Joulukalenteri: 24. Suunnittele menestys

Joulukalenterin viimeisessä luukussa on aika kääntää katse vuoteen 2011. Joulukuun aikana tässä blogissa on esitetty kymmenittäin ideoita, joilla verkkokauppaa saa kehitettyä paremmaksi. Tuskin kukaan blogin lukijoista on pystynyt hyödyntämään kaikkia vinkkejä kesken kiireisen joulusesongin. Se ei ollut tietenkään tarkoituskaan, vaan idea oli antaa eväitä, joilla verkkokaupan kasvukäyrät saa ruuvattua tappiin ensi vuoden aikana. Mikäli pystyt…

Joulukalenterin viimeisessä luukussa on aika kääntää katse vuoteen 2011. Joulukuun aikana tässä blogissa on esitetty kymmenittäin ideoita, joilla verkkokauppaa saa kehitettyä paremmaksi. Tuskin kukaan blogin lukijoista on pystynyt hyödyntämään kaikkia vinkkejä kesken kiireisen joulusesongin. Se ei ollut tietenkään tarkoituskaan, vaan idea oli antaa eväitä, joilla verkkokaupan kasvukäyrät saa ruuvattua tappiin ensi vuoden aikana. Mikäli pystyt vuonna 2011 hyödyntämään jokaisen vinkin tavalla tai toisella, niin lupaan, että kiirettä tulee pitämään ja uhraukset tuottavat tuloksia pitkälle tulevaisuuteen.

Menestys harvoin tulee sattumalta. Siksipä neuvonkin viimeisenä vinkkinä suunnittelemaan seuraavan vuoden menestyksen. Voit kutsua sitä liiketoiminta- tai markkinointisuunnitelmaksi ja tehdä sen muodollisena, tai pelkäksi hahmotelmaksi ensi vuoden toimenpiteistä, jotka on raapustettu ruutupaperille. Olennaista on, että käyt liiketoimintasi ja sen kehitystarpeet läpi. Merkkaa ylös tärkeimmät tapahtumat, ettei äitienpäivän ja muiden sesonkien markkinoinnin suunnittelu jää viime tinkaan tai mikä pahinta, kokonaan tekemättä.

Päätä kenelle verkkokauppasi on tarkoitettu ja mitkä ovat ne pointit, joilla myyt tuotteesi ja brändisi. Selkeytä ja kirkasta konseptiasi. Mieti miten voisit viestiä sen tehokkaammin asiakkaillesi. Pyri pääsemään asiakkaidesi ajatusmaailmaan ja tunnistamaan heidän tarpeensa ja toiveensa. Tässä voi auttaa mielikuvaharjoitus, jossa rakennat karikatyyrin verkkokauppasi ihanneasiakkaasta sekä hahmottelet hänen ostokokemuksensa nettikaupassasi.

Käy läpi myös kotimaiset kilpailijasi sekä katso missä kansainväliset markkinajohtajat menevät. Voitko kopioida toimivia konsepteja ulkomailta ja tuoda niitä suomeen asiakkaidesi iloksi. Selvitä itsellesi verkkokauppasi vahvuudet ja heikkoudet. Mieti miten voisit vahvistaa vahvuuksia ja paikata heikkouksia. Mitkä ovat näköpiirissä olevat uhat ja mahdollisuudet? Millä toimenpiteillä voit varautua uhkiin ja hyödyntää mahdollisuudet?

Hahmottele myös ensi vuodelle budjetti ja tee laskelmia tulevasta myynnistä. Verkkokaupan tulos koostuu yksinkertaistetusti kävijämäärän, konversion, keskimääräisen ostoksen ja keskimääräisen katteen tulosta. Esimerkiksi 5 000 kävijää/kk * 1,5% * 75€ * 50% = 2800€/kk. Päätä ainakin näiden suhteen tavoitteesi ja mieti mitkä ovat ne toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pääset. Blogistamme löytyy runsaasti vinkkejä.

Yrittäjänä et voi myöskään pysähtyä paikalleen, koska muuten kotimaiset ja ulkomaiset kilpailijat menevät ohi vasemmalta ja oikealta. Päätä mitä taitoja opiskelet itse ja mitkä osa-alueet ulkoistat suosiolla yhteistyökumppaneillesi. Käy läpi myös nykyiset yhteistyösuhteesi ja arvioi kriittisesti oletko saanut niitä tuloksia mitä lähdit ostamaan ja mitä sinulle luvattiin.

Käy näin läpi koko liiketoimintasi eri kanteilta tarkasteltuna ja selkeytä itsellesi nykytilanne sekä seuraavan vuoden askelmerkit. Tämän voit tehdä kirjallisesti, mind mappina tai millä tahansa sinulle sopivalla tavalla. Olennaista on käydä asiat läpi – tyyli on vapaa.

Suunnittelun avuksi olemme koonneet listan hyödyllisistä kirjoista verkkokauppiaalle. Listalla on verkkokauppaan, Internet-projektien tekemiseen ja ostamiseen, markkinointiin ja strategiaan liittyviä kirjoja. Niistä saat varmasti uusia ajatuksia. Erityisesti listan strategiaa koskevat kirjat ovat lähellä sydäntäni ja voinkin suositella niitä koko sydämelläni kaikille, jotka haluavat kehittää yrityksen erinomaiseksi.

Lopuksi haluamme toivottaa kaikille MyCashflow blogin lukijoille rauhallista joulua ja menestystä vuodelle 2011!

  • Aleksi

    Kiitos kalenterista! Paljon antoisaa luettavaa.