Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi, Osa 2/4

Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi, Osa 1/4 Sähköpostikampanjan suunnittelu Verkkokaupan sähköpostimarkkinointia käsittelevän sarjan ensimmäisessä osassa käytiin yleisellä tasolla läpi sähköpostimarkkinointia. Tässä osassa keskitytään kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen. Hyvällä sähköpostikampanjalla on selkeä kohderyhmä ja tavoite. Ennen viestin kirjoittamista pitäisi olla selkeä näkemys siitä, että kenelle viestiä ollaan lähettämässä ja mitä viestillä halutaan saada aikaan. Sähköpostiviestin kirjoittamiseen pätee samat säännöt…

Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi, Osa 1/4

Sähköpostikampanjan suunnittelu

Verkkokaupan sähköpostimarkkinointia käsittelevän sarjan ensimmäisessä osassa käytiin yleisellä tasolla läpi sähköpostimarkkinointia. Tässä osassa keskitytään kampanjan suunnitteluun ja toteutukseen.

Hyvällä sähköpostikampanjalla on selkeä kohderyhmä ja tavoite. Ennen viestin kirjoittamista pitäisi olla selkeä näkemys siitä, että kenelle viestiä ollaan lähettämässä ja mitä viestillä halutaan saada aikaan.

Sähköpostiviestin kirjoittamiseen pätee samat säännöt kuin muunkin markkinointimatskun kirjoitukseen: sinulla on jotain mitä haluat myydä, vetoa tunteisiin ja järkeen, perustelet edut, saat asiakkaan haluamaan sitä niin paljon, että on valmis luopumaan rahoista ja investoimaan myymääsi tuotteeseen.

Sähköpostin kirjoittaminen

Panosta erityisesti sähköpostiviestin otsikkoon siten, että se herättää asiakkaan mielenkiinnon ja saa asiakkaan avaamaan sähköpostin. Mikäli asiakas ei kiinnostu otsikosta eikä koskaan avaa sähköpostia, viestin sisällöllä ei ole juurikaan merkitystä.  Käsittelemme sähköpostin raportointia myöhemmin tarkemmin, mutta tässä yhteydessä todettakoon, että sähköpostin avausprosentin tulisi olla vähintään 30-50% tai enemmän. Tähän vaikuttaa pääasiassa otsikko sekä postituslistan yhteystietojen laatu.

”Mielestäni huonoin mahdollinen otsikko sähköpostillesi on ’Uutiskirje XX/2011’. Se ei yksinkertaisesti sisällä mitään houkutinta asiakkaalle, ei kerro sisällöstä eikä lupaa mitään. Otsikko luottaa vain siihen, että vastaanottaja olisi kiinnostunut kuulumisistasi. Todellisuudessa niin ei ole vaan vastaanottajaa kiinnostaa vain hänen oma napansa. Anna siis otsikossa asiakkaalle lisäksi jokin maistiainen tulevasta ja huomaat, että kampanjasi toimii paremmin. Kokeile ensi kerralla vaikka otsikkoa ‘Uutiskirje XX/2011: Erä uusia ihanuuksia saapui varastoomme. Tilaa nopeasti!’ ja huomaat mitä tarkoitan.’”

Sähköpostiviestin kirjoittaminen on pääasiassa hyvin samantyyppistä kuin minkä tahansa ruudulta luettavan viestin kirjoittaminen. Pyri kirjoittamaan lyhyesti ja ytimekkäästi, koska ruudulta lukeminen on hidasta. Muista, että sähköposti on hyvin kiireinen media ja suurin osa viestisi vastaanottajista kärsii muutenkin roskapostitulvasta. Heillä ei ole aikaa eikä mielenkiintoa lukea jokaista viestiä sanasta sanaan – varsinkaan jos ne eivät liity läheisesti rakkaaseen harrastukseen tai työhön, jonka tekemiseksi heidän täytyy syventyä viestiisi.

On erittäin tärkeää, että kirjoitat viestisi niin, että se on helposti silmäiltävissä. Käytä eri tasoisia otsikoita, lihavointia, linkkejä ja muita tehosteita, jotka korostuvat leipätekstistä ja tekevät viestistä helposti silmäiltävän. Silmänliikkeisiin perustuvat tutkimukset osoittavat kiistämättömästi, että erittäin harvoin viestisi luetaan sanasta sanaan. Sen sijaan lukija pikaisesti silmäilee teksin läpi kiinnittäen huomion tekstissä oleviin otsikoihin ja muihin muusta tekstistä nouseviin osiin. Mikäli otsikko on mielenkiintoinen, niin sen yhteydessä oleva teksti voidaan lukea tarkemmin, jonka jälkeen siirrytään takaisin ”pikakelaukseen”.

Sähköpostista kannattaa pyrkiä linkittämään mahdollisimman paljon ja luonnollisesti linkit olisi hyvä laittaa suoraan asiaa koskevalle alasivulle, kuten tuotesivulle tai -listaukseen, mieluummin kuin verkkokaupan etusivulle. Linkeillä, kuten muillakin hyvin toimivilla käytännöillä, saavutat useita hyötyjä: ensinnäkin asiakkaasi siirtyy todennäköisemmin sähköpostista verkkokauppaasi, kun hän voi tehdä sen klikkaamalla linkkiä eikä tarvitse erikseen avata Internet-selainta, kirjoittaa osoitetta ja etsiä viestissä mainittua tuotetta; toisekseen yleisimmät kehittyneet sähköpostityökalut tarjoavat raportoinnin siitä mitä linkkejä on klikattu. Näin saat hyvän kuvan siitä, mitkä asiat kampanjassa kiinnostivat asiakkaita ja mitkä eivät. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä enemmän viestissä on linkkejä, sitä enemmän saat kävijöitä verkkokauppaasi.

”Aika ajoin olen laittanut sähköpostiviestiin linkin kaikkiin verkkokaupan tuoteryhmiin, jotta asiakas näkee suoraan mikä on verkkokauppamme tarjonta ja voin itse seurata raporteista, että mitä linkkejä vastaanottajat klikkaa eniten eli toisin sanoen mistä tuoteryhmistä asiakkaat ovat eniten kiinnostuneita.”

Viestin silmäiltävyyteen palataksemme linkit ovat oiva keino korostaa lauseita muusta tekstistä, koska ne ovat yleensä eri värisiä ja alleviivattuja. Kun lukija silmäilee viestisi läpi, niin hänen silmä väistämättä pysähtyy muutamaksi mikrosekunniksi myös näihin poikkeaviin tekstin osiin ja aivot rekisteröivät tekstin tehdäkseen nopean päätöksen: klikkaanko vai en. Hyödynnä tämä siten, että tee linkkiteksteistä kuvaavia ja myyviä. Pahinta mitä voit tehdä on lisätä jokaisen kappaleen loppuun linkki, jonka tekstinä on Lisätietoa tai jotain muuta yhtä latteaa ja mitäänsanomatonta. Jos tekstikappaleesi kertoo esimerkiksi uusista tuotteista verkkokaupassasi, niin lisää kappaleen loppuun linkki Tutustu kevään uuteen laukkumallistoon. Näin asiakkaasi ymmärtää, että teillä on tarjolla uusi laukkumallisto vaikkei olisi lukenut tekstiä vaan pelkästään silmäillyt sen läpi.

Call-to-Action!

Sähköpostiviestissäsi pitää olla selkeä kehoitus toimintaan. Tilaa heti! Suurinta osaa suomalaisten yritysten sähköpostimarkkinoinnissa vaivaa selkeän ostokehoituksen puuttuminen. A/B-testauksella, jota käsitellään myöhemmin tässä juttusarjassa, saat todisteet siitä, että pelkän Osta nyt -napin lisääminen sähköpostiin parantaa myyntiä. Todennäköisesti kymmeniä prosentteja.

Sähköpostin ulkoasun suunnittelu

  • Erilaiset lukulaitteet ja sähköpostipalvelut näyttää viestit eri tavalla, esimerkiksi MailChimp tarjoaa työkalua, jolla saat kuvakaappaukset miltä viestisi eri ohjelmistoilla näyttää
  • Skaalautuvan hyvän pohjan suunnittelu voi maksaa, mutta kampanjoiden lähetys on jatkossa edullisempaa ja brändin mukaista
  • Ulkoasun kehittämistä ei tule unohtaa, A/B-testaus ulkoasunkin suhteen kasvattaa kampanjoidesi tulosta jatkossa
  • Sähköpostimaailmassa eivät päde täysin samat rakenne- ja muotoilukeinot kuin web-suunnittelussa yleensä

Seuraavassa osassa käsitellään sähköpostimarkkinoinnin avainlukuja ja mittareita