Miksi Checkout-palvelulla maksetun tilauksen maksun tilana näytetään "Hyväksymätön"?

Joskus Checkout-maksupalvelua käytettäessä asiakkaan tilauksen maksu voi jäädä tietynlaiseen välitilaan, jossa tieto maksusta on välittynyt MyCashflow'n hallintaan vahvistamattomana. 

Näin voi tapahtua ainakin kahdessa tilanteessa:

  • Asiakas on avannut maksupalvelun, mutta ei ole suorittanut maksua. Hänen verkkoyhteytensä on voinut katketa, tai hän on päättänyt perua tilauksen.
  • Asiakas on maksanut tilauksen maksupalvelussa, mutta ei ole palannut takaisin verkkokauppaan maksupalvelusta. Tällöin maksu jää vahvistamatta MyCashflow'n hallinnassa.

Checkout-palvelua käytettäessä kannattaa seurata säännöllisesti myyntiraportteja Checkoutin extranetissä. Tällöin löydät nopeammin mahdolliset ongelmat tiedonsiirrossa Checkoutin ja MyCashflow'n välillä.

Jos maksua ei jostain syystä saada vahvistettua, tilauksesta luodaan maksutapahtuma ja ostoskori, mutta kokonainen tilaus ei näy MyCashflow'n hallinnassa. Maksutapahtuman tilana näytetään usein Hyväksymätön, ja ostoskorin valmistumisaste voi olla 75 %.

Tässä tapauksessa voit yhdistää maksutapahtuman ja ostoskorin toisiinsa, ja luoda niistä itse uuden tilauksen:

  1. Etsi ongelmatilauksen maksutapahtuma hallintatyökalun sivulta Tilaukset » Maksutapahtumat.
  2. Paina maksutapahtumarivin Työkalut-valikossa Tarkista maksun tila -linkkiä.
    • → Mikäli tilaus on maksettu, ja maksun tilaksi saadaan päivitettyä Maksettu, näet vahvistusilmoituksen tapahtumasta.
    • Mikäli suoritetun ja Checkoutissa näkyvän maksun tilaa ei jostain syystä saada päivitettyä manuaalisestikaan, ota yhteyttä MyCashflow'n asiakaspalveluun.
  3. Maksutapahtuman vahvistusilmoituksen kautta voit kohdistaa vahvistetun maksutapahtuman tilauksen ostoskoriin.
  4. Kun olet yhdistänyt maksutapahtuman ostoskoriin, luo lopuksi ostoskorista tilaus, jotta saat tilausrekisterisi vastaamaan todellisuutta.
    • Huomio

      Mikäli et luo ostoskorista lopuksi tilausta, saatat myöhemmin kohdata ongelmia kirjanpidon kanssa, koska tilaus puuttuu myös kaikista MyCashflow'n raporteista.

  5. Jos maksua ei vahvistettu siksi, että asiakas ei ole suorittanut sitä, peru luomasi tilaus.

    • Tällöin tilaus ei jää tarpeetta roikkumaan käsittelemättömänä tilauslistalle, ja tilausraporttiesi sisältö pysyy todenmukaisena.