Posti SmartShip

Posti SmartShip -laajennuksen avulla voit integroida verkkokauppasi Postin SmartShip -järjestelmän kanssa ja tulostaa Postin osoitekortteja suoraan verkkokaupan hallinnasta.

Posti SmartShip korvaa käytöstä poistuvan Prinetti-järjestelmän

Prinetin integraatiotuki päättyy 31.5.2018 mennessä, jolloin myös MyCashflow'n Prinetti-laajennus poistetaan.

Vanhoja Prinetti-tunnuksia ei voi käyttää Posti SmartShip -järjestelmässä, vaan palveluun on tilattava omat tunnukset. Ohjeet löydät tältä sivulta.

Uudistuksen yhteydessä myös Postin palveluvalikoima muuttuu. Lue lisää ›

Posti SmartShip -palvelun kautta saat verkkokaupassa käyttöön seuraavat ominaisuudet:

  • Pakettiautomaatit ja vaihtoehtoiset noutopisteet (MyCashflow'ssa maksutta)

  • Maksuvyöhykehinnoittelu

  • Toimitukset ulkomaille

  • Tulosta osoitekortit suoraan hallintatyökalusta

  • Lähetysten seuranta

Lue lisää Posti SmartShip -palvelusta ›

Asennus ja käyttöönotto

Posti SmartShipin käyttöönotto tapahtuu seuraavasti:

  • Tilaa Postin sopimusasiakkuus. Tilauslomakkeen löydät täältä.
    • Jos olet käyttänyt aiemmin Postin yrityspalveluita, voit käyttää olemassaolevaa sopimustasi SmartShipissä.
  • Lisäksi tarvitset Postin asiointitunnuksen, jonka voit tilata täältä. Asiointitunnuksen tilaamiseen tarvitset sopimusasiakkuuden.
  • Jotta voit lähettää paketteja Postin palveluilla, tarvitset myös Postin logistiikkapalveluiden sopimustunnuksen. Tilaa tunnus täältä.
    • Riippuen lähettämäsi tavaran koosta tunnus on joko logistiikka- tai rahtipalvelujen tunnus. Saat Postilta aina tarvittavan tunnuksen tilauksesi perusteella.
  • Tilaa ja aktivoi integraatio Posti SmartShip -palvelussa
    • Posti SmartShip -järjestelmän integraatiotoimittaja on Unifaun, joka laskuttaa integraation käytöstä 20 € / kk.
  • Määrittele lähettäjän tiedot ja pikahakuarvo
  • Luo verkkokaupalle API-avain
  • Aktivoi Posti SmartShip -laajennus verkkokaupan hallinnassa.
  • Luo toimitustapa, joka käyttää Posti SmartShipin palveluja.

Alta löydät tarkemmat ohjeet Posti SmartShipin käyttöönottoon verkkokaupassa.

Lähettäjän tietojen määrittely

Tällä hetkellä MyCashflow-kaupoissa on mahdollista käyttää vain yhtä SmartShip-lähettäjää kerrallaan.

  1. Kirjaudu Posti SmartShipin järjestelmään osoitteessa https://smartship.unifaun.com.
  2. Mene sivulle Ylläpito » Lähettäjä.
  3. Paina Uusi lähettäjä -painiketta.
  4. Syötä Pikahakuarvo-kenttään 1.
    • Jos pikahakuarvoa ei ole asetettu arvolla 1, automaattinen osoitekorttien luonti epäonnistuu.

  5. Täytä muihin lomakkeen tietoihin yrityksesi tai verkkokauppasi tiedot.
  6. Paina lopuksi Valmis.

Integraation aktivointi

Seuraavaksi voit aktivoida integraation Posti SmartShipin verkkopalvelussa:

  1. Valitse Posti SmartShipin hallintapaneelin sivun oikeassa yläkulmassa Verkkokauppa.
  2. Valitse Lisää ominaisuuksia järjestelmään.
  3. Valitse sivulla näkyvältä listalta Unifaun ERPConnect (APIConnect) ja siirry palvelun tilaussivulle.
  4. Täytä tiedot lomakkeelle ja hyväksy tilausehdot.

Kun integraatio on aktivoitu ja pikahakuarvo asetettu oikein, voit luoda verkkokaupalle API-avaimen.

API-avaimen luominen

  1. Siirry Posti SmartShipin verkkopalvelussa sivulle Ylläpito » API-avaimet.
    • API-avaimet-kohta ei näy valikossa ennen kuin Unifaun ERPConnect (APIConnect) on tilattu ja tilauksesi on hyväksytty.

  2. Luo uusi API-avain painamalla Uusi API-avain -painiketta.
  3. Täytä API-avaimen tiedot lomakkeelle:

    • Valitse tyypiksi Web Service-kutsu (REST).
    • Anna sähköpostiosoitteesi mahdollisia yhteydenottoja varten.
    • Syötä Developer-Id-kenttään 0050005613.
    • Tallenna API-avain.
  4. Ota avaimen tiedoista talteen Tunnus ja Salainen tunnus.
    • Nämä syötetään Posti SmartShip -laajennuksen asetuksiin verkkokaupan hallinnassa.

Laajennuksen aktivointi ja toimitustavan luominen

  1. Kirjaudu verkkokaupan hallintaan ja tilaa Posti SmartShip -laajennus sivulla Tili » Laajennukset.
  2. Syötä laajennuksen asetuksiin Tunnus ja Salainen tunnus, jotka otit talteen Posti SmartShipin API-avaimelta.
  3. Tallenna laajennuksen asetukset.

Nyt voit luoda kauppaan uuden toimitustavan SmartShipille, jotta saat palvelun verkkokaupan asiakkaiden käyttöön:

  1. Luo uusi toimitustapa sivulla Asetukset » Toimitustavat.
  2. Valitse Osoitekortin luonti -kohdassa Posti SmartShip ja haluamasi Postin kuljetuspalvelu.

  3. Täytä toimitustavan muut tiedot ja määritä toimituskulut ja painorajat.
  4. Tallenna toimitustapa.

Posti SmartShip on nyt käytössä verkkokaupan kassalla. Mene kaupan julkiselle puolelle ja testaa että toimitustapa toimii tekemällä testitilaus.

Jos haluat tarjota useita Posti SmartShip -toimituspalveluja, voit luoda useita toimitustapoja, jotka käyttävät Posti SmartShipiä.

Palautuskorttien tulostaminen

SmartShip-laajennus voi luoda tilaukselle automaattisesti palautuskortin, jonka voit lähettää asiakkaalle toimituksen yhteydessä tarvittaessa.

Ota palautuskorttien tulostus käyttöön SmartShipiä käyttävän toimitustavan asetuksissa valitsemalla kenttä Tulosta palautuskortti.

Kun kenttä on valittu, palautuskortti tulostetaan yhdessä osoitekortin kanssa painamalla tilauksen tiedoissa Tulosta osoitekortti -linkkiä.

Tällä hetkellä integraatiossa on tuettu palautuskorttien tulostaminen seuraavilla palveluilla:

  • Posti Express -paketti
  • Postipaketti
  • Posti Kotipaketti
  • SmartPOST Viro
  • Posti Pikkupaketti

  • Posti Parcel Connect

  • Post Express Rahti

Tuetut palvelut

Seuraavat Postin palvelut ovat tuettuna MyCashflow'n SmartShip-laajennuksen kautta:

  • Postipaketti
  • Kotipaketti
    • Toimitetaan kotiin vastaanottajan kanssa sovittuna ajankohtana. Lue lisää ›
  • Pikkupaketti
    • Alle 2 kg:n paketti postilaatikkoon tai ‑luukkuun. 

      Lue lisää ›

  • Kirjattu kirje
    • Lähetysten seurannan sisältävä kirje toimitetaan postiin ja luovutetaan kuittausta vastaan. Lue lisää ›
  • Priority-kirje
    • Toimitetaan lähtökohtaisesti postitusta seuraavana työpäivänä. Lue lisää 
  • Rahti
  • Viro SmartPOST
  • Express-paketti
    • Jaetaan vastaanottajalle seuraavana päivänä klo 14 mennessä. Lue lisää ›
    • Saatavilla myös seuraavana päivänä klo 9 ja samana päivänä klo 00 mennessä toimitettavat versiot
  • Express Business Day Parcel (Pallet-versio ei ole tuettu)
    • Suomen rajat ylittävä, kaikille yrityksille sopiva aikataulutettu pakettikuljetus, joka kattaa koko Euroopan. Saat sen kaikkialta Suomesta ja kaikkialle Suomeen. Lähetyksen kulkua voit seurata ovelta ovelle. Lue lisää ›
  • Express Rahti
    • Palvelulla tavoitat noin 90 % Suomen yrityksistä seuraavaksi työpäiväksi. Keskimäärin 97 % rahtilähetyksistä jaetaan 5 päivänä viikossa yön yli -palveluna. Lue lisää ›
    • Saatavilla myös samana päivänä klo 21 mennessä toimitettava versio
  • Parcel Connect 
    • Paketit Eurooppaan, toimitetaan perille tai noudettavaksi noutopisteestä. Lue lisää ›
  • EMS-pikapalvelu UUSI
    • EMS (Express Mail Service) on pakettien ja asiakirjojen nopein mahdollinen kuljetus maailmalle. Lue lisää ›