Google Tag Manager

Google Tag Managerin avulla voit hallita yhden tai useamman sivuston seurantaskriptejä keskitetyn hallintatyökalun alla.

Tag Manager on lähtökohtaisesti suunnattu vaativampaan ammattilaiskäyttöön

Verkkokauppiaille suositellaan Google Analyticsin Tehostettu verkkokaupan seuranta (Enhanced Ecommerce) -ominaisuutta, joka tarjoaa pääasiassa vastaavat edut verkkokaupan analytiikkaan.

Jos aiot ottaa Google Analytics -palvelun käyttöön Tag Managerin kautta, poista verkkokaupasta käytöstä Google Analytics -laajennus.

Tutustu myös Tag Managerin käyttöohjeisiin.

Tag Manager kannattaa ottaa käyttöön jos kaupassa on käytössä useita seurantapalveluja, joita halutaan esimerkiksi käyttää eri versioissa eri tavoilla.

Lue lisää Tag Managerista verkkosivuillamme ›

Asennus ja käyttöönotto

Käyttöönoton aluksi sinun on luotava itsellesi Tag Manager -tili:

  1. Aloita kirjautumalla Google-tilillesi ja siirtymällä tänne.
  2. Syötä yrityksen ja containerin tiedot sivulle.
    • Valitse containerin käyttöympäristöksi Web.
  3. Paina Create-painiketta ja hyväksy palvelun käyttöehdot.
    • → Nyt pääset Tag Managerin hallintaan, jossa sinulle esitetään ensimmäisenä Tag Managerin seurantakoodi. Et tarvitse seurantakoodia mihinkään.
  4. Kopioi Tag Manager -tilin tunnus (esim. GTM-K5TV4BV) sivun navigaatiopalkista.
  5. Mene MyCashflow'n hallintaan sivulle Tili » Laajennukset » Google Tag Manager.
  6. Liitä seurantakoodi laajennuksen asetuksiin ja tallenna asetukset.

Nyt Tag Manager on käytössä, ja voit alkaa lisätä uusia tageja Tag Managerin hallintatyökalun kautta.

Lue Googlen ohjeissa lisää tagien hallinnasta.

MyCashflow'n Tag Manager -toteutus

Seuraavat tiedot lähetetään MyCashflow'sta Tag Managerille sivunlatauksen yhteydessä:

Yleiset ja kaupan tiedot

  • Sivun tyyppi (esim. tuote, tuoteryhmä, jne.)
    • Jos ollaan hakusivulla, lähetetään lisäksi käytetty hakusana.
  • Sivun osoite
  • Kaupan osoite
  • Version kieli

Asiakastiedot

  • Asiakkaan sähköpostiosoite
  • Asiakkaan koko nimi
  • Asiakkaan etu- ja sukunimet
  • Asiakkaan yritys
  • Asiakkaan puhelinnumero
  • Asiakkaan postinumero
  • Asiakkaan kaupunki
  • Asiakkaan maa

Tuotteet

  • Tuotteen ID
  • Tuotteen hinta
  • Tuotteen nimi
  • Tuotteen oletustuoteryhmän nimi
  • Tieto siitä, millä tuotelistoilla tuote on näytetty
    • Tuotelistat nimetään Interface-tagien mukaan, jolla ne on tulostettu ulkoasuteemassa.

Ostoskorin tiedot

  • Ostoskorin loppusumma
  • Ostoskorin alennukset
  • Ostoskorin toimituskulut
    • Ensimmäisen saatavilla olevan toimitustavan perusteella, jos asiakas ei ole valinnut kassalla toimitustapaa.
  • Ostoskorin maksukulut
  • Ostoskorin tuotteiden määrä
  • Ostoskorin sisältämät tuotteet

Tilauksen tiedot

  • Tilausnumero
  • Tilauksen loppusumma
  • Tilauksen veron määrä
  • Tilauksen veroton loppusumma
  • Tilauksen alennukset
  • Tilauksen valuutta
  • Tilauksella käytetty alennuskuponki

Bannerit

Bannereista näytetään tieto, millä listauksilla niitä on näytetty.