Facebookin markkinointitoimintojen käyttöönotto

MyCashflow'n Facebook-laajennuksen avulla voit ottaa verkkokaupassa käyttöön Facebook-seurantapikselin ja tuoteluettelon, jonka avulla voit mainostaa tuotteitasi Facebookissa.

Lue myös Facebook-laajennuksen käyttöönotto-ohjeet, jos et ole vielä ottanut laajennusta käyttöön verkkokaupassasi.

Toiminnot otetaan käyttöön Facebook-laajennuksen asetuksissa kohdassa Facebook Ads mainosasetukset.

Molempia saatavilla olevia markkinointiominaisuuksia hallitaan Facebookin Business Manager -alueella.

Seurantapikselin käyttöönotto

Seurantapikselin avulla saat Facebookiin tietoa kävijöidesi toiminnasta verkkokaupassa.

Pikseli seuraa verkkokaupassa useita eri tapahtumia:

  • Sivunkatseluita
  • Haun käyttämistä
  • Tuotteiden lisäämistä ostoskoriin
  • Kassalle siirtymisiä
  • Maksutavan valintaa
  • Tilausten vahvistamista
    • Pikseli lähettää Facebookiin myös ostosten arvot ja myyntimäärät. Näiden tietojen avulla voit esimerkiksi arvioida mainonnan kannattavuutta.
  • Uutiskirjeiden ja tekstiviestimainonnan tilaamista
  • Asiakastilien rekisteröintiä

Luo ensin uusi Facebook-seurantapikseli verkkokaupallesi. Katso tarkat ohjeet täältä.

Facebook tarjoaa sinulle kopioitavaksi HTML-seurantakoodia, joka on tarkoitus liittää verkkokaupan teeman lähdekoodiin. Sinun ei tarvitse kopioida koko seurantakoodia, vaan pelkkä pikselin numeromuotoinen seurantatunnus.

Näin luot pikselin:

  1. Mene pikselien hallintaan Facebook Business Managerissa: https://business.facebook.com/ads/manager/pixel
  2. Jos sinulla ei vielä ole omaa Facebook-pikseliä, paina Set up pixel -painiketta.
  3. Valitse pikselin luonnin aluksi vaihtoehto Copy and Paste the Code.
  4. Kopioi Facebookin tarjoaman seurantakoodin joukosta pelkkä seurantatunnus ja liitä se laajennuksen asetuksiin.
    • Voit tämän jälkeen sulkea koodin kopiointi-ikkunan.
  5. Liitä seurantatunnus Facebook-laajennuksen asetuksissa kenttään Facebook-pikselin tunniste.
  6. Luo pikseli loppuun Facebookin ohjeiden mukaisesti.
  7. Viimeistele pikselin käyttöönotto laukaisemalla jokin Facebookin konversiotapahtuma verkkokaupassa (esim. sivunkatselu tai tuotteen lisääminen ostoskoriin).
    • Aktivoitumisessa voi olla jopa tunnin mittainen viive, joten tarkkaile Facebook Business Managerin sivua Assets » Pixels jonkin aikaa käyttöönoton jälkeen.

Jos sinulla on jo entuudestaan Facebook-pikseli, löydät sen seurantatunnuksen sivun Assets » Pixels oikeasta yläkulmasta.

Kun olet luonut pikselin, luo seuraavaksi verkkokaupallesi Facebook-tuoteluettelo alla olevien ohjeiden mukaan ja liitä luomasi pikseli tuoteluetteloon (neuvottu alla).

Tuoteluettelon käyttöönotto

MyCashflow luo verkkokauppasi jokaiselle kauppaversiolle automaattisesti oman tuotesyötteen (feed), jonka tuotteet voit lisätä Facebook-tuoteluetteloosi.

Katso tämän ohjeen lisäksi Facebookin ohjesivustolta ohjeet tuoteluettelon luomiseen.

Kaikilla Facebookin tuoteluetteloon lisättävillä tuotteilla on oltava tuotemerkki. Muuten tuoteluettelon käyttöönotto epäonnistuu.

Näin otat tuoteluettelon käyttöön:

  1. Siirry Facebook Business Managerin sivulle Product Catalogs.
  2. Luo uusi tuoteluettelo painamalla Create new catalog... -linkkiä luettelohaun alla.
  3. Kun luot tuoteluetteloa, kopioi sitä varten haluamasi syötteen osoite MyCashflow'n hallinnasta Facebook-laajennuksen asetuksista.
  4. Lisää tuoteluettelolle uusi tuotesyöte ja valitse sen asetuksissa vaihtoehto Scheduled Recurring Uploads.
    • Tällä vaihtoehdolla tuotesyöte päivittyy automaattisesti Facebookiin säännöllisesti valitsemanasi ajankohtana.
  5. Syötä kopioimasi tuotesyötteen osoite syötteen asetuksissa kohtaan Feed URL.
    • Jätä käyttäjätunnus ja salasana tyhjiksi.
  6. Luo syöte loppuun Facebookin ohjeiden mukaisesti.

Kun olet luonut syötteen, sinun on valittava luettelolle käyttöön luomasi seurantapikseli:

  1. Avaa luomasi tuoteluettelo Facebook Business Managerissa.
  2. Siirry Catalog settings -välilehdelle.
  3. Paina Associate Event Source -kohdassa Associate-painiketta ja valitse luomasi seurantapikseli.


  4. Paina lopuksi Save-painiketta.

Nyt pikseli ja tuoteluettelo ovat käyttövalmiita. Siirry seuraavaksi testaamaan luomasi seurantapikselin toimintaa verkkokaupassa. Voit käyttää testaamiseen  Facebook Pixel Helper -selainlaajennusta, jonka avulla saat tietoa mahdollisista virheistä ja pikselin toiminnasta yleensä.