MyCashflow verkkokauppa Facebookiin

Meiltä on useamman kerran kyselty Facebookiin omalle sivulle lisättävän kaupan perään ja tähän päivään asti ainoa tapa MyCashflow’n lisäämiseksi omalle sivulle olisi ollut palkata suunnittelija suunnittelemaan omalle kaupalle teema, joka toimii Facebook-sivun välilehdellä. Olemme kuitenkin helpottaneet tätä prosessia suunnittelemalla valmiiksi Facebook-ystävällisen teeman, joka on mahdollista lisätä omalle sivulle tekemällä Facebookiin oma sovellus, jonka voi lisätä…

Meiltä on useamman kerran kyselty Facebookiin omalle sivulle lisättävän kaupan perään ja tähän päivään asti ainoa tapa MyCashflow’n lisäämiseksi omalle sivulle olisi ollut palkata suunnittelija suunnittelemaan omalle kaupalle teema, joka toimii Facebook-sivun välilehdellä. Olemme kuitenkin helpottaneet tätä prosessia suunnittelemalla valmiiksi Facebook-ystävällisen teeman, joka on mahdollista lisätä omalle sivulle tekemällä Facebookiin oma sovellus, jonka voi lisätä sivulleen.

Prosessi ei ole aivan mutkaton, mutta lopputulos on vaivan arvoinen ja lopputulosta pääset katsomaan MyCashflow’n Facebook-sivulta. Mikäli ohjeet tuntuvat vaikeilta ymmärtää, niin kannattaa kääntyä asiakaspalvelumme puoleen tai ottaa yhteys omaan ulkoasun suunnittelijaan.

Teeman lataaminen ja asentaminen kauppaan

Koko prosessi lähtee siitä, että kauppaan on lisättävä teema Facebookia varten. Olemme luoneet tällaisen teeman valmiiksi ja se on ladattavissa sivuiltamme (fb-teema-v1.1.3).

Päivitys 8.9.2011: Ladattavaa teemaa on päivitetty kassojen, Facebookin APIn osalta, sekä teeman toimintavarmuutta eri tilanteissa paranneltu.

Kaupan version luominen

Facebookissa toimiva kauppa tarvitsee oman osoitteensa ja oman teemansa, eli sille täytyy tehdä oma versio. Version voit luoda Ulkoasu -> Versiot sivulta ja prosessin tarkemmat ohjeet löydät täältä. Tälle versiolle teemaksi asetetaan edellä ladattu teema ja osoite voi olla esimerkiksi fb.verkkokauppasi.mycashflow.fi tai voit tilata tälle versiolle oman verkkotunnuksen tai verkkotunnuksen siirron.

Facebook-sovelluksen luominen

Tämän jälkeen luodaan kaupalle sovellus Facebookiin. Tämä onnistuu helposti Facebookin kehittäjäsivustolta. Sovelluksen tekemisen edellytyksenä on, että käyttäjätunnuksesi on varmistettu, mutta tämä onnistuu näppärästi yhdellä tekstiviestillä.

Sovelluksen tärkeimmät asetukset

Alla on listattuna sovelluksen toiminnan kannalta tärkeimmät sovelluksen asetukset. Lisäksi tietysti sovelluksella on muita asetuksia, kuten nimi, kuvaus ja logot, joita emme tässä käy erikseen läpi.

Yksityisyystiedot ja käyttöehdot
Sovelluksella olisi hyvä olla yksityisyystiedot, sekä käyttöehdot. Nämä eivät siis ole vastaavat kuin kaupan toimitusehdot, mutta yksityisyystietoina on periaatteessa mahdollista käyttää kaupan rekisteriselostetta.

Sivuston url ja verkkotunnus
Tähän tulevat kauppasi osoite ja verkkotunnus, eivät siis Facebook-version osoitteet. Meidän demokaupassamme esimerkiksi asetukset olisivat http://demo.mycashflow.fi/ ja demo.mycashflow.fi

Facebook-integrointi
Tämä on tärkein osuus kaupan integroinnissa. Alla listattuna mitä asetuksia mihinkin kenttiin tulee, muut voit jättää tyhjäksi:

  • Canvas -> IFrame-koko: Auto-Resize, teema pitää sisällään valmiiksi skriptit, jotka muuttavat Facebook-sivun koon kaupan sivua vastaavaksi
  • Page Tabs -> Välilehtinimi: Tähän tulee esimerkiksi teksti ”Verkkokauppa”. Näkyy sivuillasi välilehden nimenä.
  • Page Tabs -> Välilehden URL: Aiemmin luomasi uuden version osoite
  • Page Tabs -> Secure Tab URL: Pakollinen 1.10.2011 alkaen. Mikäli käytät .mycashflow.fi päätteistä osoitetta, voit käyttää tässä https://verkkokauppasi.mycashflow.fi osoitetta, jolloin liikenne kaupasta on salattua. Jos käytössäsi on oma verkko-osoite, SSL-sertifikaatti pitää tilata erikseen esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta.

Tarvittavat muokkaukset teemaan

Teema ei ole suoraan käyttövalmis, vaan siihen täytyy tehdä vielä pieniä muutoksia, jotta esimerkiksi kommentit ja tykkäykset menevät oikeaan paikkaan ja jotta kaupan ylläpitäjä pystyy hallitsemaan kaupan kommentteja ja seuraamaan tilastoja. Alla listattuna tiedostot, joihin muutoksia pitää tehdä ja mitkä ovat tarvittavat muutokset. Kaikki paikat joihin muutoksia täytyy tehdä on teemassa merkitty selkeästi isoilla kirjaimilla.

  • helpers/footer.html -> Lisää edellä luomasi sovelluksen tunniste (ID), jonka löydät kehittäjäsivustolta sovelluksesi hallintasivulta.
  • helpers/opengraph.html
    • fb:admins -> Tänne tulee pilkulla erotettuna niiden käyttäjien ID:t jotka ovat oikeutettuja hallitsemaan sivuja. Käyttäjä-ID:n näet esimerkiksi käyttäjän nimessä olevasta linkistä.
    • fb:app_id -> Edellä luomasi sovelluksen tunniste (ID).
    • og:url -> Kaupan osoite.
  • helpers/og-product.html-> og:image -> Kaupan osoite.
  • product.html -> Kaksi kohtaa, joihin tulee kaupan osoite.

Kaupan lisääminen Facebook-sivulle

Tässä vaiheessa, kun kaikki alkaa olla valmista, kannattaa vierailla kaupan versiolle antamassasi osoitteessa ja testata, että kaikki teemassa toimii oikein ja käydä tilausprosessi kertaalleen läpi. Mikäli kaikki näyttää hyvältä, olet valmis julkaisemaan kauppasi Facebook-sivullasi.

Kaupan saat lisättyä sivuillesi menemällä sovelluksesi profiilisivulle, jonka linkin löydät tekemäsi sovelluksen kehittäjäsivulta. Tältä sivulta löydät vasemmasta palstasta linkin ”Lisää sivulleni”, joka kysyy mille sivulle haluat sovelluksen lisätä ja olet valmis.

Mikäli haluat seurata sovelluksesi Facebook-tykkäämisiä ja kommentointeja, voit ottaa käyttöön Facebook Insights seurantaohjelman valitsemalla seurattavaksi lähteeksi luomasi sovelluksen.

Jos artikkeli herätti enemmän kysymyksiä kuin tarjosi vastauksia, jätä rohkeasti kommenttia tähän artikkeliin tai lähesty asialla reipasta asiakaspalveluamme.

  • Oli jonkin verran muuttunut tuo verkkokaupan sovelluksen lisääminen omalle Facebook-sivulle. Tässä Facebookin ohjeet: https://developers.facebook.com/docs/reference/dialogs/add_to_page/

  • Janne: Kiitos kommentistä. Facebook on tosiaan haastava ympäristö, kun se elää niin nopeaan tahtiin. Maaliskuun 2012 lopussa kaikki sivut siirtyvät uudelle aikajanalle ja katsotaan miten tämä vaikuttaa applikaation toimintaan.

  • Mikko Markkanen

    Kuinkas poistetaan tuo fb-teemalle tehty versio verkkokaupan etusivulta tai vaihtoehtoisesti laitetaan linkki ohjaamaan facebook-sivulle? Nyt se avaa fb-teemalle tehdyn version suoraan selaimeen joka näyttää varsin typerälle.

  • Jari

    Facebook-teeman latauslinkki ei toimi: http://mycashflow.fi/fb-teema-v1.1.3.zip
    Onko tuo teema saatavissa jostain Githubista, kuten kaupan oletusteemakin?