Vinkkejä Google Analytics Enhanced Ecommercen hyödyntämiseen

Uusimman ohjelmistopäivityksen myötä MyCashflow tukee Google Analyticsin tehostettua verkkokaupan seurantaa. Tässä artikkelissa tutustutaan tehostetun verkkokaupan seurannan raportteihin ja kerrotaan, kuinka voit hyödyntää tarkemman seurannan tarjoamaa tietoa.

Google Analyticsin tehostettu verkkokaupan seuranta (Enhanced Ecommerce) kerää verkkokaupan asiakkaiden selaus- ja ostokäyttäytymisestä paljon hyödyllistä tietoa, jota voit hyödyntää verkkokaupan kehittämisessä.

Lue myös aiempi postauksemme Google Analyticsin tärkeimmistä mittareista verkkokauppiaalle.

Pelkkä tehostetun verkkokaupan seurannan asentaminen ei vielä tuota konkreettistä hyötyä, vaan sen tuottamaa tietoa pitää oppia tulkitsemaan ja soveltamaan käytännössä. Tässä artikkelissa pyrimme antamaan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit tehostaa verkkokauppasi toimintaa hyödyntämällä seurannan tarjoamaa tietoa.

Huom. Tehostettu verkkokaupan seuranta on beta-testausvaiheessa, mikä tarkoittaa, että sen käytössä voi esiintyä bugeja, ja että ominaisuuteen voidaan tehdä ilmoittamattomia muutoksia.

Käyttöönotto

Tehostetun verkkokaupan seurannan käyttöönotto voi edellyttää muutoksia kaupan ulkoasuteemaan. Jos kaupassa on käytössä räätälöity teema tai tiedostohakemiston kautta asennettu oletusteema, teeman tuote- ja bannerilinkkeihin on todennäköisesti tehtävä muutoksia.

Tarkat ohjeet käyttöönottoon löydät täältä.

Jos käytät räätälöityä oletusteemaa tai Pure-teemaa, löydät täältä yhteenvedon muutoksista, joita teemaan vaaditaan käyttöönoton yhteydessä.

Tehostetun verkkokaupan seurannan edut

Google Analyticsin vanha verkkokaupan seuranta näyttää vain mihin kassan vaiheeseen asti asiakas on päässyt sekä tietoa tilausten arvoista ja myynnistä. Enhanced Ecommerce ei korvaa vanhaa seurantaa, vaan laajentaa sen toimintaa ja kaivautuu syvemmälle asiakkaiden selaus- ja ostokäyttäytymiseen. Alla on listattu erilaisia tapoja hyödyntää tehostettua verkkokaupan seurantaa.

Liikenteen lähteet

Enhanced Ecommercen raporttien avulla voit selvittää esimerkiksi, mitkä liikenteen lähteet (suora liikenne, some, hakutulokset, jne.) tuottavat verkkokaupassa eniten myyntiä. Tämän tiedon avulla voit optimoida markkinointitoimenpiteitä panostamalla lähteisiin, jotka todistetusti tuottavat eniten.

Raportilla Hankinta > Kaikki liikenne > Liikenteen lähde / tulotapa pääset tarkastelemaan mihin ostosvaiheeseen asti asiakkaat ovat eri liikenteen lähteistä päässeet. Valitse raportille Toissijainen mittasuhde -valikosta Verkkokauppa > Shopping-vaihe, jolloin saat raportille mukaan ostovaiheen tunnuksen, johon kustakin liikenteen lähteestä on päädytty. Esimerkiksi tunnus ADD_TO_CART kertoo että asiakas on päätynyt valitun liikenteen lähteen kautta lisäämään jonkun tuotteen ostoskoriin.

Tietoa tuotteista

Tehostetun seurannan avulla saat selville monipuolista tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaat katselevat, miten usein tuotteita lisätään ostoskoriin tai poistetaan sieltä sekä kuinka suuri osa tuotteen tarkastelijoista päätyy ostamaan tuotteen.

Tuotteiden tietoja pääset tarkastelemaan Konversiot > Verkkokauppa > Tuotteen kehitys -raportilla valitsemalla tuotteen raportin listauksesta.

Täältä pääset katsomaan tarkempia tietoja tuotteesta. Jos tuotteella on variaatioita, näet raportilla tietoa niiden suoriutumisesta verkkokaupassa. Toissijaisten mittasuhteiden avulla saat selville tarkempia tietoja tuotteen myynnistä. Esimerkiksi valitsemalla Verkkokauppa > Tuoteluettelon nimi saat selville, miltä tuotelistoilta tuotetta on myyty eniten ja vähiten. Jos taas valitset toissijaiseksi mittasuhteeksi Hankinta > Liikenteen lähde, näet minkä eri liikenteen lähteiden kautta tuotetta on myyty.

Tietoa myynnistä

Analyticsin raportilla Konversiot > Verkkokauppa > Yleiskatsaus näytetään hyödyllinen yhteenveto verkkokaupan myynnistä. Täältä näet muun muassa suoraan kaupan konversioprosentin, keskimääräisen tilauksen arvon ja tietoa kampanjoiden myynnistä. Sivun alareunassa näkyvien valintojen avulla voit myös rajata yleiskatsausta koskemaan vain yksittäistä tuoteryhmää (tuoteluokkaa) tai -merkkiä.

Raportilla Konversiot > Verkkokauppa > Tuotteen kehitys taas näet listauksen verkkokaupan myyvimmistä tuotteista. Raportilta näet myös, kuinka suuri osa tuotteen katselukerroista päätyy ostoskoriin lisäämiseen tai ostotapahtumaan.

Tietoa kampanjakoodien käytöstä

Google Analytics kerää tietoa myös verkkokaupassa käytettävistä kampanjakoodeista. Tämän tiedon löydät raportilta Konversiot > Verkkokauppa > Markkinointi > Tilauskuponki.

Myynnin lähteet verkkokaupan sisällä

Enhanced Ecommerce näyttää, mitä tuotelistoja asiakkaalle on näytetty milläkin sivulla ja miltä tuotelistoilta asiakkaat päätyvät ostamaan tuotteita. Tämän tiedon avulla voit optimoida esimerkiksi uusien tuotteiden julkaisun lisäämällä ne listoille jotka todistetusti myyvät eniten. Tietoa tuotelistoista näytetään Analyticsin raportilla Konversiot > Verkkokauppa > Tuoteluettelon tehokkuus.

Eri tuotelistat näytetään raportilla nimettyinä Interface-tagien mukaan, joilla listat tulostetaan. Yllä olevassa kuvassa esimerkiksi nähdään, että myydyimpien tuotteiden lista (TopSellers) näytetään usein, mutta se ei ole tuottanut paljon myyntiä eikä sen sisältämiä tuotteita klikata usein. Sitä vastoin viimeksi katsottujen tuotteiden listaa (LastViewedProducts) näytetään kaupassa harvemmin, mutta se on tuottanut enemmän myyntiä.

Tästä voidaan päätellä että kaupan asiakkaita kannattaa muistuttaa heidän selaamistaan tuotteista näyttämällä kyseistä listaa mahdollisimman monessa kohdassa, ennen kuin asiakas päätyy kassalle viimeistelemään tilauksen.

Voit kaivautua tuoteluetteloiden suoriutumiseen vieläkin syvemmälle tarkastelemalla esimerkiksi missä tuoteryhmissä tai -merkeissä kukin tuoteluettelo on suoriutunut parhaiten:

  1. Klikkaa yksittäinen tuoteluettelo auki yllä näkyvältä raportilta.
  2. Valitse Ensisijainen mittasuhde -listalta Muu > Verkkokauppa > Tuoteluokka (tehostettu verkkokauppa).

Näin voit esimerkiksi tarkistaa missä tuoteryhmissä ristiinmyyntituotteiden lista on tuottanut eniten myyntiä. Tämä voi antaa osviittaa siitä, millaisten tuotteiden kanssa tyypillisesti ostetaan yhteensopivia tai samankaltaisia tuotteita. Jos huomaat että jossain tietyssä tuoteryhmässä samankaltaiset tuotteet menevät erityisen hyvin kaupaksi, tiedät että kaikille ryhmän tuotteille kannattaa lisätä samankaltaisia tuotteita.

Voit myös tarkastella yksittäisillä sivuilla näytettyjä tuotelistoja valitsemalla Toissijainen mittasuhde -valikosta arvon Sivu.

Tuotelistojen lisäksi voit tarkastella myyntiä tuoteryhmä ja -merkkikohtaisesti. Raportilla Konversiot > Verkkokauppa > Yleiskatsaus näytetään valinnat Tuoteluokka ja Tuotemerkki, joiden kautta pääset tarkastelemaan tuoteryhmien ja tuotemerkkien myyntiä.

Avaamalla listalta yksittäisen tuoteryhmän saat selville muun muassa kuinka suuri osa tuoteryhmän selaajista päätyy ostamaan tai lisäämään ostoskoriin tuoteryhmän tuotteita. Kun olet saanut selville mitkä tuoteryhmät myyvät eniten, voit hyödyntää tätä tietoa tuotevalikoiman suunnittelussa. Tuottavimpiin tuoteryhmiin kannattaa luonnollisesti panostaa eniten, mutta myös huonosti suoriutuvien ryhmien kohdalla kannattaa miettiä, miksi asiakkaat eivät kiinnostu tuotteista.

Tietoa ostokäyttäytymisestä

Analytics-raportilla Konversiot > Verkkokauppa > Ostokäyttäytyminen näytetään missä eri ostoprosessin vaiheissa asiakkaat ovat hylänneet ostoksensa. Raportin vasemmassa reunassa näytetään kaikki istunnot ja oikeassa reunassa istunnot, jotka ovat päätyneet tilaukseksi asti.

Jos huomaat että asiakkaat keskeyttävät tilauksen esimerkiksi kassalle mennessään, kannattaa testata kassan toimivuutta, että ostokset eivät kaadu virheisiin. Tämän tiedon saat selville myös suoraan MyCashflow’n hallinnasta sivulla Tilaukset > Ostoskorit.

Tältä raportilta saat selville myös, kuinka suuri osa uusista ja palaavista kävijöistä päätyy ostamaan tuotteita verkkokaupasta.

Tietoa bannerimainosten tehokkuudesta

MyCashflow’ssa Enhanced Ecommerce seuraa myös bannerien klikkauksia ja niiden tuottamaa myyntiä. Esimerkiksi jos asiakas klikkaa itsensä etusivulla näytetyn bannerin kautta kampanjasivulle ja päätyy ostamaan kampanjassa olevan tuotteen, tämä konversio näytetään Analyticsissä raportilla Konversiot > Markkinointi > Sisäinen mainoskampanja.

Voit hyödyntää tätä tietoa esimerkiksi bannerien suunnitteluun. Jos huomaat että bannereja ei klikata kovin usein, asiakkaat eivät todennäköisesti ole kiinnostuneita niiden sisällöstä tai eivät huomaa bannereita alkuunkaan.

Valitsemalla Toissijainen mittasuhde -valikosta Verkkokauppa > Tapahtumatunnus saat raportille mukaan tilauksen ID-numeron. Näin voit katsoa tarkasti mitkä tilaukset on tehty

Lopuksi

Tehostetun verkkokaupan seurannan raporteista ja niiden hyödyntämisestä voisi kirjoittaa kirjasarjan. Tässä artikkelissa pyrittiin antamaan esimerkkejä joistakin yleisimmistä tavoista tulkita raportteja. Erilaisen datan analysointi on verkkokaupankäynnissä ensiarvoisen tärkeää, sillä suoran asiakaskontaktin puuttuessa kauppiaan on saatava jostain asiakkaiden käyttäytymisestä tietoa, joka kertoo muutakin kuin kuka on ostanut mitäkin tuotteita. Tehostetun verkkokaupan seurannan avulla voit oppia paljon sivustosi kävijöiden käyttäytymisestä.

Tehostetun verkkokaupan keräämät tiedot ovat myös käytettävissä Analyticsin räätälöidyillä raporteilla ja Data studiossa, jolloin niistä voi muodostaa omiin tarpeisiin sopivia raportteja tai visualisointeja. Räätälöidyillä raporteilla voit käyttää ensisijaisena mittasuhteena kaikkia muuttujia, jotka ovat vakioraporteilla käytössä Toissijaiset mittasuhteet -valikossa.

Muita uusia Googlen ominaisuuksia

16.10.2017 julkaistun päivityksen myötä julkaistiin myös muita Google-ominaisuuksia:

Katso päivitystiedotteesta tarkat tiedot uusista Googleen liittyvistä ominaisuuksista.

Haluatko kuulla lisää Enhanced Ecommercen hyödyntämisestä tai jakaa omat kokemuksesi? Jätä kommentti alle.

Lähteet ja lisätiedot:

https://www.lunametrics.com/blog/2015/07/20/quick-tips-for-google-analytics-enhanced-ecommerce/
http://online-metrics.com/enhanced-ecommerce-implementation/
https://www.lunametrics.com/blog/2014/09/18/faq-enhanced-ecommerce/
https://blog.kissmetrics.com/google-analytics-enhanced-ecommerce-features/
https://www.optimizesmart.com/understanding-enhanced-ecommerce-tracking-universal-analytics/
https://www.simoahava.com/analytics/enhanced-ecommerce-tips-and-learnings/
https://www.tatvic.com/blog/enhanced-ecommerce/