Verkkokaupan liikenteen kasvattaminen – mistä ja miten?

Verkkokaupan ensisijainen tarkoitus on myydä mahdollisimman paljon, mutta jotta myyntiä saadaan aikaan, verkkokauppaan on ensin saatava kävijöitä. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä, joiden avulla voit houkutella verkkokauppaasi enemmän verkon selaajia.

Minkä tahansa liiketoiminnan kasvattamisen keinot ovat yksinkertaisia ja pohjimmiltaan jaettavissa kolmeen kategoriaan.

  1. Aja kauppaan lisää kävijöitä ja konvertoi nämä asiakkaiksi
  2. Kasvata asiakkaiden ostotiheyttä
  3. Kasvata asiakkaiden keskiostosta.

Annoimme taannoisessa artikkelissamme vinkkejä verkkokaupan keskiostoksen kasvattamiseksi. Tässä kirjoituksessa tapetilla kuitenkin on ensimmäinen kohta, eli verkkokaupan kävijämäärän kasvattaminen.

Vuolaamman asiakasvirran saavuttamiseen on monia eri keinoja, jotka jossain määrin tukevat toisiaan. Siksi kävijämäärien kasvattamisen metodeja kannattaa hyödyntää monipuolisesti kuitenkin keskittyen kaikkein tuloksellisimpiin tapoihin.

Seuraavaksi käymme läpi varteenotettavimpia tapoja potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemiseksi. Lisäliikennettä ajavat keinot on jaoteltu kanavittain hakukoneisiin, sosiaaliseen mediaan ja sisältömarkkinointiin. Huomaa, että kyseessä on yleisluontoinen katsaus – jokaiseen osa-alueeseen voisi syventyä useammankin blogikirjoituksen verran. Pidä MyCashflow’n blogi siis tutkassasi lisävinkkien varalta 🙂

Hakukoneet

Ihmiset luottavat hakukoneisiin verkko-ostoksilla ollessaan. Tutkimuksesta riippuen luvut hieman vaihtelevat: erään selvityksen mukaan 89 % shoppaajista käytti hakukoneita ostopäätöksensä tukena, toisessa havaittiin 60 %:lla online-ostoprosessin alkavan verkkohaulla. Hakukoneet ovat siis erittäin merkittävässä roolissa ostopolulla, ja niiden merkitys verkkoliikenteelle yleensäkin on valtava.

Näkyvyys hakukoneissa on jaettavissa orgaaniseen eli maksuttomaan ja maksulliseen näkyvyyteen.

Käytännössä hyvä orgaaninen näkyvyys tarkoittaa korkeaa sijoitusta hakutuloksissa. Orgaaniset tulokset koetaan tutkitusti maksullisia mainoksia luotettavammiksi, joten ylimpien hakutulosten joukkoon pääseminen relevanteilla hakusanoilla on hyvä pitää prioriteettilistan kärjessä verkkokaupan sisältöjä suunniteltaessa.

Verkkosivun ja -kaupan kehittämistä sijoituksen parantamiseksi kutsutaan hakukoneoptimoinniksi (search engine optimization, SEO). Sivuston sijoitukseen vaikuttavat muun muassa sivuston suosio, yksittäisen sivun pituus ja sisällön laatu, mobiilioptimointi ja linkitykset. Hakukoneoptimoinnista voit lukea seuraavilla sivuilla:

Maksettu näkyvyys hakukoneissa taas tarkoittaa käytännössä hakukonemainontaa (search engine marketing, SEM). Suomessa tällä viitataan lähes yksinomaan Googlen AdWords -mainosalustaan, jolla luodut mainokset näkyvät ylimpänä hakukoneen tulossivulla. Tietyt mainokset aktivoituvat tietyistä hakusanoista, ja niitä voi valita näytettävän vain tietynlaisille selaajille tiettyyn aikaan päivästä. Vasta AdWords-mainoksen klikkaaminen maksaa yritykselle (cost per click, CPC), ja halutuimpien hakusanojen klikit voivat maksaa jopa kymmeniä dollareita.

Suomenkieliset hakusanat ovat luonnollisesti vähemmän kilpailtuja. Kuitenkin verkkokauppiaan kannattaa etsiä vähemmän käytettyjä, mutta silti relevantteja hakusanoja, joilla kävijämäärää saisi kasvatettua kustannustehokkaasti. Fun fact: vuonna 2017 kalleimmat hakusanat liittyivät liike-elämän palveluihin, ja ehkä hieman yllättäen Google Adwordsiin liittyvät mainokset olivat sijalla 25. Tämäkin osaltaan kielii hakukonemainonnan merkittävyydestä. Käytännön vinkit verkkokaupan AdWords-mainonnan käynnistämiseen voit lukea täältä.

Aivan oma lukunsa verkkokaupan liikenteen kasvattamisessa on Google Shopping -mainospalvelu, joka nostaa hakutulossivun ylälaitaan hakuun sopivia tuotteita suoraan verkkokaupoista kuvan ja hinnan kera. Palvelu ei toistaiseksi ole saatavilla Suomessa, mutta kun tässä tapahtuu muutos, kannattaa nälkäisen verkkokauppiaan olla haukkana paikalla.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Eräs markkinoinnin lähes puhki kulunut ohjenuora on mennä sinne, missä asiakkaasi ovat. Kuluttajat viettävät ison osan ajastaan erilaisissa sosiaalisissa medioissa, joten on vain loogista, että verkkokaupat ja kuluttajabrändit yrittävät tavoittaa kohderyhmäänsä myös esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa.

Sosiaalisten medioiden ja verkkokauppojen vispilänkauppa kuumenee jatkuvasti. Esimerkiksi loppuvuodesta 2016 Instagramin tiedotettiin rekrytoineen 50 henkilöä kehittämään Instragramin verkkokauppavalmiuksia ja kanavan mainosratkaisut menevätkin kovaa vauhtia eteenpäin. Näiden signaalien myötä kuluttajaverkkokauppojen kannattaa viimeistään nyt kehittää sosiaalisen median valmiuksiaan ja kasvattaa asiakasvirtaansa sitä kautta.

Harva eksyy relevantille some-sivulle sattumalta, et siis voi jäädä odottamaan kohderyhmäsi löytävän sinut profiilin luotuasi. Alla on listattu keinoja parantaa some-sivuston suorituskykyä kävijähaavina.

1) Panosta profiiliisi

Varmista, että profiilikuva on tasokas ja osuva, linkki verkkokauppaasi selkeästi esillä ja kuvausteksti iskevä. Seuraajakunta kasvaa parhaiten olemalla aktiivinen, joten julkaise tileilläsi laadukkaita kuvia tuotteistasi ja muista verkkokauppaasi liittyvistä kohteista säännöllisesti ja ohjaa seuraajiasi ostoksille. Muista käyttää sopivia #aihetunnisteita ja postaa kuvasi silloin, kun potentiaaliset asiakkaasi ovat aktiivisimmillaan!

2) Ole aktiivinen ja hanki seuraajia

Kun profiili ja sisältö ovat kunnossa, on aika panostaa seuraajien hankkimiseen.

Facebookissa seuraajia voi hankkia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Tärkeintä on julkaista paljon laadukasta sisältöä, joka kiinnostaa kohderyhmääsi.
  • Jaa Facebookissa paljon verkkokaupassa julkaistua sisältöä. Aina kun julkaiset uuden blogipostauksen, tuotteen tai kokonaisen malliston, jaa siitä tieto Facebookiin kiinnostavassa muodossa.
  • Kilpailut ja arvonnat ovat myös varteenotettava keino tykkääjien keräämiseksi Facebookissa.
  • Seuraa muita saman alan käyttäjiä ja ole vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.
  • Jaa muiden saman alan käyttäjien sisältöä (toki voit jättää jakamatta kilpailevien verkkokauppojen postaukset).
  • Täytä Facebook-sivusi tiedot kattavasti ja kirjoita osuva kuvaus. Muista linkittää verkkokauppaan kuvauksesta.

Instagramissa taas esimerkiksi kilpailijoidesi seuraajat ovat omalle verkkokaupallesi sopivaa kohderyhmää: kommentoi ja tykkää heidän kuviaan saadaksesi heidät seuraamaan sinun profiiliasi.

Vaikka yllä mainittiin Facebook ja Instagram, esitellyt keinot toimivat käytännössä riippumatta valitusta some-palvelusta.

Lue myös: Paras sosiaalisen median palvelu verkkokaupallesi

Kaikkien sosiaalisen median palvelujen kohdalla kannattaa myös promota some-tilejä eri kanavissa. Esimerkiksi verkkokauppaan voi upottaa Instagram-kuvawidgetin, viimeisimmät twiitit sekä Facebookin postauslistan. Näin kävijät löytävät verkkokaupasta some-tileillesi ja seuraavat hyvin laadittuja sivuja.

Voit ehdottaa myös ristiin promoamista edustamillesi brändeille ja kaupoille, jotka eivät suoranaisesti kilpaile kanssasi, mutta markkinoivat samalle kohderyhmälle. Sovi esimerkiksi, että julkaiset kuvan ja linkin heiltä tililläsi, jos he tekevät saman palveluksen sinulle.

3) Käytä palvelujen markkinointiominaisuuksia

Kuten hakukoneiden tapauksessa, myös sosiaalisessa mediassa omaa näkyvyyttään voi kasvattaa maksullisella mainostuksella. Myös sosiaalisen median mainokset ovat erittäin tarkasti kohdennettavissa.

MyCashflow’ssa voit ottaa verkkokaupassa käyttöön Facebookin seurantapikselin ja tuoteluettelon, joiden avulla voit tehokkaammin markkinoida verkkokaupan sisältöä Facebookissa.

Esimerkiksi Facebook-mainoksesi saat kohdennettua muun muassa kiinnostuksen kohteiden, sijainnin ja käyttäytymisen mukaan. Erittäin tehokas keino on retargeting, eli uudelleenmarkkinointi. Esimerkiksi kohdentamalla alennuskoodin niille prospekteille, jotka hylkäsivät ostoskorinsa, on mahdollista saada monet näistä viimeistelemään ostoksensa.

Lue myös: Tavoita ostoskorin hylänneet asiakkaat uudelleenmarkkinoinnilla

Aloitettaessa some-mainontaa liikkeelle kannattaa lähteä rohkeasti, mutta varovaisella panostuksella. Todennäköisesti et onnistu ensi yrittämällä luomaan hyvin konvertoivia kampanjoita ja mainoksia, mutta maltilliset kokeilut ajavat sinua oikeaan suuntaan. Some-mainoksista aiheutuvan vuolaan asiakasvirran ylläpitäminen ja parantaminen edellyttävät jatkuvaa seuraamista ja optimointia.

Sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi

Sisältömarkkinoinnista on tullut digitaalisten jakelukanavien aikakaudella monen yrityksen markkinoinnin kulmakivi. Idea ei sinällään ole uusi: sisällöillä kontekstista riippuen joko viihdytetään tai autetaan asiakasta suoran mainonnan sijaan. Ensimmäisenä esimerkkinä mainitaan usein John Deere, joka sai sata vuotta sitten traktorikauppaansa vauhtia jakelemalla oppaita tehokkaaseen maanviljelyyn.

Esimerkiksi blogi on yksinkertainen ja tehokas kanava verkkoliikenteen kasvattamiseen. Kosmetiikkaa myyvän verkkokaupan blogissa voidaan antaa meikkivinkkejä ja lasketteluvälinekaupan sivuille kävijöitä voisi houkutella opettamalla lumilautatemppuja videoblogissa. Mikä parasta, edellä mainitut muut keinot liikenteen kasvattamiseksi hyötyvät valtavasti sisältömarkkinoinnista. Googlen indeksointirobotti tunnistaa laadukkaan sisällön, jolla on positiivinen vaikutus kyseisen sivuston sijoitukseen tulossivulla.

Sosiaalinen media taas on sähköpostin ohella paras kanava sisällön saattamiseksi kohderyhmäsi silmien eteen. Luoduista sisällöistäsi saat ensiluokkaista jaettavaa some-kanaviisi, ja meikkivinkkejäsi lukevat selaajat ovat paljon muita valmiimpia ostamaan peitevoiteensa ja kynsilakkansa sinun kaupastasi.

Sisältö- ja some-markkinoinnin kanssa samaan hengenvetoon ehdimme vielä käsitellä vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinointi on noussut lifestyle-bloggareiden ja tubettajien myötä ennennäkemättömään suosioon. Vaikuttajamarkkinoinnissa jonkun toisen vaikutusvaltaa ja yleisöä käytetään tehostamaan omaa sanomaa.

Paras verkkopersoona edustamaan tuotteitasi on a) uskottava ja yhteensopiva edustaja tuotteillesi, b) tiiviissä vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa ja c) laajalti seurattu.

Hyvä käytäntö on lähestyä sopivia bloggaajia, tubettajia ja muita some-julkkiksia sähköpostilla, jossa kysyt, kiinnostaisiko heitä esimerkiksi testata tuotettasi, ja jos he pitävät siitä, mainita siitä käyttämässään kanavassa linkin kera. Koska vaikuttajat saavat paljon yhteydenottoja, näkyvyyttä ei kannata vaatimalla vaatia, vaan anna tuotteesi ja hyvän palvelusi puhua puolestaan. Oikein hoidettu vaikuttajayhteistyö voi parhaimmillaan ohjata valtavan määrän juuri halutunlaista liikennettä verkkokauppaasi ja saada myntikäyrät osoittamaan kohti koillista.

Lopuksi: Mittaa eri kanavien suorituskykyä

Monille menestyville yrityksille yhteistä on jatkuvan kehittämisen lisäksi mittaaminen ja lyhyt oppimissykli tulosten hyödyntämisessä. Seuraa siis verkkokauppasi kävijävirtaa esimerkiksi Google Analyticsin avulla ja panosta parhaiten toimiviin käytäntöihin. Tästä blogiartikkelista voit lukea taannoiset vinkkimme liittyen Google Analyticsin hyödyntämiseen verkkokaupassa.

Lähteitä

http://fleishmanhillard.com/2012/01/31/2012-digital-influence-index-shows-internet-as-leading-influence-in-consumer-purchasing-choices/
http://www.adweek.com/digital/81-shoppers-conduct-online-research-making-purchase-infographic/
http://www.wordstream.com/blog/ws/2017/06/27/most-expensive-keywords