Joulukalenteri: 17. Kävijäseurannan viisi tärkeää mittaria

Kävijäseurantaohjelmat, kuten Google Analytics ja Snoobi tuottavat paljon tietoa kävijöiden liikkeistä verkkokaupassasi. Ohjelmat tuottavat niin paljon tietoa, että monille tuottaa vaikeuksia katsoa oikeita raportteja – ja tulkita niitä oikein. Alla on listattu viisi mittaria, joita kannattaa seurata ja vinkkejä niiden tulkintaan. 1. Euromääräinen myynti ja konversio Myynti on verkkokaupan tärkein mittari. Myyntiä kannattaa tarkastella päivän,…

Kävijäseurantaohjelmat, kuten Google Analytics ja Snoobi tuottavat paljon tietoa kävijöiden liikkeistä verkkokaupassasi. Ohjelmat tuottavat niin paljon tietoa, että monille tuottaa vaikeuksia katsoa oikeita raportteja – ja tulkita niitä oikein. Alla on listattu viisi mittaria, joita kannattaa seurata ja vinkkejä niiden tulkintaan.

1. Euromääräinen myynti ja konversio

Myynti on verkkokaupan tärkein mittari. Myyntiä kannattaa tarkastella päivän, viikon, kuukauden ja vuoden aikajänteellä ja seurata sen kehitystä.

Myyntiä kannattaa seurata kokonaisuutena sekä saapuvien lähteiden mukaan. Kun seuraat myyntiä sen mukaan mistä asiakkaat ovat tulleet, saat hyvän kuvan markkinointipanostustesi tehokkuudesta. Saapumislähteen mukaan myyntiä seuratessa kannattaa keskittyä kokonaismyynnin lisäksi myös myynnin määrään käyntiä kohden.

Euromääräisen myynnin lisäksi tulee seurata konversiota – eri aikaväleillä sekä saapumislähteiden mukaan. Konversio kertoo prosentteina kuinka moni verkkokaupan vierailijoista tekee tilauksen. Nyrkkisääntönä alle 1% konversio on heikko, 1-2% kohtalainen, 2-4% hyvä ja sitä suurempi erinomainen.

2. Keskimääräinen tilaus

Keskimääräinen tilaus on merkittävä tulokseen vaikuttava tekijä. On kannattavaa pyrkiä myymään samalle asiakkaalle enemmän, koska esimerkiksi markkinoinnin kulut (ajattele esim. AdWords klikkihintaa tai sähköpostikampanjan kuluja) ja käsittelykulut pysyvät samana riippumatta tilauksen summasta.

3. Vierailut ja uniikit vierailut

Vierailujen määrä verkkokaupassa on hyvin perustason mittari. Vierailujen määrä verkkokaupassa on verrannollinen asiakasmäärään, joka kävelee kivijalkakaupan ovesta sisään. Valitettavasti se on monille myös ainoa mittari, jota verkkokaupan tai kotisivujen osalta seurataan. Yleisellä tasolla vierailujen määrästä saa käsityksen verkkokaupan koosta, mutta luku tulee suhteuttaa muihin mittareihin, jotta saadaan tietoa verkkokaupan tehokkuudesta – esimerkiksi tilauksiin suhteutettuna saadaan konversio, jne.

Uniikit vierailut kertovat erillisten kävijöiden määrästä. Jos Matti Meikäläinen käy nettikaupassa viisi kertaa, se näkyy viitenä vierailuna ja yhtenä uniikkina vierailijana. Kävijäseurantaohjelmat tosin toimivat selaimessa olevan keksin perusteella, joten Matin käynnit työ- ja kotikoneelta lasketaan kahdeksi uniikiksi vierailuksi.

4. Käynnin pituus

Verkkokaupassa käytetty aika kertoo paljon kävijöiden laadusta. Sivulla käytetty aika on useita minuutteja, kun markkinointi tavoittaa oikean kohderyhmän. Lyhyet vierailut kertovat siitä, ettei kävijä luota nettikauppaasi, se ei tarjoa sitä mitä mainos lupaa tai sen ulkoasu ei miellytä kävijää.

Verkkokaupat, jotka tarjoavat tuotteiden arvosteluja, laadukkaita videoita tai sisältävät blogin saavat vieraat usein viihtymään sivustolla.

Myös sivulla käytettyä aikaa kannattaa seurata koko sivuston osalta sekä eri saapumislähteiden mukaan. Näin huomaat helposti hyvin ja huonosti toimivat markkinointikanavat. Google Analyticsin valmiiden segmenttien avulla näet myös kuinka pitkään tilauksen tehneet asiakkaat olivat sivuilla. Usein tämä luku on moninkertainen sivuston keskiarvoon verrattuna.

Käynnin ajallisen pituuden lisäksi myös sivuja/käynti kertoo kävijöiden laadusta sekä verkkokaupan toimivuudesta.

5. Brändiliikenne

Brändiliikenne kertoo sen määrän kävijöistä, jotka tulivat verkkokauppaan suoraan kirjoittamalla osoitteen tai käyttämällä hakukoneessa hakusanana verkkokaupan nimeä tai www-osoitetta. Brändiliikenne kertoo markkinointisi toiminnasta ja paikasta asiakkaiden mielessä. Tällöin asiakkaat eivät aktiivisesti etsi tuotetta sieltä mistä sen halvimmalla sattuu löytämään vaan tulevat suoraan verkkokauppaasi.

Esimerkiksi MyCashflow.fi -sivuston myynnistä noin 80% tulee brändiliikenteestä vaikka se kattaa alle puolet käynneistä.

Brändiliikennettä on paras seurata segmenttien avulla. Mitä ne ovat ja kuinka niitä tehdään? Sitä käsitellään huomisen joulukalenterissa.