Tilauksen luominen asiakkaan puolesta

Joissain tilanteissa voit joutua luomaan asiakkaalle kokonaan uuden tilauksen. Näin voi käydä esimerkiksi jos tilauksen luonnissa tapahtuu jokin virhe, tai tilauksessa on muutettava niin monia asioita, että uuden tilauksen tekeminen on helpompaa. 

Voit luoda asiakkaalle uuden tilauksen asiakastiedoissa:

  1. Etsi tarvittava asiakas hallintatyökalun Asiakkaat-sivulta.
  2. Paina asiakastiedoissa Uusi tilaus asiakkaalle -linkkiä.
    • → Saat näkyviin tilausnäkymän, jossa voit määritellä luomasi tilauksen sisällön.
  3. Lisää ensin tilaukseen tarvittavat tuotteet painamalla Lisää tuotteita tilaukseen -painiketta.
  4. Kun olet lisännyt tuotteet, päivitä sivu painamalla esim. F5 tai Ctrl + R.
    • → Tilauksen loppusumma päivitetään, jolloin saat näkyviin ilmoituksen, että asiakkaalta on laskutettu liian vähän.
    • Huomio

      Älä luo ja kuittaa maksutapahtumaa, ennen kuin määrittelet toimitustavan, jotta loppusummaan saadaan mukaan mahdolliset toimituskulut.

  5. Voit tarvittaessa muuttaa asiakkaan tietoja tilauksessa, tai asettaa erillisen toimitusosoitteen painamalla Muokkaa-linkkiä vasemman palstan yläkulmassa.
  6. Valitse tilaukselle sopiva toimitustapa tilausnäkymän oikealla palstalla. Aseta myös paino ja lähetettävien pakettien määrä.
  7. Paina nyt Luo uusi maksutapahtuma -linkkiä. Valitse avautuvassa kyselyikkunassa haluamasi maksutapa, ja tarkista että automaattisesti asetettu summa on oikea.
    • Maksutapahtuma tulee näkyviin tilausnäkymän oikean palstan Maksun tila -kohdassa.

Kun olet määritellyt tilauksen ja asiakkaan tiedot, tilaus itsessään on valmis. Manuaalisesti luodusta tilauksesta ei lähetetä automaattista tilausvahvistusta, joten voit lähettää tilausvahvistuksen tilausnäkymän Lähetä sähköposti-ilmoitus -kohdassa.

Kun olet vastaanottanut maksun asiakkaalta, voit käsitellä tilauksen haluamallasi tavalla:

  • Manuaalisesti
  • Pikakäsittelyllä