Tilauskonversion seuraaminen

Voit asettaa Google Analyticsin seuraamaan kaupassasi loppuun asti saatettuja ostotapahtumia sekä yksi- että monisivuisilla kassoilla.

Jos aiot seurata tilauskonversiotasi, ota ensin käyttöön verkkokaupan seuranta ja sivustohaun seuranta.

Tilauskonversiota seurataan käyttämällä Google Analyticsin tavoitteita. Tavoitteet ovat ennalta määrättyjä skenaarioita, joiden tapahtuminen kirjataan Google Analyticsin konversioraporteille. Lue lisää tavoitteista Googlen omissa ohjeissa.

Aiheettoman viittausliikenteen seurannan estäminen

Google Analytics tulkitsee monissa tapauksissa maksupalvelusta palaamisen verkkokauppaan viittausliikenteenä, mikä estää konversioita kirjautumasta seurantaa.

Ennen kuin määrität tavoitteita, estä maksupalvelujen tulkitseminen viittausliikenteeksi:

  1.  Mene Google Analyticsin hallinnassa sivulle Järjestelmänvalvoja » Seurantatiedot » Viittausten poissulkemisluettelo.
  2. Syötä luetteloon kaikki tämän kappaleen lopussa listatut osoitteeet.

Osoitteet, jotka kannattaa lisätä poissuljettavaksi viittausliikenteen seurannasta:

Tavoitteiden luominen

Aloita tilauskonversion seuraaminen luomalla uusi tavoite.

  1. Siirry Google Analyticsin hallintasivulle Järjestelmänvalvoja » Tavoitteet.
  2. Lisää tavoite Uusi tavoite -painikkeella.

Tavoitteen asetukset riippuvat kassan tyypistä. Katso seuraavista kappaleista oman verkkokauppasi kassalle sopivat asetukset.

Yhden sivun kassat

  1. Valitse tavoitteen määrityksessä vaihtoehto Maksun suorittaminen. Siirry eteenpäin Seuraava vaihe -painikkeella.
  2. Anna tavoitteen kuvauksessa nimeksi esimerkiksi Onnistunut tilaus, ja tyypiksi Kohde. Siirry eteenpäin Seuraava vaihe -painikkeella.
  3. Aseta tavoitteen  kohteeksi /checkout/thanks ja valitse Kohde-pudotusvalikosta Alkaa tekstillä -vaihtoehto.

  4. Ota halutessasi käyttöön Myyntisuppilo.
    • Myyntisuppilolla tarkoitetaan reittiä, jota pitkin oletat asiakkaiden päätyvän tavoitteen kohdesivulle.
    • Jos myyntisuppilo otetaan käyttöön, siihen kannattaa luoda seuraavat kaksi vaihetta:
      • Nimi: Ostoskori, Näyttö/sivu: /cart/ (tee vaiheesta valinnainen)
      • Nimi: Kassa, Näyttö/sivu: /checkout/
  5. Viimeistele tavoitteen luominen painamalla Luo tavoite -painiketta.

Monisivuiset kassat

  1. Valitse tavoitteen määrityksessä vaihtoehto Maksun suorittaminen. Siirry eteenpäin Seuraava vaihe -painikkeella.
  2. Anna tavoitteen kuvauksessa nimeksi esimerkiksi Onnistunut tilaus, ja tyypiksi Kohde. Siirry eteenpäin Seuraava vaihe -painikkeella.
  3. Anna tavoitteen kohteeksi /checkout/thanks/ja valitse Kohde-pudotusvalikosta Alkaa tekstillä -vaihtoehto.
  4. Ota halutessasi Myyntisuppilo käyttöön, ja luo kuusi vaihetta seuraavasti:
    1. Nimi: Ostoskori, Näyttö/sivu: /cart/ (aseta valinnaiseksi)
    2. Nimi: Asiakastietojen syöttö, Näyttö/sivu: /checkout/customer_information/
    3. Nimi: Toimitustavan valinta, Näyttö/sivu: /checkout/shipping/
    4. Nimi: Maksutavan valinta, Näyttö/sivu: /checkout/payment/
    5. Nimi: Tilauksen esikatselu, Näyttö/sivu: /checkout/
    6. Nimi: Kiitossivu, Näyttö/sivu: /checkout/thanks/
  5. Viimeistele tavoitteen luominen painamalla Luo tavoite -painiketta.