Viikon verkkokauppalinkit: Pienet verkkokaupat vs Kuluttajariitalautakunta

Viime aikoina verkkokauppauutisia on ollut liikkeelle sen verran vähän, ettei viikon linkkien keräämiseen blogiin ole ollut juurikaan tarvetta. Tällä viikolla vastaavasti tapahtua ei ole puuttunut. YLE aloitti viikon uutisoimalla, että Kuluttajariitalautakunnan suosituksesta suosia suuria verkkokauppoja ja maksamista luottokortilla. Suositus perustuu siihen, että Kuluttajariitalautakuntaan tulee eniten valituksia pienistä verkkokaupoista. Luottokorttia suositellaan, koska kuluttaja voi saada rahat…

Viime aikoina verkkokauppauutisia on ollut liikkeelle sen verran vähän, ettei viikon linkkien keräämiseen blogiin ole ollut juurikaan tarvetta. Tällä viikolla vastaavasti tapahtua ei ole puuttunut.

YLE aloitti viikon uutisoimalla, että Kuluttajariitalautakunnan suosituksesta suosia suuria verkkokauppoja ja maksamista luottokortilla.

Suositus perustuu siihen, että Kuluttajariitalautakuntaan tulee eniten valituksia pienistä verkkokaupoista. Luottokorttia suositellaan, koska kuluttaja voi saada rahat takaisin epäonnistuneesta kaupasta luottokorttiyhtiöltä. Kuluttajariitalautakunta ei ilmeisesti ole tietoinen maksupalveluista, jotka turvaavat kuluttajan rahat. Näin tekee suomessa esimerkiksi Suomen Maksuturva, Suomen Verkkomaksut ja Checkout.

Uutinen levisi lähes samana myös muihin päämedioihin ilman sen kummempaa kritiikkiä. Uutisten kommentoinneissa suositusta pidettiin yleisesti suuryrityksiä suosivana törkeänä yleistyksenä, jota ei voida hyväksyä viranomaiselta.

Suomen Verkkomaksut reagoi ensimmäisenä uutisointiin luomalla Auta verkkokauppoja säilymään hengissä -adressin, jossa todetaan:

Kuluttajariitalautakunta on uutisen mukaan antanut lausunnon, jonka mukaan pienistä verkkokaupoista ostaminen olisi jotenkin turvattomampaa kuin suurista verkkokaupoista ostaminen tai että pienissä olisi enemmän ongelmia asiakaspalvelussa. Uutisen lausunto pohjautuu Kuluttajariitalautakunnan saamaan noin sataan ongelmatapaukseen vuodessa. Määrä on olematon koko verkkokaupan liiketoimintavolyymiin, sillä pienistä verkkokaupoista tehdään vuosittain yhteenlaskettuna useita satoja tuhansia ostoksia.

Ensimmäisen päivän aikana adressiin kirjoitti nimensä yli tuhat ihmistä.

Myös verkkokauppapalveluita tarjoava Vilkas Group ja maksupalveluita välittävä Klarna (ent. Kreditor) teki asiasta vastineen, joka julkaistiin Kauppalehdessä otsikolla Verkkokaupat puolustautuvat: koolla ei ole väliä.

Jos verkkokaupan sivuilta puuttuu yhteystiedot, toimitusehdot ovat puutteelliset eikä asiakkaalle tarjota luotettavia ja turvallisia maksutapoja, on ongelma usein ihan muualla kuin verkkokaupan koossa. – Klarnan maajohtaja Jarkko Turtiainen

Olen itsekin asioinut sekä pienissä että suurissa verkkokaupoissa, enkä kertaakaan ole joutunut huijatuksi. On todella typerää ja lyhytnäköistä heittää väite, jonka mukaan pienissä verkkokaupoissa ei tulisi asioida. Päteekö tämä sitten myös kivijalkaliikkeisiin? Ovatko kaikki pienet kaupat epäluotettavia? – Vilkas Groupin toimitusjohjaja Jani Muhonen

Pienten verkkokauppiaiden onneksi kauppiaspalveluita tarjoavien yritysten vastineet tiedotteelle julkaistiin kaikissa päämedioissa adressin tavoitteen mukaisesti.

P.S. Törmäsin vasta myös uuteen verkkokauppa-aiheeseen blogiin www.superkauppa.fi. Blogin tarkoituksena on pohtia kotimaisen verkkokaupan tilaa. Bloggaaja toimii käytettävyyssuunnittelija Erkki Kirjalainen sekä kovan tason Internet-markkinoijana ja muutenkin mukavana miehenä tunnettu Olli Kopakkala.