Joulukalenteri: 19. Hyödynnä A/B-testejä kehittämisessä

A/B-testaus on tekniikka, jolla voit tehdä sisällöstäsi kaksi eri versiota, ajaa niitä rinnakkain ja selvittää kumpi toimii paremmin. Verkkokaupassa A/B-testaukselle on paikkoja vaikka kuinka paljon. A/B testauksen kiistämätön etu on se, että tulokset perustuvat todellisten käyttäjien toimenpiteisiin ja suureen määrään dataa. Näin ollen suunnittelupäätöset ovat vakaalla pohjalla eivätä perustu kenenkään mutu-arvioihin tai näkemyksiin. Testatessa pitää…

A/B-testaus on tekniikka, jolla voit tehdä sisällöstäsi kaksi eri versiota, ajaa niitä rinnakkain ja selvittää kumpi toimii paremmin. Verkkokaupassa A/B-testaukselle on paikkoja vaikka kuinka paljon. A/B testauksen kiistämätön etu on se, että tulokset perustuvat todellisten käyttäjien toimenpiteisiin ja suureen määrään dataa. Näin ollen suunnittelupäätöset ovat vakaalla pohjalla eivätä perustu kenenkään mutu-arvioihin tai näkemyksiin.

Testatessa pitää kuitenkin pitää mielessä se, että testattavan sivun tulee sisältää riittävästi liikennettä, jotta siitä saa tilastollisesti pätevän tuloksen. Jos kävijämäärät pyörivät sadoissa, niin tilastollista varmuutta ei voi saada. Testausta kannattaakin tehdä sivuilla, jotka keräävät eniten liikennettä ja pyörittää testejä tarpeeksi pitkään ennen tietojen hyödyntämistä.

Testaa AdWords-mainoksia

Jos sinulla on AdWords-mainoskampanja pyörimässä, niin pidä aina vähintään kahta erilaista mainosta näkyvissä. Kun huomaat toisen olevan selkeästi parempi, niin piilota huonompi versio ja kirjoita voittavan pohjalta uusi hieman parannettu mainos. Jatka testaamista löytääksesi vielä paremmin toimivan mainostekstin ja näin mainoksesi kehittyy ajan mittaan erinomaiseksi.

Testaa uutiskirjeiden otsikoita ja sisältöä

Kehittyneet sähköpostityökalut, kuten MailChimp ja Campaign Monitor, sisältävät tuen myös sähköpostikampanjoiden A/B-testaukselle. Pienetkin erot sähköpostin otsikossa voivat aiheuttaa kymmenien prosenttien parannuksen sähköpostin avausprosenttiin.

Testaa verkkokaupan sisällä tuote- ja tuoteryhmälistauksia

Tuoteryhmälistaukset antavat lukuisia vaihtoehtoja testauksen tekemiseen. Onko ruudukko- vai listanäkymä tehokkaampi? Lisäävätkö tuoteryhmän tuotekuvat myyntiä? Enemmän vai vähemmän tietoa listaukseen? Tuotesivulla voit testata erilaisia asetteluja, lisää ostoskoriin -nappeja ja niin edelleen. Verkkokaupan sisäistä testausta voi tehdä esimerkiksi Google Website Optimizerilla.