuvaajan saappaisiin astuminen, ja siksi kuvapankit ovatkin usein verkkokauppiaan pelastus. Tässä artikkelissa esittelemme muutaman valikoidun verkkokaupan tarpeisiin soveltuvan ilmaisen kuvapankin.

Verkkokaupan tärkeimmät kuvat ovat luonnollisesti tarkat ja laadukkaat tuotekuvat. Ensinnäkin ne houkuttelevat potentiaalista asiakasta ostoksille ja toisaalta antavat tuotteista tarkan kuvan asiakkaan ostopäätöksen tueksi. Verkkokaupassa on kuitenkin käyttöä muullekin kuvitukselle kuin tuotekuville, joten tässä kirjoituksessa tarkastellaan, miten kuvituskuvia voidaan hyödyntää verkkokaupassa.

Vältä ylikäytettyjä stock-kuvia

Ennen kuin jatkamme, pieni varoituksen sana lienee paikallaan: Jo pelkistä stock-kuvista puhuttaessa voi joillekin nousta hapan maku suuhun. Moni on varmasti nähnyt kymmeniä kuvia, joissa Pepsodent-hymyllä häikäisevät bisnesihmiset poseeraavat kömpelösti kokoushuoneessa tai toimistossa.

Toinen ylikäytetty stockikuva on lähikuva kahden pukumiehen kädenpuristuksesta. Kättelykuvan käyttäminen ei enää vuonna 2017 tee verkkokaupastasi luotettavampaa asiakkaidesi silmissä, vaan sen aikaansaamat reaktiot voivat olla varsin negatiivisia.

Äläkä missään tapauksessa laita yhteystietosivulle geneeristä kuvituskuvaa rivissä hymyilevistä sihteeriköistä sankaluurit päässä. Kukaan asiakkaistasi ei usko, että he ovat langan päässä asiakaspalveluun soitettaessa.

Näiden varoittavien esimerkkien jälkeen voimmekin käydä läpi stockikuvien parhaita käytäntöjä, sillä niillä on kuin onkin käyttönsä myös verkkokaupassa.

Stock-kuvilla on paikkansa

Kuten edellä jo mainittiin, liiketoimintaansa pyörittävän verkkokauppiaan harvoin kannattaa laittaa valokuvaajan hattua päähänsä, usein jo siitäkin syystä, että hyvien valokuvien ottaminen on yllättävän vaikeaa. Stock-kuvat ovat taas usein korkealaatuisia ja ammattilaisten ottamia, ja niiden käyttö onkin perusteltua monessa tapauksessa, kuten sisällön kuvituksessa.

Jos kirjoitat verkkokauppasi yhteydessä blogia tai julkaiset muuta sisältöä, voi stock-kuvilla kätevästi elävöittää tekstiä ja pitää lukijan mielenkiintoa yllä. Kuvituskuvia voi hyödyntää myös esimerkiksi bannereissa ja ne sopivat myös loistavasti sosiaalisen median päivitysten yhteyteen kiinnittämään lukijan huomion.

Kuvalliset päivitykset saavat tutkitusti osakseen reilusti enemmän huomiota kuvattomiin verrattuna. Kuvituskuvia käytettäessä tulee kuitenkin muistaa, että niiden tulee aidosti tukea viestiä, jonka yhteydessä ne ovat. Yritä siis löytää kuvia, jotka selvästi liittyvät kirjoittamaasi julkaisuun.

Ilmaisia kuvapankkeja

Alla on listattuna muutamia verkkokauppiaalle käyttökelpoisimpia kuvapankkeja ja -palveluita. Mikä parasta, ne ovat ilmaisia, tai vaativat korkeintaan sisäänkirjautumisen.

1. Unsplash

  • Erittäin korkealaatuisia kuvia
  • Ennemmin fiiliskuvia, mutta myös joitain spesifimpiä kategorioita, kuten ”Fitness”

https://unsplash.com/

2. Pexels

  • Paljon käyttökelpoisia kuvia verkkokaupalle
  • Erittäin laaja valikoima
  • Uusia kuvia päivittäin

https://www.pexels.com/

3. StockSnap

  • Helppokäyttöinen
  • Hyvä hakutoiminto
  • Laaja valikoima

https://stocksnap.io/

4. Avopix

  • Yli 125 000 kuvaa
  • Hyvä hakutoiminto

https://avopix.com/

5. Picjumbo

  • Sopivia kuvia juuri verkkokauppojen käyttöön
  • Hyviä valmiita kuvakokonaisuuksia liittymismaksun takana

https://picjumbo.com

6. Freestocks

  • Hakutoiminnolla löytyy helposti sopiva kuva
  • Valmiit kategoriat liian laajoja

http://freestocks.org/

Lisää ilmaisia kuvapankkeja löydät Jarkko Sjömanin kattavasta artikkelista Ilmaiset kuvapankit.

Bonus: Canva

Canva ei ole vain kuvapankki, vaikka se sisältääkin paljon ilmaisia (ja maksullisia) kuvia. Se on helppokäyttöinen ja näppärä selainpohjainen kuvitustyökalu, jonka avulla voit helposti ja nopeasti luoda verkkokaupan markkinointikäyttöön grafiikkaa yhdistelemällä kuvia, tekstiä ja muita kuvituselementtejä. Palvelu sisältää valmiiksi oikean kokoisia malleja ja pohjia esimerkiksi eri sosiaalisen median palveluiden postauksiin ja mainoksiin.

Päivittämällä maksulliseen Canva for Work -palveluun, voit lisäksi käyttää teksteissä omia fontteja, jakaa valmiit tuotokset muun tiimin kanssa sekä käyttää aiemmin luomia kuvituksia pohjana uusille.

  • Helppokäyttöinen ja inspiroiva käyttöliittymä
  • Kattava valikoima valmiiksi oikean kokoisia pohjia some-postauksiin
  • Valmiit kuvitukset kätevästi yhdessä paikassa ja jaettavissa

https://www.canva.com/