Joulukalenteri: 10. Järjestä asiakaskysely

Asiakkaiden tunteminen on tärkeässä roolissa, kun rakennat verkkokauppaasi kohti menestystä. Vain ymmärtämällä asiakkaidesi tarpeita ja haluja voit rakentaa nettikauppasi asiakaslähtöiseksi. Verkkokauppiaana et voi mennä kysymään hyllyjen välissä pyörivältä asiakkaalta mitä tämä tahtoo ja kuinka voisit häntä palvella. Et voi kysellä tarkemmin hänen tuotteelle asettamiaan vaatimuksia etkä udella minkä hintaista tuotetta hän on etsimässä, jos kaupanteko…

Asiakkaiden tunteminen on tärkeässä roolissa, kun rakennat verkkokauppaasi kohti menestystä. Vain ymmärtämällä asiakkaidesi tarpeita ja haluja voit rakentaa nettikauppasi asiakaslähtöiseksi.

Verkkokauppiaana et voi mennä kysymään hyllyjen välissä pyörivältä asiakkaalta mitä tämä tahtoo ja kuinka voisit häntä palvella. Et voi kysellä tarkemmin hänen tuotteelle asettamiaan vaatimuksia etkä udella minkä hintaista tuotetta hän on etsimässä, jos kaupanteko tökkää tuotteen hintaan. Verkossa tietojen kerääminen tulee olemaan vaikeampaa, mutta ei missään nimessä mahdotonta.

Asiakaskyselyn järjestäminen on hyvä keino kerätä tietoa asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista. Asiakaskyselyn voi järjestää helposti itse esimerkiksi käyttämällä jotain nettipalvelua kysymyslomakkeen laadintaan ja lähettämällä linkin lomakkeeseen asiakkaille sähköpostitse ja liittämällä sen näkyville verkkokauppaan. Asiakaskyselyyn on hyvä kutsua nykyisten asiakkaiden lisäksi myös niitä, jotka ovat osoittaneet mielenkiintoa palveluitasi kohtaan, mutta eivät ole syystä tai toisesta päätyneet asiakkaiksi. Juuri näiden syiden selvittäminen on kriittistä ja siksi ei-ostaneiden asiakkaiden ymmärtäminen voi olla jopa tärkeämpää kuin ostaneiden. Ei ostaneiden asiakkaiden yhteystietoja löydät esimerkiksi katsomalla listan tilauksen keskeyttäneistä asiakkaista tai selaamalla sähköpostitse lähetettyjä yhteydenottoja.

Katso myös asiaan liittyvät kirjoitukset: