Verkkokaupan web-analytiikka: seuraa vähintään näitä

Verkkokaupan seurantaohjelmistot, joita kutsutaan myös kävijäseuranta- ja web-analytiikkaohjelmistoiksi, kertovat paljon asiakkaistasi. Eräs asiakas totesikin, että niistä saa liikaa tietoa. Siinä on totuuden siemen – raportteja on paljon ja niiden syvällinen ymmärtäminen vaatii syvällistä perehtymistä. Toisaalta ne ovat myös hyvin helposti ymmärrettäviä, kun tietää mitä etsii ja mikä on eniten merkityksellisintä. Pyrin tämän vuoden aikana kirjoittamaan…

Verkkokaupan seurantaohjelmistot, joita kutsutaan myös kävijäseuranta- ja web-analytiikkaohjelmistoiksi, kertovat paljon asiakkaistasi. Eräs asiakas totesikin, että niistä saa liikaa tietoa. Siinä on totuuden siemen – raportteja on paljon ja niiden syvällinen ymmärtäminen vaatii syvällistä perehtymistä. Toisaalta ne ovat myös hyvin helposti ymmärrettäviä, kun tietää mitä etsii ja mikä on eniten merkityksellisintä.

Pyrin tämän vuoden aikana kirjoittamaan asiasta lyhyitä artikkeleita blogiin. Jutut on suunnattu sinulle, jolle kävijäseuranta ei ole tuttua tai et ole vielä oppinut hyödyntämään sitä. Käytännön läheiset ohjeet auttavat hyödyntämään web-analytiikkaa liiketoiminnan kehittämisessä. Eri ohjelmien asennusohjeet löytyvät wikistämme. Jos et ole vielä ottanut käyttöön mitään kävijäseurantaohjelmaa, niin tee se nyt. Asennus kestää vain muutamia minuutteja ja on varmasti sen arvoista.

Verkkokauppiaan näkökulmasta kolme tärkeää mittaria, jotka vaikuttavat suoraan liikevaihtoon ja tulokseen ovat:

  • Kävijämäärä
  • Euromääräinen myynti
  • Keskimääräinen tilauksen arvo
Seuraa näitä vähintään kuukausitasolla. Selvitä kävijäseurantaohjelmastasi missä luvuissa tällä hetkellä mennään ja määrittele tavoitteet 2010 vuodelle. Seuraa tavoitteita kuukausitasolla ja mikäli näyttää, että jäät jälkeen tavoitteista, ryhdy toimenpiteisiin.
  • Verkkokaupan avainmittareita tulee helposti useita. Tuohon listaan lisäisin ehdottomasti konversioasteeen (tai ostoaste) eli kuinka monta prosenttia vierailuista päätyy ostotapahtumaan. Mielellään vielä segmentoituna lähteittäin. Myös verkkokaupan ostoprosessin seuraaminen ja eri vaiheista poistuminen saattaa paljastaa joskus ongelmia käytettävyydessä. Pätevä asiantuntija maksaa nopeasti itsensä takaisin.

  • Ismo

    Olet Petri ehdottomasti oikeassa.

    Huolestuttava tilanne, jonka olen todennut olevan todellisuutta on, ettei monikaan verkkokauppias seuraa mitään (tai seuraa pelkkää kävijämäärää) eikä myöskään ymmärrä mitä pitäisi seurata ja miksi. Sen vuoksi tämä verkkokaupan web-analytiikkaa käsittelevä blogisarja lähtee yksinkertaisista perusasioista. Nuo kolme avainmittaria ovat jokaiselle helposti sulateltavia ja niiden vaikutus näkyy aika suoraan verkkokaupan tuloksessa (ainakin liikevaihdossa). Muita tunnuslukuja, kuten konversioa ja ostotapahtuman seurantaa, käyn läpi myöhemmissä postauksissa.