Joulukalenteri: 9. Palkitse suurista tilauksista

Verkkokaupan myynti muodostuu kolmesta tekijästä: kävijämäärästä verkkokaupassa; konversiosta, eli siitä osuudesta kävijöitä, jotka tekevät tilauksen; sekä keskimääräisestä tilauksen arvosta. Yleensä verkkokauppiaat paneutuvat kahteen ensimmäiseen markkinoinnin ja verkkokaupan sisällön keinoin. Myös keskimääräisen ostoksen arvoon voi vaikuttaa monin tavoin ja sillä voi olla näistä kolmesta tekijästä merkittävin vaikutus viivan alle jäävään tulokseen. Tämä siksi, että suuren tilauksen…

Verkkokaupan myynti muodostuu kolmesta tekijästä: kävijämäärästä verkkokaupassa; konversiosta, eli siitä osuudesta kävijöitä, jotka tekevät tilauksen; sekä keskimääräisestä tilauksen arvosta. Yleensä verkkokauppiaat paneutuvat kahteen ensimmäiseen markkinoinnin ja verkkokaupan sisällön keinoin. Myös keskimääräisen ostoksen arvoon voi vaikuttaa monin tavoin ja sillä voi olla näistä kolmesta tekijästä merkittävin vaikutus viivan alle jäävään tulokseen. Tämä siksi, että suuren tilauksen käsittelykulut eivät ole juuri sen isompia kuin pienen. Yhdestä isosta tilauksesta todennäköisesti jää enemmän katemarkkoja käteen kuin useasta pienestä johtuen esimerkiksi pienemmistä kirjanpitokuluista.

Voit ohjata asiakkaita tekemään suurempia kertaostoja palkitsemalla suuresta tilauksesta eri tavoin. Klassinen esimerkki on tarjota ilmaiset toimituskulut yli tietyn summan ylittävistä ostoksista, josta on kirjoitettu aikaisemmin tässäkin blogissa. Vaihtoehtoisesti voit tarjota ilmaisten toimituskulujen sijaan esimerkiksi jonkin valikoidun tuotteen erikoishintaan tai esimerkiksi alennuskoodin, jonka asiakas voi hyödyntää seuraavan tilauksen yhteydessä.