Kuinka voin lisätä tilaukseen ostohyvityksen tai laskutuslisän käsittelyn ja toimituksen jälkeen?

Jos tilauksella käytettävään maksutapaan kuuluu aina laskutuslisä, voi asettaa sen maksutavan asetuksissa kohdassa Maksukulut asiakkaalle.

Jos taas haluat lisätä vain yhteen tilaukseen hyvityksen tai laskutuslisän jälkikäteen, tämä tapahtuu seuraavasti:

  • Verkkokauppaan luodaan piilotettu tuote esim. nimellä Laskutuslisä/Hyvitys ja hinnalla 0 €.
  • Tuote lisätään halutulle tilaukselle ja sille asetetaan hinnaksi laskutettava summa.
  • Tilauksen summa korjataan oikeaksi.

Tilauksen summaa ei siis voi muuttaa suoraan, mutta voit lisätä tilaukseen tuotteita ottamalla tilauksen takaisin käsittelyyn. Näin lisäät hyvityksen tai laskutuslisän tilaukselle:

  1. Lisää kauppaan aluksi laskutuslisä/hyvitystuote. Anna tuotteen hinnaksi 0 €.
  2. Vaihda tilauksen tilaksi Käsittelyssä:
  3. Lisää tämän jälkeen tilaukselle laskutuslisä/hyvitystuote.
  4. Jos kyseessä on laskutuslisä, aseta tuotteen hinnaksi laskutettava summa.
  5. Jos taas kyseessä on ostohyvitys, anna tuotteelle negatiivinen hinta.

Kun olet antanut tuotteelle hinnan, tilaussivun yläreunassa näytetään ilmoitus, jonka kautta voit luoda uuden maksutapahtuman korjaamaan tilauksen summan. Luo uusi maksutapahtuma ja anna sen summaksi sama määrä, minkä annoit laskutuslisä/hyvitystuotteelle.

Tämän jälkeen voit tarpeen mukaan laskuttaa summan asiakkaalta tai hyvittää sen hänelle. Kuittaa lopuksi maksutapahtuma tilaussivulla suoritetuksi ja vaihda tilauksen tilaksi jälleen Toimitettu.

Ongelmaan liittyviä ohjeartikkeleja