Ilmaiset toimitukset verkkokaupan talouden kannalta

Toimituskulujen hinnoittelu on varmasti tuottanut jokaiselle verkkokauppiaalle harmaita hiuksia jossain vaiheessa. Toimituskulujen hinnoittelu voi olla hankalaa ja lisäksi toimituskulut ovat yksi eniten ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Suomessa ja maailmalla verkkokaupat käyttävät yleisesti seuraavia strategioita toimituskulujen hinnoitteluun. Hinnoittelu ostoskorin lähetyspainon mukaan Toimituskulujen hinnoittelu ostoskorin painon ja postituskoon perusteella on yleisin tapa verkkokaupoissa. Ostoskorin mukaisessa hinnoittelussa verkkokauppias saa…

Toimituskulujen hinnoittelu on varmasti tuottanut jokaiselle verkkokauppiaalle harmaita hiuksia jossain vaiheessa. Toimituskulujen hinnoittelu voi olla hankalaa ja lisäksi toimituskulut ovat yksi eniten ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Suomessa ja maailmalla verkkokaupat käyttävät yleisesti seuraavia strategioita toimituskulujen hinnoitteluun.

Hinnoittelu ostoskorin lähetyspainon mukaan

Toimituskulujen hinnoittelu ostoskorin painon ja postituskoon perusteella on yleisin tapa verkkokaupoissa. Ostoskorin mukaisessa hinnoittelussa verkkokauppias saa hieman katetta käsittelykuluille. Nettikauppojen asiakkaat ovat tottuneet tähän hinnoitteluun ja hyväksyvät kohtuulliset toimituskulut.

Usein tilaus jää tekemättä liian suurien toimituskulujen vuoksi. Kuluttaja vertaa toimituskuluja paikalliseen yritykseen, josta nouto on ilmaista. Ehkä isosta hankinnasta saa myös alennusta!

Verkkokaupan ylläpidon kannalta tuotteiden postitustietojen syöttäminen voi olla työlästä, mutta se kannattaa, koska se antaa mahdollisuuden kokeilla kaikkia eri hinnoitteluvaihtoehtoja.

Kiinteähintaiset toimitukset

Useat verkkokaupat käyttää kiinteähintaisia toimituksia. Kaikki tilaukset toimitetaan kiinteään 5,90€ hintaan. Kuluttajan näkökulmasta kiinteä hinnoittelu ja selkeää.

Erityisesti yritysten välisessä kaupassa kiinteät toimituskulut ohjaavat tekemään suurempia hankintoja kerralla ja välttää näin useiden ostokertojen moninkertaiset toimituskulut. Nostamalla toimituskulut sopivalle korkeudelle tukkumyyntiin pyrkivä nettikauppa voi karsia pois pienet tilaukset, joista on enemmän haittaa kuin katetuottoa.

Hinnoittelu sopii hyvin myös nettikaupoille, joilla on pieni valikoima saman kokoisia tai ennustettavissa olevat toimituskulut.

Ilmaiset toimitukset yli XXX euron tilauksille

Ilmaisten toimitukset kaikkiin tilauksiin nostaa tilausten määrää, mutta sen vaikutus keskimääräiseen ostoksen arvoon ei ole välttämättä kovin merkittävä. Usein paremmin toimii

Ilmaiset toimitukset yli minimirajan ylittäviin tilauksiin on hyvä keino ohjata asiakkaita tekemään suurempia ostoksia. Minimirajaksi voi asettaa esimerkiksi tuplasti keskimääräisen tilauksen arvon. Jos nettikaupan keskiostos on noin 50 euroa, niin voit tarjota ilmaiset toimitukset yli 100 euron tilauksiin.

Ilmaiset toimitukset kaikkiin tilauksiin

Ilmaisten toimitusten tarjoaminen on tehokas keino nostaa konversiota ja saada enemmän tilauksia. Ilmaisia toimituksia voi tarjota rajoitetusti esimerkiksi viikon tai joulusesongin ajan. Jos toimituskulut ovat merkittäviä, niin pysyvänä etuna kannattaa mieluummin tarjota minimiostokseen perustuvaa alennusta toimituskuluista.

Aina ilmaiset toimitukset sopivat nettikaupoille, jotka voivat laskea toimituskulut tuotteiden hintaan sekä kampanjakäyttöön kaikille verkkokaupoille.

Taloudellinen näkökulma

Erilaisia toimituskulujen hinnoitteluja kannattaa testata ja seurata niiden vaikutusta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Olennaisia seurattavia asioita ovat:

  • Konversion parantuminen, joka tarkoittaa useampia tilauksia samalla kävijämäärällä
  • Keskimääräisen tilauksen arvon nousu, joka tarkoittaa enemmän katetta samalla tilausmäärällä
  • Asiakkailta laskutetut käsittely- ja toimituskulut verrattuna maksettuihin toimituskuluihin. Jos asiakkailta laskutetut toimituskulut vähenevät ilmaisten toimitusten vuoksi on syytä verrata tätä eroa parantuneeseen kokonaiskatteeseen.

Verkkokauppias hyötyy suuremmista tilauksista parempana katteena, pienempinä käsittelykuluina sekä suhteellisesti edullisempina toimituksina, koska toimituskulut kiloa kohden vähenevät painon kasvaessa. Esimerkiksi 2kg painoisen tilauksen toimittaminen Matkahuollon Lähellä pakettina maksaa noin 4,50€/kg, 10kg paketti noin 1,20€/kg ja 30kg painoinen paketti vain 0,70€/kg.

Esimerkki taloudellisesta laskelmasta

Esimerkiksi kuvitteellinen verkkokaupassa keskimääräinen ostos on ilman käsittely- ja toimituskuluja on 50€, myyntikate 40% ja tilauksia 200 kuukaudessa. Verkkokauppa tuottaa kuukaudessa 10 000€ myynnin ja 4000€ myyntikatetta. Toimituskulut laskutetaan asiakkaalta ostoskorin painon mukaan ja pitkän aikavälin seurannan perusteella laskutetut ja maksetut toimituskulut ovat samalla tasolla, noin 7€/tilaus.

Yritys harkitsee ilmaisia toimituksia keinona myynnin lisäämisessä. Myyntikatteen ollessa 40% kokonaismyynnin tulisi nousta 3500€/kk, että lisääntynyt kate kattaisi toimituskulut (1400€/kk), jotka jäävät kokonaan nettikaupan hoidettavaksi. Tämä vaatisi yli 40% enemmän tilauksia, 35% prosentin kasvun keskimääräisessä ostoksessa tai näiden yhdistelmän, esimerkiksi 5% kasvun tilausmäärään sekä keskimääräisen tilauksen nousun 65 euroon.

50€ tilaus, johon lisätään 7€ käsittelykuluja tuo saman katteen kuin 67,50€ tilaus ilmaisilla toimituksilla.

Suuremmat tilausmäärät tarkoittavat myös enemmän työtä ja toimituskuluja. Aina ilmaisiin toimituksiin sisältyy myös riski, että yksittäiset tilaukset ovat tappiollisia, jos tilattu on edullinen ostaa ja kallis toimittaa. Näiden syiden vuoksi nettikauppa päättää tarjota ilmaiset toimitukset vain yli 100€ euron tilauksiin, jolloin toimituskulut eivät syö pienten tilausten katetta ja yritys ohjaa asiakkaita tekemään suurempia hankintoja kerralla.

Toimituskulut ovat yksi ostopäätökseen eniten vaikuttavista tekijöistä ja täysin verkkokauppiaan hallinnassa. Kokeile erilaisia hinnoittelumalleja ja seuraa taloudellisia vaikutuksia parhaan vaihtoehdon löytämiseksi.