Joulukalenteri: 23. Valtavan kasvun paikka

Kuluvan vuoden aikana suomen verkkokauppapiireissä on puhuttu jatkuvasti ulkomaisesta kilpailusta ja kannettu huolta suomalaisten verkkokauppojen pärjäämisestä omilla kotimarkkinoilla. Huoli ei ole aiheeton viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella. Eri tutkimusten perusteella suomalaiset kuluttavat vuosittain miljardin, ehkä enemmänkin, ulkomaisiin verkkokauppoihin. Luku on niin suuri, että myynnistä tilittämättä jäävä arvonlisävero (parisataa miljoonaa) näkyy jo valtion budjetissa vaikkakin pienenä osana. Asia…

Kuluvan vuoden aikana suomen verkkokauppapiireissä on puhuttu jatkuvasti ulkomaisesta kilpailusta ja kannettu huolta suomalaisten verkkokauppojen pärjäämisestä omilla kotimarkkinoilla. Huoli ei ole aiheeton viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella. Eri tutkimusten perusteella suomalaiset kuluttavat vuosittain miljardin, ehkä enemmänkin, ulkomaisiin verkkokauppoihin. Luku on niin suuri, että myynnistä tilittämättä jäävä arvonlisävero (parisataa miljoonaa) näkyy jo valtion budjetissa vaikkakin pienenä osana. Asia on myös merkittävä ja ajankohtainen, koska seuraavalla hallituskaudella alijäämän arvioitiin olevan n. 8 miljardia, kun viimeksi asian tarkistin. Tämä keskustelu on siis tärkeää käydä ja verkkokauppojen sekä koko toimialan pitää asiaan reagoida. Mielestäni keskustelussa on kuitenkin unohdettu eräs olennainen asia.

Koko keskustelu on keskittynyt pelkästään suomalaisten kuluttajien ostoksiin ja ulkomaisten kilpailijoiden asettamaan paineeseen suomalaisia verkkokauppoja kohtaan. Tässä asetelmassa Suomi kansakuntana voi vain hävitä rahaa. Jos emme tähän kilpailuun reagoi tai pysty vastaamaan, niin suomalaisten rahoja tulee siirtymään joka vuosi yli miljardi euroa rajojen yli – eivätkä ne ole tulossa takaisin. Mikäli pystymme vastaamaan kilpailuun ja palvelemaan suomalaisia kuluttajia paremmin, niin tulemme häviämään vähemmän – mutta häviämään kuitenkin. Jos joku olettaa, että jollain keinolla suomesta ulkomaille valuvat rahavirrat saadaan pysäytettyä kokonaan, niin hän ei voisi olla pahemmin väärässä. Globaalisaatio on tullut jäädäkseen ja kauppaa käydään yhä enemmän yli rajojen. Kuluttajien rajan ylittävät ostot voidaan pysäyttää vain sulkemalla rajat. Se tuskin on oikea ratkaisu.

Suomalaisen verkkokaupan ainoana tavoitteena ei voi olla saada mahdollisimman suurta osaa kotimaisten kuluttajien ostoista. Kyse on nollasummapelistä, kun raha pyörii kotimaan sisällä. Raha siirtyy taskusta toiseen, mutta uutta rahaa piiriin ei tule mistään.

Suomalaisen verkkokaupan tulisi asettaa tavoitteet korkeammalle ja tähdätä rohkeammin ulkomaille. Amerikkoihin, Eurooppaan, Aasiaan ja erityisesti Venäjälle. Taistelemalla verisesti kotimarkkinoista voimme hävitä enemmän tai vähemmän rahaa. Vasta tähtäämällä ulkomaille suuntautuvan verkkokaupan kasvuun saamme edes teoreettisen mahdollisuuden jäädä voitolle ja kasvaa.

Huonosti puhuttu englanti on maailman yleisin kieli. 300 miljoonaa ihmistä puhuu englantia äidinkielenä ja maailmassa on 1,8 miljardia englannin kielen taitoista ihmistä. Suurin osa heistä on jo verkossa. Suomea puhuvia ihmisiä on vastaavasti verkossa noin 3 miljoonaa. Euroopan unionin alueella, jota suomalaisten pitäisi ajatella laajennettuna kotimarkkinanaan, asuu n. 500 miljoonaa ihmistä, joista 13% puhuu äidinkielenään englantia ja lisäksi 38% ovat kykeneväisiä käymään keskusteluja englanninkielellä. Yhteensä EU-alueelta löytyy siis yli 250 miljoonaa kuluttajaa, joiden kanssa voit käydä kauppaan englannin kielellä. Se on lähes 100 kertaa suurempi asiakaspotentiaali kuin Suomen kotimarkkinoilla.

Ulkomaisen verkkokaupan kasvun suurin este on verkkokauppiaiden tahtotila. Kaikki muu on jo valmiina. Esimerkiksi MyCashflow’ssa on yli kymmenen valmista kieliversiota, kansainväliseen kauppaan sopivat maksutavat, mahdollisuus toimitusten hinnoittelun jopa maan tarkkuudella ja niin edelleen (kts. MyCashflow ominaisuudet kansainväliseen verkkokauppaan). Myös kustannustehokkaat markkinointikanavat ovat olemassa ja kielitaitoista työvoimaa kortistot pullollaan. Eikä kansainvälisen paketin lähettäminen ole juuri sen hankalampaa kuin kotimaisenkaan.

Asialle kannattaa uhrata ajatus. Tottakai kansainvälistymisessä on työtä, mutta myös mahdollisuudet ovat valtavat. Verkkokaupan ja prosessien virittäminen pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa voi olla myös ainoa vaihtoehto vastata ulkomaisten kilpailijoiden asettamaan haasteeseen kotimarkkinoilla.

  • Isoin ongelma myydä eurooppaan on tavaroiden postitus. Itella ei pysty tähän haasteeseen vastaamaan järkevästi ja moni toimituksia myyvä yritys eivät pysty toimittamaan tarpeeksi ”hitaasti”(lue edullisesti) paketteja. Samoin seurannan takaaminen loppuun asti on vaikea asia.

    Itellalla on esimerkiksi express kirje ulkomaille, noin 15e lähetys pika kirje johon saa kohtalaisen ison paketin laitettua. esim 40cx20x15cm rc auton, mutta Itella ei pysty yritykseltä mitenkään järkevästi tätä tuotetta laskuttamaan koska se ei toimi esim prinetin kautta vaan pitäisi joka kerta maksaa käteisellä postin luukulla!

    Kilpailu on kovaa kun markkinat isonevat, Suomalaiset yritykset ottavat heti 3-5% takkiin alv:stä, voin kuvitella kuinka nihkeeta olisi yrittää alalla missä keskikatteet pyörivät 20-30% välillä.

    Nämä kaksi asiaa tekevät sen että Suomalaisella yrityksellä on todella vaikeaa kasvaa isoksi tekijäksi ajan myötä, jotta pääsisi nauttimaan isojen volyymien suomasta edusta. Itse ainakin aion yrittää katsotana miten käy.

  • Jussi

    Kyllä monella verkkokaupalla on valtava kasvun paikka ihan täällä Suomessakin pelkästään.

    Ihan turha on lähteä ulkomaille kilpailemaan hinnoilla, vaan järkevää on keksiä miten pärjätä täällä.

    Jotenkin tuntuu että aina kun puhutaan verkkokaupoista, niin homma lähtee hanskasta. Puhutaan kansainvälistymisestä ja vaikka mistä, kun todellisuudessa pitäisi puhua vaikka näistä:
    Miten tehdä hyvät ja myyvät tuote-esittelyt,
    Miten hoitaa asiakaslistoja/Mitä tehdä asiakaslistoilla
    Miten hankkia uutiskirjeen tilaajia
    Miten kommunikoida asiakkaille oikein
    Miten saa aikaan lisämyyntiä,
    Miten seurata mitä sivustolla tapahtuu,
    Miten mainostaa
    Miten hoitaa näkyvyys verkossa
    Miten käytetään AdWordsia OIKEIN.
    Miten erottua kilpailijoista
    Miten kirjoittaa myyvästi
    Mitä asiakkaat haluvat

    Siinä muutama asia jotka nyt 30sekunnin miettimisellä tuli mieleen. Asioita on varmasti kymmeniä lisää.

    Usein ajatellaan että ulkomaille laajentaminen lisää mukavasti liikevaihtoa. Niinhän se lisääkin.Mutta kun pitäisi lisätä voittoa myös…