Markkinoi järjestämällä kilpailu tai arvonta

Kilpailun tai arvonnan järjestäminen on yllättävän fiksua markkinointia verkossa. Lisää liikennettä Järjestämällä arvonnan uusikin verkkokauppa saa helposti paljon liikennettä sivustoilta, jotka listaavat kilpailuja verkossa ja linkittävät kilpailuun. Hakukoneet huomioivat nämä linkit, kun järjestävät hakutuloksia. Se on hakukoneoptimoinnin perusasioita: mitä enemmän ja arvostetummilta sivuilta on linkkejä, sitä korkeammalle nettikauppa nousee hakutuloksissa. Nettikilpailuja ja arvontoja listaavia sivuja…

Kilpailun tai arvonnan järjestäminen on yllättävän fiksua markkinointia verkossa.

Lisää liikennettä
Järjestämällä arvonnan uusikin verkkokauppa saa helposti paljon liikennettä sivustoilta, jotka listaavat kilpailuja verkossa ja linkittävät kilpailuun. Hakukoneet huomioivat nämä linkit, kun järjestävät hakutuloksia. Se on hakukoneoptimoinnin perusasioita: mitä enemmän ja arvostetummilta sivuilta on linkkejä, sitä korkeammalle nettikauppa nousee hakutuloksissa. Nettikilpailuja ja arvontoja listaavia sivuja on verkossa vaikka kuinka paljon ja useat niistä ovat todella suosittuja.

Markkinatutkimusta
Kilpailun avulla verkkokauppa voi myös kerätä hyödyllistä tietoa asiakkaista. Ovatko asiakkaat miehiä vai naisia? Minkä ikäisiä? Mitä asioita he arvostavat? Erityisesti uudelle verkkokaupalle kaikki asiakastieto on hyödyllistä.

Markkinointirekisterien kasvua
Arvontaan osallistuvia asiakkaita voi myös pyytää liittymään postituslistalle tai faniksi Facebookiin, jolloin mahdollisuudet myydä heille jotain myöhemmin kasvaa. Postituslistan koon ja verkkokauppaa seuraavien fanien määrän kasvattaminen on olennaista jokaisen verkkokaupan markkinoinnin kannalta.

Lisää myyntiä
Luonnollisesti kilpailu voi tuoda suoraa myyntiä tai jos palkintona on esimerkiksi verkkokaupan myymä uutuustuote, niin uusi tuote tulee kilpailun yhteydessä esiteltyä suurelle asiakaskunnalle. Pitkässä juoksussa myös kasvanut asiakasrekisteri ja parantuneet hakukonesijoitukset lisäävät mahdollisuuksia myydä enemmän.

Edullista ja tehokasta
Kilpailun järjestäminen ei vaadi paljoa rahaa eikä aikaa. Jo muutaman sadan euron budjetilla voi järjestää kilpailun ja saada monia hyötyjä tulevaa markkinointia varten. Kilpailun mainostaminen esimerkiksi AdWordsissa auttaa saamaan osallistujiksi jo valmiiksi kohderyhmään kuuluvia ihmisiä.

  • verkkokauppias

    Kaksi vuotta sitten aloin järjestämään säännöllisiä arvontoja sivuillani, ajatuksena juuri nuo mitä edellä lueteltiin. Puolentoista vuoden jälkeen- kun jokunen kilpailijakin oli saman systeemin ottanut käyttöön- luovuin itse näistä arvonnoista ”hyödyttöminä”. Nettikilpailuiden osallistujina pyörii kutakuinkin samat ihmiset, jotka osallistuvat vaan kaikkiin mahdollisiin sen kummemmin miettimättä. Satoja osallistujia joka kuukausi parin ensimmäisen päivän ajan, mutta aina niitä samoja nimiä kerta toisensa jälkeen. Eivät he käyneet sivuilla kuin täyttämässä yhteystiedot ja taas pois.

    Yhtään lisää hyödyllistä näkyvyyttä tai myyntiä ei tätä kautta minulle tullut. Arvontojen loppuminen ei ole vaikuttanut myyntiin negatiivisesti.
    Senkin viiskymppiä kuussa mitä arvonta syö, voi käyttää vaikka oikeaan mainontaan. 😉

  • Kiitos kattavasta kommentista ja näkemyksestä arvontoihin. Nettikilpailuja keräävillä sivustoilla on kyllä varmasti omat vakiokäyttäjänsä, joita on hyvin vaikea käännyttää asiakkaiksi. Mutta jos tuote on hyvä ja laaja asiakaskuntaa kiinnostava niin uskoisin että kevyemmän tavoitteen saavuttaminen kuten uutiskirjeen tilaus voisi vielä konvertoida näiden sivustojen käyttäjiä tehokkaasti.

  • Pingback: Joulukalenteri: 10. Järjestä asiakaskysely()