Tehostettu verkkokaupan seuranta (Enhanced Ecommerce)

Google Analyticsin tehostetun verkkokaupan seurannan avulla voit seurata tarkemmin kävijöiden ja asiakkaiden käyttäytymistä verkkokaupassa.

Ominaisuus on beta-testausvaiheessa

Ominaisuus voi sisältää bugeja ja sen toimintaan voidaan tehdä muutoksia tulevaisuudessa. Jos huomaat ongelmia ominaisuuden käytössä, ilmoita niistä asiakaspalveluumme.

Tutustu myös Googlen tehostetun verkkokaupan ohjeisiin.

Vaatimukset ulkoasuteemassa

Tehostetun verkkokaupan seurannan käyttöönotto voi vaatia muutoksia verkkokaupan ulkoasuteemaan.

Seuranta toimii ilmankin tässä kappaleessa esiteltyjä muutoksia räätälöityihin teemoihin, mutta tällöin kaikki mahdollinen tieto ei välity Google Analyticsiin.

Oheiset teemamuutokset voivat olla tarpeen:

  • Jos teemaan on tehty omia linkkejä tuotesivuille, linkkielementtien yhteyteen on lisättävä {ProductLinkData}-tagi, joka tulostaa tehostetun verkkokaupan käyttämät seurantatiedot.
  • Tehostetun verkkokaupan seuranta voi tarkkailla myös bannerien klikkauksia. Mikäli bannerit on toteutettu omien helper-tiedostojen avulla, teemaan on lisättävä bannerilinkkien yhteyteen {BannerLinkData}-tagi.

Tagien ohjesivuilta löydät esimerkit niiden käyttämisestä ulkoasuteemassa.

Lue myös yhteenveto oletusteemaan vaadituista muutoksista.

Jos et ole varma, miten verkkokauppasi teema on toteutettu, etkä osaa käsitellä HTML-koodia, ota asia puheeksi teeman suunnittelijan tai asiakaspalvelumme kanssa.

Käyttöönotto

Kun olet varma, että verkkokaupan ulkoasuteema tukee tehostetun verkkokaupan seurantaa halutulla tavalla, voit ottaa ominaisuuden käyttöön Google Analytics -laajennuksen asetuksissa:

  1. Mene sivulle Tili » Laajennukset » Google Analytics.
  2. Valitse BETA Universal Analytics + Enhanced Ecommerce (analytics.js).

  3. Tallenna laajennuksen asetukset.

Varmista tämän jälkeen, että tehostettu verkkokaupan seuranta on päällä Google Analytics -tililläsi:

  1. Mene Google Analyticsin hallinnassa sivulle Järjestelmänvalvoja » Verkkokaupan asetukset.
  2. Varmista että Parannetun verkkokaupan asetukset -valinta on päällä.

  3. Määrittele asetuksiin kassan vaiheet, jos et ole vielä tehnyt niin.
    • Lisätietoja kassan vaiheiden määrittelystä löydät täältä.
  4. Paina lopuksi Lähetä.

Nyt tehostettu verkkokaupan seuranta on käytössä verkkokaupassasi.

Voit testata että ominaisuus toimii suorittamalla joitakin ominaisuuden seuraamia tapahtumia, jotka on listattu seuraavassa kappaleessa.

Tehostetun verkkokaupan seuraamat tiedot

MyCashflow'ssa Googlen tehostettu verkkokaupan seuranta tarkkailee seuraavia tietoja ja tapahtumia:

  • Mitä tuotelistauksia milläkin sivulla on näytetty ja mitä tuotteita tuotelistat sisälsivät
  • Ilmoitetaan tuotesivulla tarkemmat tiedot tuotteesta, esimerkiksi mainitaan jos asiakas on katsonut tuotetiedot.
  • Asiakkaan siirtyminen tuotelistalta tuotesivulle (edellyttäen että teema tukee ominaisuutta)
  • Tuotteen lisääminen ostoskoriin.
    • Jos teemassa on käytetty {ProductBuy}- tai {ProductAddToCart}-tageja tuotteen ostoskoriin lisäämiseen, seuranta toimii ilman muutoksia teemaan. Muussa tapauksessa {ProductLinkData} on lisättävä linkkien yhteyteen.
  • Tuotteen poisto ostoskorista (edellyttäen että teema tukee ominaisuutta)
    • Huom! Tapahtumaa ei kirjata, jos asiakas poistaa tuotteen muuttamalla sen määrän nollaksi ostoskorissa
  • Missä kassan vaiheessa asiakas on. Seuraavat vaiheet kirjataan:
    • Asiakas on lisännyt tuotteita ostoskoriin.
    • Asiakas on täyttänyt asiakastiedot.
    • Asiakas on valinnut toimitustavan.
    • Asiakas on valinnut maksutavan
    • Asiakas on vahvistanut tilauksen ja siirtynyt mahdolliseen maksupalveluun
  • Sivunlatauksen yhteydessä seurataan mitä bannereita sivulla on näytetty (sis. nimi, tiedostonimi, banneriryhmä, sijoitus).
  • Bannerien klikkaukset (olettaen että teema tukee ominaisuutta ja bannerilinkit ovat käytössä)

Tehostetun verkkokaupan seurannan raportit

Google Analyticsin hallintatyökalussa pääset käsiksi tehostetun verkkokaupan seurannan tuottamaan tietoon.

Seuraavat Google Analytics -raportit sisältävät tehostetun verkkokaupan seurannan tietoja:

  • Konversiot » Verkkokauppa » Ostokäyttäytyminen:
    • Täällä näet verkkokaupan istunnot (eli yksittäiset käynnit) jaoteltuna sen mukaan, mitä kävijä on tehnyt verkkokaupassa (lisännyt tuotteita ostoskoriin, siirtynyt kassalle, jne.).
  • Konversiot » Verkkokauppa » Kassakäyttäytyminen:
    • Tietoa ostoskorien jakautumisesta eri kassan vaiheisiin. Täältä saat esimerkiksi selville, kuinka suuri osa verkkokaupan tilauksista keskeytyy maksu- tai toimitustavan valintaan, jne.
    • Tällä raportilla näytettävät kassan vaiheet perustuvat sivulla Järjestelmänvalvoja » Verkkokaupan asetukset määriteltyihin myyntisuppilon vaiheisiin.
  • Konversiot » Verkkokauppa » Tuoteluettelon tehokkuus:
    • Tietoa siitä, mitä tuotelistoja milläkin sivulla on näytetty ja miltä tuotelistalta asiakas on päätynyt tuotesivulle tai ostamaan tuotteen.
    • Tämän raportin avulla saat selville, kuinka paljon myyntiä mikäkin tuotelista verkkokaupassa tuottaa. Jos huomaat että esimerkiksi etusivulla mainostettavat tuotteet myyvät parhaiten, tiedät että näille listoille kannattaa sijoittaa tuotteita, joiden myyntiä haluat lisätä.
    • Jos räätälöidyssä teemassa eivät ole käytössä tehostetun verkkokaupan seurannan tagit, tällä raportilla ei näy tietoja tuotelistojen klikkausmääristä.

  • Konversiot » Verkkokauppa » Markkinointi » Sisäinen mainoskampanja:
    • Bannerilinkkien klikkaukset, edellyttäen että bannerilinkit ovat käytössä teemassa ja että niiden yhteyteen on lisätty bannerilinkkien seurantatiedot.