Maksutapojen vaikutus keskimääräiseen tilauksen arvoon

Kirjoitin alkukesästä verkkokaupan neljästä vivusta, joilla voi ruuvata verkkokaupan tuloksen uusiin sfääreihin. Lupasin kirjoittaa syksyn mittaan enemmän jokaisesta vivusta ja keinoista, joilla niihin voi vaikuttaa. Yksi yhtälöön vaikuttavista kertoimista on keskimääräinen tilauksen arvo. Tutkin kahden eri asiakkaamme elokuun myyntiä ja vertailin keskimääräisen ostoksen kokoa maksutapakohtaisesti. Vertailussa on mukana yli 3000 tilausta, joiden yhteisumma on n….

Kirjoitin alkukesästä verkkokaupan neljästä vivusta, joilla voi ruuvata verkkokaupan tuloksen uusiin sfääreihin. Lupasin kirjoittaa syksyn mittaan enemmän jokaisesta vivusta ja keinoista, joilla niihin voi vaikuttaa. Yksi yhtälöön vaikuttavista kertoimista on keskimääräinen tilauksen arvo. Tutkin kahden eri asiakkaamme elokuun myyntiä ja vertailin keskimääräisen ostoksen kokoa maksutapakohtaisesti.

Maksutapojen vaikutus keskimääräiseen tilauksen arvoon

Vertailussa on mukana yli 3000 tilausta, joiden yhteisumma on n. 220 000 euroa ja tilausten keskimääräinen arvo on 69,52€. Yllä olevasta kaaviosta voi vetää muutamia johtopäätöksiä:

Rahoitusvaihtoehdon tarjoaminen nostaa keskimääräistä tilausta huomattavasti, tässä tapauksessa Kreditorin Osamaksulla palvelun kautta maksetut tilaukset olivat lähes 6 kertaa keskimääräistä suurempia.

Mitä pienempi riski asiakkaalla, sen suurempi tilaus. Seuraavaksi suurimmat tilaukset ovat Kreditorin Laskulla, maksu noudon yhteyssä ja Postiennakko. Mielenkiintoista on, että nämä kaikki sattuvat olemaan maksutapoja, joissa asiakas saa tuotteen ennen maksua tai maksun aikana – riski paketin saamatta jäämiseen on siis olematon. Sama sääntö pätee myös näiden kolmen maksutavan kesken: suurimmat tilaukset ovat Laskulla palvelussa, jossa asiakas saa ensin tuotteen ja maksaa laskun 14pv kuluessa; seuraavaksi suurimmat noutotilauksissa, jolloin asiakas voi myös tutustua tuotteeseen rauhassa ja viimeisenä postiennakko, jolloin asiakas maksaa Postiin samalla kun noutaa tilauksen.

Ennakkoon maksettaessa eri maksutapojen välillä ei ole merkittävää eroa. Keskimääräisen tilauksen arvo on suunnilleen sama riippumatta siitä maksaako asiakas sähköpostilla lähetetyn ennakkolaskun, tai minkä pankin maksupainiketta asiakas käyttää. Ainoat erot näyttävät muodostuvan maksutapojen käyttövolyymeistä.

  • Hyvä ja mielenkiintoinen pieni tutkimus.

    Muutamissa verkkokauppoissa tarjotaan osamaksua esim. 6kk, ja todellinen vuosikorko on 0%. Tälläinen syötti on tehokas ja varmasti vaikuttaa positiivisesti osamaksun valintaan.

  • Osamaksut, oli sitten kyse ostoksista, luotoista, lainoista tai mistä tahansa kuluttamiseen tarkoitetusta tuotteesta, se mielummin halutaan myydä osamaksulla saaden kuluttajan velkaantumaan entisestään.