Ostoskorien palauttaminen

Laajennuksen avulla voit lähettää automaattisen muistutusviestin kävijöille, joiden ostoskori on jäänyt kesken verkkokaupassa.

Ostoskorien palauttaminen -laajennus lähettää määriteltyjen asetuksien mukaisesti muistutusviestin asiakkaille, jotka ovat lisänneet ostoskoriin tuotteita, mutta eivät ole viimeistelleet tilausta.

Viestin lähettäminen edellyttää, että jokin seuraavista ehdoista täyttyy kävijän vierailussa:

  • Asiakas on hyväksynyt toimitusehdot ja edennyt maksuun, mutta ostoskori on silti jäänyt kesken. Maksupalvelussa on tällöin voinut tapahtua virhe, eikä asiakkaan ostoskorista saada luotua tilausta.

  • Sisäänkirjautuneella asiakkaalla on markkinointilupa voimassa, ja hän on käynyt kassalla lisättyään tuotteita ostoskoriin.

  • Asiakas on täyttänyt lomakkeen, jolla ostoskorin muistutusviestin voi tilata (lisättävä teemaan erikseen – lue lisää).

Laajennuksen asetuksissa määritellään viive, jonka jälkeen kävijälle lähetetään sähköpostimuistutus.

Kävijälle lähetettävässä viestissä on linkki, jonka kautta kävijä pääsee jatkamaan ostoksia. Ennen tilauksen viimeistelyä asiakas voi muuttaa ostoskorin sisältöä. Viestin mukana voidaan lähettää myös kertakäyttöinen alennuskoodi.

Valittuja tuotteita ei varata. Jos jokin asiakkaan valitsemista tuotteista on loppunut, ennen kuin asiakas palaa kauppaan linkin kautta, kyseistä tuotetta ei palauteta ostoskoriin.

Ostoskorien palauttaminen tukee variaatioita ja räätälöintejä, eli kävijän ostoskori voidaan palauttaa täysin identtisenä.

Hinnoittelu

Laajennuksen käyttö on maksutonta.

Asennus ja käyttöönotto

Laajennus on käytettävissä vain seuraavissa MyCashflow-palvelupaketeissa:

  • Advanced
  • Pro
  • Enterprise
  1. Tilaa laajennus sivulla Tili » Laajennukset » Ostoskorien palauttaminen.
  2. Määritä laajennuksen asetukset.
  3. Tallenna laajennuksen asetukset.
  4. Varmista että ostoskorien palauttaminen on toteutettu sähköpostiteemassa (jos käytössä muu kuin uusi oletussähköpostiteema).

Laajennuksen asetukset

  • Testitila: Testitilassa viestit lähtevät välittömästi, ja viesti lähetetään vain käyttäjille, jotka ovat kirjautuneena hallintatyökaluun.
  • Viive: Syötä tuntimäärä, jonka jälkeen ostoskorin luoneelle kävijälle lähetetään muistutusviesti.
    • Viive lasketaan viimeisimmästä ehdot täyttävästä tapahtumasta (ks. tämän artikkelin alku). Esim. kun asiakas on kirjautunut sisään ja hänellä on voimassa oleva markkinointilupa, viivettä aletaan laskea viimeisimmästä kerrasta, kun asiakas on käynyt kassalla syöttämässä tietoja.
    • Viiveen on oltava vähintään 3 tuntia, jotta mahdolliset vahvistamattomat maksut saadaan synkronoitua maksupalvelujen ja verkkokaupan välillä ennen viestin lähettämistä.
    • Viive kannattaa pitää lyhyenä (esim. 3–5 tuntia). Kävijä saattaa selailla vastaavia tuotteita muilla sivustoilla, joten pikainen muistuttaminen voi auttaa voittamaan kilpailijat.
  • Viesti: Kirjoita viesti, jonka haluat näyttää sähköpostimuistutuksen vastaanottajalle. Jos jätät kentän tyhjäksi, käytetään tilalla oletusviestiä, joka on muokattavissa verkkokaupan sanakirjassa.
    • Löydät viestin eri osat sanakirjasta esimerkiksi käyttämällä hakusanaa cartrecovery.
    • Viestiin kannattaa suhtautua osana asiakaspalvelua: voit esimerkiksi sisällyttää viestiin asiakaspalvelun yhteystiedot ja pyytää kävijää kertomaan, miksi hylkäsi tuotteet, jos hän ei halua muistutuksen jälkeenkään palata viimeistelemään tilaustaan.
  • Ostoskorikohtainen alennus: Voit luoda kertakäyttöisen kampanjakoodin, joka liitetään mukaan ostoskorin muistutusviestiin.
    • Kun luot laajennuksen kautta alennuksen, kauppaan luodaan automaattisesti alennuskampanja, jonka alennus otetaan käyttöön kassalla automaattisesti, kun asiakas palaa kauppaan ostoskorin palautuksen kautta.
    • Älä anna liian suurta alennusta. On mahdollista, että asiakas tulee myöhemmin takaisin viimeistelemään ostoksensa, joten saatat syödä omia voittojasi tarpeettomasti antamalla ostoskorin palautuksessa liikaa alennusta.
    • Alennukset kannattaa A/B-testata. Voit esimerkiksi käyttää laajennusta alennuksien kanssa ja ilman vuorokuukausin, ja tarkkailla tuloksia.

    • Alennuskampanjaa käytetään vain ostoskorien palauttamisen alennuksiin, joten sitä ei ole mahdollista muokata tai määrittää sille muita alennuksia.

Toteuttaminen ulkoasuteemassa

Ostoskorien palauttamista ei ole pakko toteuttaa teemassa. Muistutusviestin lähettäminen on mahdollista, jos jokin muu tämän artikkelin alussa mainituista ehdoista täyttyy kävijän vierailussa.

Ominaisuuden toteuttaminen ulkoasuteemassa pitää sisällään seuraavat toimenpiteet:

  • Lisää kaupan teemaan {CartRecoveryNotificationForm}-tagi. Tagi tulostaa lomakkeen, jolla pyydetään kävijän sähköpostiosoite ja suostumus muistutusviestin vastaanottamiseen.
  • Lisää sähköpostiteemaan ostoskorin muistutusviestin sähköpostipohja. Sähköpostiteema MyCashflow 2018 sisältää valmiin toteutuksen viestille.

Lue teemaoppaasta lisää ostoskorien palauttamisen toteuttamisesta.

Ostoskorin palauttaminen oletusteemoissa

Voit käyttää MyCashflow'n uutta MyCashflow 2018 -sähköpostiteemaa ostoskorin muistutusviestien lähettämiseen. Uusi oletussähköpostiteema sisältää sähköpostipohjan muistutusviestille.

Oletusteema ei sisällä lomaketta, jolla pyydetään asiakkaalta suostumus ostoskorin muistutusviestin lähettämiseen.

Lähetettyjen viestien raportit

Hallintatyökalun Yleiskatsaus » Ostoskorit -välilehdellä esitetään tietoa hylätyistä ostoskoreista, lähetetyistä muistutusviesteistä sekä onnistuneista palautuksista.

Löydät tietoa ostoskorien palautuksista myös Google Analytics -palvelusta, edellyttäen, että

  • käytät MyCashflow 2018 -sähköpostiteemaa muistutusviestien lähettämiseen ja
  • kauppaan on asennettu Google Analytics.

MyCashflow 2018 -sähköpostiteeman ostoskorin palautuslinkkiin on valmiiksi lisätty Google Analyticsin liikenteen lähteestä kertovat muuttujat:

?utm_source=cart_recovery&utm_medium=email

Voit lisätä muuttujat myös omaan sähköpostiteemaasi, jolloin saat tiedon ostoskorien palauttamisesta Google Analyticsiin.