Toimitustapojen luominen ja muokkaaminen

Tässä artikkelissa esitellään uusien toimitustapojen luominen (ja aiempien muokkaaminen) MyCashflow-verkkokaupassa.

Jos haluat luoda uuden toimitustavan, aloita painamalla Lisää toimitustapa -painiketta verkkokaupan hallintatyökalun sivulla Asetukset » Toimitustavat .

Jos haluat muokata aiemmin luotua toimitustapaa, avaa toimitustavan tiedot painamalla toimitustavan nimeä Asetukset » Toimitustavat -sivun listalla. Paina sitten Muokkaa -painiketta toimitustapanäkymän oikeassa yläkulmassa.

Toimitustavan perustiedot

Kun olet saanut auki toimitustapalomakkeen, voit alkaa määritellä toimitustavan perustietoja.

 

  1. Toimitustavan nimi näytetään asiakkaille kassalla, joten sen on hyvä olla mahdollisimman informatiivinen (esim. Nouto postista, Kotiinkuljetus, SmartPOST-pakettiautomaatti, tms.).
  2. Nimikentän alla näet versiovalitsimen, jossa voit rastittaa kaikki kauppaversiot, joissa haluat toimitustavan olevan käytössä.
    • Näin voit esimerkiksi luoda erilaisia toimitustapoja eri maiden asiakkaille, jos käytössäsi on useita erikielisiä kauppaversioita kansainvälistä kaupankäyntiä varten. 
    • Toimitustapa ei näy kassalla lainkaan, jos et valitse yhtään kauppaversiota.
  3. Jos haluat rajata toimitustavan vain tiettyjen asiakasryhmien käyttöön,  rastita kohta Vaadi kirjautuminen, ja valitse tai etsi haluamasi asiakasryhmät Käytössä vain asiakasryhmille -kentässä.
    • Kun toimitustapa on rajattu vain tiettyjen asiakasryhmien käyttöön, se ei näy verkkokaupan kassalla lainkaan, ennen kuin kyseiseen asiakasryhmään kuuluva asiakas kirjautuu sisään verkkokauppaan tehdessään tilausta.
  4. Rastittamalla kohdan Vaadi puhelinnumero voit asettaa puhelinnumerokentän pakolliseksi kassan asiakastietolomakkeella.
    • Mikäli jokin toimitustapa vaatii puhelinnumeron, mutta asiakas ei ole antanut sitä kassalla, toimitustapa ei ole käytössä asiakkaalle, ennen kuin puhelinnumero syötetään.

    • Joissakin ulkopuolisissa kuljetuspalveluissa –  Posti Prinetti -palvelussa – on mahdollista lähettää asiakkaille vahvistusviestejä tekstiviestillä. Tällöin puhelinnumero kannattaa asettaa pakolliseksi.
  5. Anna halutessasi toimitustavalle kuvatiedostona logo. Logo voidaan näyttää verkkokaupan ulkoasuteemassa kassalla toimitustavan valinnan yhteydessä (kuten MyCashflow'n oletusteemassa).
  6. Toimitustavan tuotenumero vaaditaan muun muassa joissakin ulkoisissa järjestelmissä, joihin olet integroinut verkkokauppasi. Jos sinulla ei ole tiedossa, että tarvitsisit tuotenumeroa jossain ulkoisessa järjestelmässä, voit todennäköisesti jättää tuotenumeron antamatta.
  7. Valitse toimituksen tyypiksi joko Kuljetus tai Nouto.
    • Valitse Nouto vain sellaisille toimitustavoille, joissa asiakas tulee itse hakemaan tilauksensa esimerkiksi varastolta tai liikkeestä.

      Nouto -tyyppiset toimitukset laskutetaan aina verottomina.

    • Valitse Kuljetus kaikille sellaisille toimitustavoille, joissa tuote lähetetään mihin tahansa (esim. postitoimipisteeseen tai pakettiautomaattiin).
  8. Tarvittaessa voit kirjoittaa toimitustavalle esittelyn, jossa voit antaa tarkempia tietoja esim. toimitustavan käytöstä ja hinnoittelusta. MyCashflow'n oletusteemassa esittely näytetään kassalla toimitustavan valinnan yhteydessä.
    • Toimitustavoista annetun tiedon määrä vaikuttaa suoraan asiakkaan ostokokemukseen. Mikäli tietoa ei ole saatavilla riittävästi, asiakas voi helposti jättää ostoksensa tekemättä.

  9. Voit antaa toimitustavalle myös seurantaohjeet, jos toimitustavassa käytetty kuljetuspalvelu tukee tilauksen seurantaa verkossa.
  10. Määritä toimitustavalle halutessasi rahtivapausraja, eli rahasumma, jonka ylittävät tilaukset toimitetaan ilman toimituskuluja.
  11. Valitse palvelu, jonka kautta haluat tulostaa toimitustavalla lähetettyjen tilausten osoitekortit.
    • Muista asentaa toimituspalvelu ensin

      Älä valitse tässä palvelua, jota et ole tilannut tai jonka asetukset eivät ole kunnossa. Muuten et voi tulostaa tätä toimitustapaa käyttäville tilauksille lainkaan osoitekortteja.

      Ulkoiset toimituspalvelut on MyCashflow'ssa toteutettu laajennuksina. Tällä hetkellä seuraavat toimituspalvelut ovat asennettavissa:

      Jotta saat ulkoisia toimituspalveluja käyttöön, sinun on myös solmittava palvelusopimukset kyseisten palveluntarjoajien kanssa. Lue lisää toimituspalvelulaajennuksien ohjeista.

Toimitustavan rajaus

Tässä kohdassa voit määrittää pakettikoot ja maksutavat, joiden kanssa toimitustapa on käytössä.

Toimitustapa näytetään kassalla tilauksen yhteydessä vain silloin, kun kaikkien tilauksessa olevien tuotteiden pakettikoot ovat valittuina toimitustavan asetuksissa. Varmista että verkkokauppasi tuotteiden pakettikoot on määritelty niin, että jokaisella myynnissä olevalla tuotteella on vähintään yksi yhteensopiva toimitustapa.

Lue lisää toimitustapojen valikoinnista tilaukselle.

Verkkokaupan kassalla näytetään vain maksutavat, jotka on sallittu asiakkaan valitseman toimitustavan asetuksissa. Aina kun asiakas vaihtaa toimitustavan, kassalle tulevat näkyviin uudet saatavilla olevan maksutavat.

Toimitusmaat

Toimitustapalomakkeen Toimitusmaat-osiossa voit määrittää maat, joihin käsiteltävällä toimitustavalla on mahdollista toimittaa tilauksia.

Asiakkaan on valittava verkkokaupan kassalla toimitusmaaksi jokin maa, joka on sallittujen listalla asetuksissa, jotta hän saa toimitustavan näkyviin verkkokaupan kassalla.

Määrittele sallitut toimitusmaat seuraavasti:

  1. Valitse maat, joihin aiot toimittaa tuotteita luomallasi toimitustavalla.
  2. Valitse vasemmanpuoleisesta listasta kaikki toimitustavassa sallitut maat. Voit käyttää myös listan alta löytyviä pikavalintoja.
  3. Siirrä valitsemasi maat sallittuihin painamalla Valitse kaikki tai Valitse aktiiviset -painikkeita.
  4. Voit poistaa maita käytöstä valitsemalla ne oikeanpuoleisesta listasta ja painamalla Poista aktiiviset tai Poista kaikki -painikkeita.
    • Jos rekisteröityneen ja kirjautuneen asiakkaan kotimaata ei ole valittuna toimitustavan asetuksissa, hän ei voi käyttää luomaasi toimitustapaa.

      Muista, että olet velvollinen toimittamaan tilauksia kaikkiin maihin, jotka asetat kaupassasi saataville.

Kun olet tehnyt kaikki tarvittavat muutokset toimitustapalomakkeella, muista tallentaa toimitustapa. Tällöin toimitustapalomake sulkeutuu, ja saat näkyviin toimitustavan tiedot.

Jos loit verkkokauppaan täysin uuden toimitustavan, luomasi toimitustapa ei ole vielä käyttövalmis, vaan seuraavana sinun on määriteltävä toimituskulut, jotta toimitustavan perusteella voidaan laskea tilauksien toimitusmaksuja.

Luokat