Uuden verkkokauppalain vaatimat muutokset

Uusi verkkokauppalaki astuu voimaan 13.6. Laki saattaa edellyttää muutoksia verkkokauppojen toimitusehtoihin, asiakkaille lähetettäviin asiakirjoihin ja muihin sisältöihin. 

Lue Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjaus lain asettamista vaatimuksista verkkokaupankäynnille, sekä MyCashflow'n blogiteksti aiheesta. Tarkista artikkelit luettuasi, että omat toimitusehtosi ja muut sisältösi vastaavat uuden lain vaatimuksia.

Lain suurimmat muutokset koskevat kuluttajansuojaa ja elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuutta. Ohjelmistoon on lisätty PDF-muotoinen palautuslomake, jonka voi tulostaa asiakkaan tilauksen mukaan tilauksenkäsittelyvaiheessa.

Tärkeää on, että tarkistat omat verkkokauppasi tarjoamat tiedot, ja teet tarvittavat muutokset sekä lain vaatimusten että omien käytäntöjesi mukaan. Huomiotasi vaativia ja tarkistettavia seikkoja ovat yhteystiedot, toimitusehdot, asiakkaille lähetettävät sähköposti-ilmoitukset ja palautuslomake.

Oletusteemaa käyttävissä verkkokaupoissa verkkokaupan kiitossivulle ja sähköposti-ilmoituksiin tulostuvia tekstejä voi muokata verkkokaupan hallinnasta Sanakirja-työkalun avulla. Sanakirjan löydät kaupan hallintatyökalun Sisällöt » Sanakirja -sivulta.

Räätälöityä ulkoasuteemaa käyttävissä verkkokaupoissa muutosten toteuttaminen voi vaatia ulkoasun suunnittelijan apua. Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme.

Tarkistuslista lakimuutoksen aiheuttamista muutoksista

Huolehdi, että verkkokauppasi vierailijoiden nähtävillä on tarpeeksi kattavat ennakkotiedot ostamisesta, maksutavoista, toimituksista ja peruutuskäytännöistä.

  1. Tarkista yhteystietosi verkkokaupan hallintatyökalun Asetukset >> Yleiset asetukset -sivulta.
    • Jos yhteystiedoissasi on tyhjiä kenttiä, täytä ne mahdollisimman kattavasti. Korjaa vanhentuneet tiedot ja tarkista puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden oikeellisuus.
    • Laki vaatii myös verkkokaupankäynnissä myyjän maantieteellisen osoitteen ilmoittamista asiakkaalle.
  2. Tarkenna toimitusehtoja verkkokaupan hallintatyökalun Asetukset >> Yleiset asetukset -sivulla.
    • Voit tulostaa Toimitusehdot-tekstikenttään syöttämäsi tiedot millä tahansa kaupan sivulla käyttämällä {TermsAndConditions}-tagia.
    • Varmista, että toimitusehdoissa katetaan kaikki tilausprosessin vaiheet tilausohjeista palautuksiin ja kerro, miten kuluttaja voi toimia ongelmatilanteissa. Yleisesti hyväksyttynä mallina pidetään seuraavanlaista rakennetta:
      • Tietoa verkkokaupasta eli myyjästä
      • Tilausohjeet
      • Maksutavat, -kulut ja ohjeet maksamiseen – huomaa, että maksutavan käyttämisestä ei kuluttajalta saa veloittaa enempää kuin sen verran, mitä kyseinen maksutapa myyjälle maksaa
      • Toimitustavat, -aika, -kulut ja -ohjeet
      • Tilauksen peruuttamis- ja palautusohjeet ja peruuttamislomake – Kuka maksaa palautuskustannukset, asiakas vai myyjä: jos tietoa ei ole kuluttajan saatavilla tarpeeksi selvästi, ei kuluttaja ole velvollinen kuluja maksamaan
      • Toimintaohjeet palautustilanteissa, joissa tuotetta ei voida palautuksen jälkeen enää myydä uudenveroisena
  3. Tarkista Sanakirjasta Kiitos tilauksesta -sivulla sekä tilaus- ja toimitusvahvistuksissa käytettävät lakitekstit. Löydät tekstit helpoiten kirjoittamalla Sanakirjan hakukenttäänLegal.
  4. Testaa ja tarkista kaikki tekstit
    • Toimitusehdot-sivulla
    • Tilauksen vahvistussivulla
    • Tilauksen jälkeen Kiitos tilauksesta -sivulla
    • Tilausvahvistuksessa
    • Toimitusvahvistuksessa
  5. Testaa myös palautusprosessi ja tarkista, että palautuslomakkeen tiedot vastaavat verkkokauppasi ja yrityksesi käytäntöjä (tarvittaessa muuta Sanakirjasta)
    • Palautuslomake on pakollinen, mutta järjestelmän tuottamaa palautuslomaketta ei ole pakko käyttää, voit siis halutessasi tulostaa tilauksen mukaan oman lomakkeesi.