Pienestä se ilo syntyy: Unboxaus verkkokaupassa

Muistatko millaista oli avata synttärilahjoja lapsena? Sitä jännitystä, innostusta ja iloa, jonka värikkäiden lahjapakettien sisällön tutkiminen toi? Nykyään unboxaus, eli paketin purkaminen, ei rajoitu enää juhliin vaan siitä on tullut verkkokaupoille oiva markkinointikeino. Lue tästä artikkelista, miten teet pienillä muutoksilla isoja parannuksia asiakkaasi ostokokemukseen.

Unboxaus on usein ensimmäinen hetki, kun asiakkaallasi on fyysinen kontakti verkkokauppasi tuotteeseen. Jos et ole varma, kuinka suuri merkitys hetkellä on, katso YouTubea. Hakusanalla “unboxaus” löytyy vajaat 30,000 videota suomeksi, englanniksi yli 83 miljoonaa. Nämä videot on ladattu YouTubeen kuluttajien toimesta, jotka halusivat jakaa omia, yleensä positiivisia, kokemuksiaan muiden kanssa.

Tässä artikkelissa kerromme, mitä hyötyä toimiva unboxaus-strategia voi tuoda verkkokaupallesi, ja paljastamme parhaat vinkit, miten onnistut hyvän unboxauskokemuksen luomisessa. Bonuksena yksi vinkki, joka sopii erityisesti pieni- ja keskikokoisille kaupoille ja ei vaadi materiaalisia resursseja.

Kaikkea lisää: Mainontaa, asiakkaita ja myyntiä

Kauppiaana myynnin lisääminen pitäisi olla perimmäinen tavoitteesi ja oikein toteutettu unboxaus edesauttaa sitä erinomaisesti.

Ilmainen mainonta

Omaleimainen pakkaus voi toimia mainiona markkinointityökaluna – kuluttajat kertovat ja jakavat kuvia ostoksistaan sosiaalisissa medioissa mieluummin, jos tuotteet on pakattu näyttävästi tai persoonallisesti. On siis hyvin todennäköistä, että panostamalla pakkaukseen, yhä useampi kuulee kaupastasi ja näkee tuotteitasi. Tyytyväiset asiakkaat myös jättävät todennäköisemmin kaupalle arvokkaita, positiivisia arvosteluja, jotka kannustavat uusia asiakkaita tilaamaan verkkokaupastasi.

Sido vanhoja asiakkaita

Ensivaikutelma on tärkeä. Jos asiakkaasi saa tilauksensa huolellisesti toimitettuna hienossa pakkauksessa, hän olettaa, että myös sen sisältö on laadukas. Tyytyväiset asiakkaat palaavat myös mielellään tuttuun kauppaan, joka tuotti heille hyviä kokemuksia. Hienon pakkauksen ansiosta kauppasi suosio kasvaa myös sellaisten asiakkaiden piirissä, jotka tilaavat lahjoja kaukana asuville ystäville ja perheelle.

Puskaradion voimalla hyvät kokemukset leviävät nopeasti

Tyytyväiset asiakkaat mielellään suosittelevat kauppaasi omassa tuttavapiirissään ja samalla houkuttelevat uusia kävijöitä verkkokauppaasi. Tällainen mainonta on erityisesti tehokasta, koska Nielsenin tutkimuksen mukaan kuluttajat luottavat omiin ystäviinsä enemmän kuin maksullisiin mainoksiin. Parasta on, että puskaradio ei pääty ensimmäiseen tapaukseen, sillä uudet asiakkaat todennäköisesti tuovat verkkokauppaasi seuraavia asiakkaita omilla suositteluillaan.

Hyvän unboxauskokemuksen luominen: 5 + 1 vinkkiä

Nyt kun tiedät, kuinka iso merkitys unboxauksella on, on aika miettiä minkälainen sinun verkkokauppasi tarjoama unboxaus-kokemus olisi. Alta löydät viisi vinkkiä (ja yhden bonusvinkin!), joita hyödyntämällä näytät asiakkaillesi, että arvostat heidän päätöstään ostaa juuri sinun verkkokaupastasi.

1. Pakkaa lähetys kuin se olisi lahja

unboxaus-lahjapaketointi

Erotu kilpailijoista investoimalla räätälöityihin pakkausmateriaaleihin

Jos haluat, että lähetyksesi erottuvat tavallisten ruskeiden ja valkoisten pakettien joukosta, voit investoida räätälöityihin, kauppasi logolla varustettuihin pakkausmateriaaleihin (esim. laatikoihin, teippeihin, tarroihin ja silkkipapereihin). Tuotteet kannattaa myös asetella huolellisesti pakkaukseen, jotta ne eivät liiku ja mahdollisesti vahingoitu toimituksen aikana.

Vaihtoehtoisesti, jos et halua kuluttaa resursseja jokaiseen lähetykseen, voit tarjota lahjapaketointia lisäpalveluna, esimerkiksi asiakkaille jotka tilaavat tuotteita lahjoina ystäville.

2. Panosta vihreään ajatteluun

Panosta ekologisuuteen paketoinnissa ja suosi kierrätettäviä materiaaleja

Paketoinnissa kannattaa myös miettiä, miten pystyt panostamaan ekologisuuteen. Suosi kierrätettäviä materiaaleja ja kannusta asiakkaita kierrättämään käytetyt pakkaukset (voit myös kertoa, miten he löytävät lähimmän kierrätyspisteen). Hyvä idea on käyttää pakkausmateriaaleja, jotka on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista (muista myös kertoa asiakkaille tästä!) ja jotka voi käyttää uudelleen esim. mahdollisessa palautustilanteessa. Mikäli käytät pehmustusmateriaaleja särkyvien tuotteiden suojaamiseen, valitse nekin huolella. 

3. Ilahduta (ja esittele tuotevalikoimaasi!) ilmaisnäytteillä

Ilmaisnäytteet ilahduttavat ja houkuttelevat seuraaviin ostoksiin

Suomalaiset tunnetusti rakastavat ilmaisia ämpäreitä, ja myös ilmaisnäytteet ilahduttavat monia. Asiakkaan aiempien tilausten perusteella osaat varmasti sanoa, minkälaiset tuotteet kiinnostavat häntä ja mitä tuotteita hän ei vielä ole kokeillut. Lähetä hänelle sopiva ilmaisnäyte – samalla kannustat häntä tekemään päätöksen seuraavasta ostoksesta! Rippuen verkkokauppasi valikoimasta, voit mahdollisesti saada ilmaisnäytteet tavarantoimittajaltasi.

4. Kiitä asiakasta ostoksesta pienellä lahjalla

Aivan pienikin yllätys kertoo asiakkaalle, että välität hänestä

Ilmaisnäytteiden lähettäminen ei ole aina mahdollista tai edes järkevää. Mutta jos lähetät paketin ja maksat siitä jo toimituskulut, miksei hyödyntäisi mahdollisuutta lisäämällä pakettiin jonkun pienen lahjan? Unboksauksessa kyse on odotusten ylittämisestä, ja myös aivan pieni yllätys – kuten yksittäispakattu karamelli tai pieni karkkipussi – kertoo asiakkaalle, että välität hänestä. Jos tuotteitasi tuodaan ulkomailta, voit lahjalla korostaa niiden alkuperää, lisäämällä pakettiin esim. teepussin kyseisestä maasta.

5. Alennuskuponki seuraavaa ostosta varten

Alennuskupongit kannustavat palaamaan verkkokauppaan

Voit myös kannustaa asiakkaita tilaamaan uudestaan lisämäällä lähetykseen alennuskupongin. Jos myyt tuotteita, joilla on yhteensopivia lisätarvikkeita, voit myös etsiä kumppanin, joka myy niitä ja lähettää tilauksen mukana alennuskupongin hänen kauppaansa. Muista sopia provisiosta jokaisesta ostoksesta joka on tehty lähettämälläsi alennuskupongilla!

Bonusvinkki

Tämä vinkki soveltuu erityisesti pienille ja keskikokoisille verkkokaupoille, joiden tilausmäärät ovat vielä kohtuullisen pienet:

Lisää pakkaukseen käsinkirjoitettu kortti, jossa kiität asiakasta ostoksesta. Voit myös esimerkiksi kirjoittaa osoitekorttiin tai kuittiin viestin käsin. Käytä mahdollisuuksien mukaan hienoa, kauppasi logolla varustettua paperia tai korttia (vaihtoehtoisesti voit myös investoida räätälöityihin tarroihin). Viestin on oltava persoonallinen, voit viitata asiakkaan ostamaan tuotteeseen tai ainakin puhutella asiakasta hänen nimellään.

Ilmaise kiitollisuutesi lähettämällä asiakkaalle käsinkirjoitettu viesti

Koska käsin kirjoittaminen on nykypäivänä melko harvinaista, on käsinkirjoitettu viesti mainio tapa erottua kilpailijoista ja muistuttaa asiakkaalle, että verkkokauppasi takana on oikeita ihmisiä. Ja mikä parasta – käsin kirjoittaminen ei maksa mitään!

Unboxaus – Vaivannäkö, joka kannattaa

Unboxaus on markkinointimahdollisuus, joka jokaisen kauppiaan kannattaa ehdottomasti hyödyntää tavalla tai toisella. Hyvin suunnitellulla ja verkkokauppasi brändiin sopivalla unboxauskokemuksella herätät asiakkaissasi lämpimiä tunteita kauppaasi kohtaan, saat heidät kertomaan kaupastasi ystävilleen ja palaamaan ostoksille myöhemminkin. Kuten kaikissa muissa markkinointitoiminnossa, muista seurata tuloksia ja mukauttaa unboxausstrategiasi niiden mukaisesti.

Miten sinun verkkokaupassasi luodaan hyvä unboxauskokemus? Kerro kommenteissa!

  • Loistava artikkeli, joka tulee ottaa huomioon suunnitellessa jälki- sekä suosittelu markkinointia!