Google AdWords

Google AdWords on Googlen tarjoama markkinointipalvelu, jonka avulla voit ostaa itsellesi mainoksia Googlen hakutulossivuilla.

AdWords on mahdollista ottaa käyttöön MyCashflow-verkkokaupassa kahdella vaihtoehtoisella tavalla:

  • Linkittämällä verkkokaupan Google Analytics -tili AdWordsiin (suositeltu)
  • Asentamalla MyCashflow'n AdWords-laajennus

Molemmat tavat on ohjeistettu alla.

Laajennukset eivät ole käytettävissä MyCashflow Free -palvelupaketissa.

 

Hinnoittelu

Google AdWords -laajennuksen käyttö on maksutonta.

Google AdWords -palvelun on maksullista (ks. Googlen hinnasto).

Käyttöönotto: AdWordsin linkittäminen verkkokaupan Analytics-tiliin (suositeltu)

Analyticsin linkittäminen AdWordsiin helpottaa AdWords-mainonnan seurantaa huomattavasti verrattuna MyCashflow'n AdWords-laajennuksen käyttämiseen:

  • Analytics kerää tietoa AdWords-mainosten klikkauksista ja kohderyhmän muusta vuorovaikutuksesta mainoksien kanssa.
  • Näet myös, miten mainokset vaikuttavat Analyticsissä asetettujen tavoitteiden toteutumiseen.
  • Analytics kerää myös mainosten hintatiedot ja laskee tuottoprosentit mainosten klikkausten perusteella.

Katso Googlen ohjeet Analyticsin ja AdWordsin linkittämiseen.

AdWords-raportit

Kun Analytics ja AdWords on linkitetty keskenään, löydät tietoa AdWords-kampanjoista Analyticsin sivulta Hankinta » AdWords.

Lue myös Googlen ohjeet Analyticsin AdWords-raporteista.

Käyttöönotto: AdWords-laajennuksen käyttäminen

Suosittelemme ottamaan AdWordsin käyttöön linkittämällä sen verkkokaupan Analytics-tiliin.

Katso ohjeet edellisessä kappaleessa.

MyCashflow'n AdWords-laajennus välittää Google Adwordsiin tietoa tilaustapahtumasta ja ostoksen loppusummasta. Google käyttää näitä tietoja tarkempaan raportointiin.

Tutustu myös seuraaviin tietolähteisiin:

Lue myös laajennuksien yleiset asennus- ja käyttöönotto-ohjeet.

Laajennuksen käyttöönotto pitää sisällään seuraavat vaiheet:

  • Luo täällä verkkokaupallesi AdWords-tili, jos sinulla ei vielä ole omaa tiliä
    • AdWordsin käyttöönotossa voi kestää jopa vuorokausi. Google lähettää sinulle ilmoituksia tilin käyttöönoton etenemisestä.
  • Luo ensimmäinen kampanja. Tutustu kampanjan luomiseen tarkemmin Googlen-ohjeissa.
  • Ota käyttöön konversioseuranta ja luo konversiotapahtuma (neuvottu alla)
  • Kopioi konversiotapahtuman tiedot verkkokaupan hallintaan AdWords-laajennuksen asetuksiin

Alta löydät tarkemmat ohjeet konversiotapahtuman määrittelyyn ja laajennuksen käyttöönottoon:

  1. Luo uusi konversiotapahtuma AdWordsin sivulla Mittaus » Konversiot (tutustu myös Googlen konversioseurannan ohjeisiin).
  2. Valitse konversion tyypiksi Verkkosivusto.
  3. Määritä tapahtuman asetukset haluamaksesi.
    • Luokka-valikosta kannattaa valita Ostos/Myynti (yleensä sopivin verkkokaupan mainonnassa).
  4. Siirry eteenpäin ja valitse vaiheessa Tagin määrittäminen vaihtoehto Lisää tagi itse.

  5. Kopioi konversiotapahtuman koodi AdWordsin seurantakoodin seasta.
  6. Määritä konversiotapahtuma loppuun, ja siirry tämän jälkeen verkkokaupan hallinnan sivulle Tili » Laajennukset » Google AdWords.
  7. Liitä kopioimasi koodi AdWords-laajennuksen asetuksiin kenttään Google AdWords -koodi.
  8. Tallenna laajennuksen asetukset.

Nyt AdWords seuraa verkkokaupassa määrittämääsi konversiotapahtumaa. Näet tietoa konversioista AdWordsin hallinnassa konversiotapahtuman tiedoissa.

Lue Googlen ohjeista lisää AdWordsin raporteista.