Kuinka voin lisätä tilaukseen laskutuslisän käsittelyn ja toimituksen jälkeen?

Voit helposti määritellä laskutuslisän maksutapakohtaisesti, antamalla haluamasi kustannukset kohdassa Maksukulut asiakkaalle. 

Joskus voi kuitenkin käydä niin, että asiakas tekee tilauksen maksutavalla, jossa automaattista laskutuslisää ei ole määritelty, ja joudut laskuttamaan häntä jälkikäteen syystä tai toisesta.

Voit luoda tätä tarkoitusta varten laskutuslisänä käytettävän tuotteen:

  1. Lisää verkkokauppaasi uusi tuote, ja anna sen nimeksi Laskutuslisä. Voit luoda myös useamman maksulisätuotteen, jos laskutuslisän määrä vaihtelee.

    Jätä kaikki kauppaversiot valitsematta kohdassa Näytä versiossa. Tällöin tuote ei vahingossakaan näy asiakkaille verkkokaupassa.

  2. Anna tuotteen hinnaksi laskutuslisän summa.

Kun haluat lisätä laskutuslisän tilaukseen, toimi seuraavasti:

  1. Avaa haluamasi tilaus painamalla tilauksen nimeä hallintatyökalun Tilaukset-sivulla.
  2. Jos tilaus on jo käsitelty ja toimitettu, avaa tilaus tilapäisesti takaisin käsiteltäväksi. Tällöin voit lisätä tilaukseen uusia tuotteita.
  3. Lisää tilaukseen tuote painamalla tilausnäkymässä Lisää tuotteita tilaukseen -painiketta.
  4. Etsi avautuvasta hakukentästä luomasi Laskutuslisä-tuote, ja lisää se tilaukseen. Päivitä tämän jälkeen sivu, jolloin tilauksen loppusumma päivittyy.

    → Kun tilauksen summa päivittyy, tilauksen maksutapahtumat näkyvät jälleen vajaina, koska laskutuslisä on lisätty loppusummaan.
  5. Kun asiakas on maksanut laskutuslisän, luo uusi maksutapahtuma tilauksessa näkyvän virheilmoituksen kautta.
  6. Kuittaa maksutapahtuma saaduksi tilausnäkymän oikealla palstalla, ja merkitse koko tilaus takaisin toimitetuksi.

Näin asiakkaalle saadaan lähetettyä jälkikäteen laskutuslisä, jos joudut tilauksen käsittelyn jälkeen laskuttamaan asiakasta maksutavalla, johon kuuluu kustannuksia.

Ongelmaan liittyviä ohjeartikkeleja: