Asiakasryhmät vakio-ominaisuudeksi

MyCashflow tulee uudistumaan vuoden 2012 aikana erittäin paljon. Tämä blogipostaus aloittaa juttusarjan, jossa valoitamme tulevaa ”verhojen taakse”. Laajennuksesta ominaisuudeksi Asiakasryhmät olivat aikaisemmin MyCashflowssa B2B-laajennuksen ominaisuus, joka mahdollisti tuotteiden hinnoittelun asiakasryhmäkohtaisesti. Uudistuksen myötä asiakasryhmät on tuotu MyCashflown vakio-ominaisuudeksi ja toiminnallisuutta on laajennettu. (Tarkalleen ottaen koko vanha B2B-laajennus on poistettu ja kaikki sen toiminnallisuudet on siirretty vakio-ominaisuuksiksi)….

MyCashflow tulee uudistumaan vuoden 2012 aikana erittäin paljon. Tämä blogipostaus aloittaa juttusarjan, jossa valoitamme tulevaa ”verhojen taakse”.

Laajennuksesta ominaisuudeksi

Asiakasryhmät olivat aikaisemmin MyCashflowssa B2B-laajennuksen ominaisuus, joka mahdollisti tuotteiden hinnoittelun asiakasryhmäkohtaisesti. Uudistuksen myötä asiakasryhmät on tuotu MyCashflown vakio-ominaisuudeksi ja toiminnallisuutta on laajennettu. (Tarkalleen ottaen koko vanha B2B-laajennus on poistettu ja kaikki sen toiminnallisuudet on siirretty vakio-ominaisuuksiksi).

Hinnoittelu osaksi kampanjatyökalua

Asiakasryhmäkohtainen hinnoittelu on edelleen mahdollista, mutta se tapahtuu eri tavoin kuin ennen. Vanhassa versiossa hinnoittelu tapahtui tuotteen muokkauslomakkeen kautta, josta pystyi luomaan sääntöjä, kuten ”Kun asiakasryhmä on [kanta-asiakkaat] niin hinta on [5,90]€/kpl”. Tämä oli yleensä aika toimiva malli, mutta piti sisällään muutamia ongelmia, jotka tekivät käytöstä hankalaa. Esimerkiksi, kun haluttiin antaa usealle asiakasryhmälle samat hinnat tai haluttiin antaa koko tuoteryhmän tuotteille sama hintasääntö, niin klikkailemista riitti eikä annettuun hinnastoon saanut kovin hyvää näkyvyyttä. Monelle asiakkaallemme se, ettei variaatioita päässyt hinnoittelemaan erikseen asiakasryhmäkohtaisesti oli liian iso puute. Jokainen näistä ongelmista on ratkaistu uudessa versiossa ja hinnoittelu toimii Kampanjat-ominaisuuden kautta. Käytännössä asiakasryhmät tulevat kampanjan ehdoksi ja halutut tuotteet/tuoteryhmät raahataan kampanjaan tuotteiksi, jonka jälkeen ne voidaan hinnoitella kerralla.

Toinen merkittävä päivitys asiakasryhmiin on mahdollisuus rajata maksu- ja toimitustapoja asiakasryhmän mukaan. Tämä mahdollistaa sen, että voi esimerkiksi luoda ”Lasku” maksutavan, joka näkyy vain jälleenmyyjille tai tarjota kanta-asiakkaille edullisemmat toimitushinnat. Asiakasryhmien kautta ei voi hallita kaiken sisällön näkyvyyttä. Jos haluat luoda jollekin asiakasryhmälle erilaisen verkkokaupan, jossa on oma valikoima tuotteita, erilaiset tuoteryhmät ja eri sivut, niin senkin voi toteuttaa luomalla asiakasryhmälle oman version kaupasta.

Helppoa asiakasryhmien hallintaa

Asiakasryhmien hallinta on helppoa. Asiakkaat välilehden alta löydät kaikki verkkokaupan asiakasryhmät ja voit lisätä uusia. Asiakkaan tietoja muokkaamalla voit valita ne asiakasryhmät, joihin asiakas kuuluu. Näiden käsin määriteltyjen yhteyksien lisäksi verkkokauppa luo automaattisesti asiakasryhmät: Rekisteröityneet, Uutiskirjeen tilaajat ja Tekstiviestien tilaajat. Näissä automaattisissa asiakasryhmissä on se hieno puoli, että voit luoda kampanjoita, joilla houkuttelet uusia asiakkaita rekisteröitymään tai tilaamaan uutiskirjeen, jonka seurauksena heille annetaan jokin etu. Etu voi olla vaikka ilmainen tai erikoishintainen tuote, ilmainen toimitus tai muu vastaava.

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä, päivityksenä tilauksen tietoihin tulee näkymään asiakastietojen yhteyteen asiakasryhmät, joihin asiakas kuuluu. Näin huomaat helposti tilausta käsitellessä, jos asiakas kuuluu esimerkiksi kanta-asiakkaisiin tai häirikkö-asiakkaisiin, jotka ovat yleensä peruneet tai jättäneet noutamatta kaikki tilauksensa.

Päivityksen yhteydessä asiakastiedoissa ollut Musta lista -valinta on poistettu käytöstä. Mikäli verkkokauppassasi oli tällaisia asiakkaita, niin ne löytyvät nyt samannimisestä asiakasryhmästä.


Päivityksen aikataulusta

Päivitys toteutetaan vaiheittain vuoden 2012 aikana ja tavoitteena on päivittää kaikki verkkokaupat uuteen versioon vuoden loppuun mennessä. Huhti- ja toukokuun aikana uusi versio päivitettiin valikoiduille beta-asiakkaille ja siitä eteenpäin verkkokauppoja otetaan mukaan kiihtyvällä tahdilla. Meille on aina tärkeämpää julkaista hyvälaatuinen ja vakaa palvelu mieluummin kuin julkaista jotain nopeasti, joten arvio aikataulusta on todellakin tämän hetkinen arvio eikä kiveen kirjoitettu.

Haluatko mukaan mahdollisimman pian?

Otamme kevään aikana kiihtyvällä tahdilla mukaan verkkokauppoja mukaan uuden version jakeluun. Jos haluat mukaan, niin ota meihin yhteyttä ja sovitaan aikataulusta.